زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نشست سران سازمان همکاری های اسلامی در زمينۀ ساينس و تکنالوژی برگزارگرديد

نشست سران سازمان همکاری های اسلامی در زمينۀ ساينس و تکنالوژی برگزارگرديد

author avatar
10 Sep 2017 - 19:35
نشست سران سازمان همکاری های اسلامی در زمينۀ ساينس و تکنالوژی برگزارگرديد
author avatar
10 Sep 2017 - 19:35

کابل (پژواک،١٩ اسد ٩٦): در نخستين اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی در زمينۀ ساينس و تکنالوژی که  با اشتراک رييس جمهورغنى در شهر آستانه پايتخت قزاقستان برگزار شد بر تقويت همکاری و هماهنگی ميان اعضای سازمان همکاری های اسلامی تاکيدگرديد.

در اين اجلاس که  امروز  تحت عنوان"ساينس، تکنالوژی، نوآوری و عصری سازی جهان اسلام" برگزار گرديد،   به شمول رييس جمهور غنی، سران و مقامات کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی شرکت نموده بودند.

نور سلطان نظربايف رييس جمهور قزاقستان در سخنرانى اش در اين اجلاس بر ضرورت کاهش فاصله ميان کشورهای اسلامی در زمينه ساینس و تکنالوژی و تقويت همکاری و هماهنگی ميان اعضای سازمان همکاری های اسلامی، تاکيد کرد.

وى گفت : (( جهان اسلام بيشتر از يک و نيم ميليارد نفوس دنيا را تشکيل می دهد، اما امروز نتوانسته وحدت خود را نشان دهد و اين باعث شده است که اسلام به اهدافش نرسد، پس ما بايد اين چالش ها را  از بين ببريم.))

رييس جمهور قزاقستان ،از سهم فعال تمدن اسلامی در انکشاف علم و تکنالوژی در جهان يادآوری کرده، گفت که کشورهای اسلامی بايد در ساحات مختلف علم و تکنالوژی، بخصوص استفاده از تکنالوژِی در زمينه های بانکداری اسلامی، حفاظت محيط زيست، زراعت و مصوونيت غذايی تلاش کنند.

موصوف افزود: (( تا سال ۲۰۲۰، اقتصاد کشورهای جهان ديجيتالی خواهد بود، به همين منظور ما برنامۀ را بنام قزاقستان ديجيتالی آغاز کرده ايم که تا سال ۲۰۲۵ از هر پنج نفر قزاقی يکتن آنها مهارت های ديجيتالی را فرا خواهد گرفت.))

وى همچنان بر گسترش بيشتر روابط ميان کشورهای اسلامی تاکيد کرد و گفت که از مدت چهار سال بدينسو قزاقستان نشست اديان جهانی و سنتی را برگزار می کند و در آن نمايندگان اديان اسلام، مسيحيت، يهوديت و بوديزم اشتراک می کنند.

وی اشتراک کنندگان اين اجلاس در نشست بعدی آن که در سال ۲۰۱۸ برگزار می گردد، دعوت نمود.

نظربايف گفت : (( ما خواهان صلح در خاور ميانه و کشورهای اسلامی هستيم و بايد در راستای حفظ صلح و ثبات تلاش کنيم. ))

سپس رجب طيب اوردغان رييس جمهور ترکيه صحبت کرده  و گفت که همکاری ها در زمينه های علمی و تکنالوژی نقش اساسی را در تقويت مناسبات ميان اعضای اين سازمان ايفا می کند.

وی با تاکيد بر توسعه علم، دانش و نوآوری در جهان اسلام، گفت : (( اکنون ۵۵ در صد مردم در جهان اسلام بی سواد هستند و بهترين فرزندان ما در کشورهای غربی مصروف کار و فعاليت می باشند و ما متاسفانه به کشورهای مصرف کننده مبدل شده ايم که اين در عرصه تکنالوژی يک آسيب پذيری بزرگ است.))

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر