زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

یونیسف: نیمی از دختران افغان از حفظ الصحۀ عادت ماهانه بی اطلاع هستند

یونیسف: نیمی از دختران افغان از حفظ الصحۀ عادت ماهانه بی اطلاع هستند

author avatar
30 Aug 2017 - 18:18
یونیسف: نیمی از دختران افغان از حفظ الصحۀ عادت ماهانه بی اطلاع هستند
author avatar
30 Aug 2017 - 18:18

کابل (پژواک، ۸سنبله ۹۶): صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) می گوید که نیمی از دختران افغان از حفظ الصحه دورۀ "حیض" یا "عادت ماهانه" بی اطلاع هستند و ۳۸ درصد آنان در این مدت مکتب نمی روند.

داکتر تورپیکی مهمند مسوول بخش تعلیم و تربیه دفتر یونیسف در کابل، این موضوع را امروز در مراسمی که به مناسبت- روز حفظ الصحه دختران- با حضوری شماری از مقام های دولتی از جمله بانوی اول در کابل برگزار شده بود بیان کرد.

وی گفت: "۵۰ درصد دختران درمورد حفظ الصحه دوران حیض(عادت ماهوار) آگاهی ندارند، ۳۸ درصد در زمان عادت ماهوار مکتب نمی روند،۱۲ درصد دختران دسترسی به زمینه های صحی از قبیل استفاده ازپارچه های بهداشتی، آب پاک و صابون و جای تبدیل کردن پارچه هادر مکاتب ندارند ."

مسوول بخش تعلیم و تربیه صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان، افزود که ۷۰ درصد دختران نیز در موقع قاعدگی یا عادت ماهوار خودشان را نمی شویند.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ الصحه گفت که باید به دختران آگاهی داده شود که این مسئله را رعایت کنند و به پاکی و صفایی اهمیت قائل شوند.

رولا غنی، بانوی اول نیز با مهم خواندن حفظ الحصه گفت که نسل جوان به ویژه دختران باید به پاکیزگی اهمیت قائل شوند و این مسوولیت والدین و همچنان مسوولان مکاتب دختران است تا با مهربانی این مسئله را به آنها یادآوری کنند.

به گفته وی، پاکیزگی، باعث شادابی روح و روان دختران می شود و وزارت معارف باید بخاطر تشویق و ترغیب دختران به حفظ الصحه، جای مناسب و آب پاک را در مکاتب فراهم سازد.

اسد الله حنیف بلخی وزیر معارف نیز گفت که بی اعتنایی دختران به حفظ الصحه شان، می تواند اثرات زیان بار بر جسم و روان آنها داشته باشد.

وی افزود که وزارت معارف با توجه به این مسئله، اهمیت حفظ الصحه را در نصاب تعلیمی گنجانده است تا همه شاگردان به ویژه دختران آن را مهم بپندارند.

 وزیر افزود که از پنج سال به این سو، روند ایجاد تشناب های ویژه در مکاتب آغاز شده است تا دختران بتوانند به مسائل صحی خود در فضای مصون رسیدگی کنند.

احمد جان نعیم معین پلان و پالیسی وزارت صحت عامه نیز گفت ۳۱ درصد دختران جوان در افغانستان با مشکل کم خونی و کم تحرکی مواجه هستند و به همین دلیل، برنامه هایی بخاطر رسیدگی به این مسئله روی دست گرفته شده است.

وی گفت که طرح توزیع تابلت آهن و پولیک اسید و تطبیق واکسین تیتانوس در مکاتب دخترانه روی دست گرفته شده است و به صورت مشترک با وزارت معارف عملی می شود.                                                                                                                           

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر