زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“در کندز بست هاى مديريت و معلمين به فروش ميرسد”

“در کندز بست هاى مديريت و معلمين به فروش ميرسد”

author avatar
12 Sep 2017 - 12:15
“در کندز بست هاى مديريت و معلمين به فروش ميرسد”
author avatar
12 Sep 2017 - 12:15

کندز(پژواک،٢١سنبله٩٦):  شماری از جوانان کندز، مسوولان رياست معارف و اداره ثبت احوال نفوس اين ولايت را به فساد گستردۀ ادارى متهم نموده، ادعا ميکنند که بست هاى مديريت و معلمين دراين ولايت به فروش ميرسد.

اين نگرانى، امروز درنشست خبرى که به ابتکار نهادى موسوم به “واکنش جوانان” در شهر کندز راه اندازى شده بود، اظهارشد.

مسوولان این نهاد می گویند که از متقاضیان بست های مدیریت و معلمين مکاتب در رياست معارف اين ولايت، به شکل آشکار رشوه گرفته مى شود.

عصمت مسلم رئیس نهاد واکنش جوانان گفت: “ما اسناد در دست داريم که در رياست معارف کندز، به شکل آشکار رشوه گرفته مى شود.”

وى افزود که متقاضيان بست هاى مديريت و معلمىن مکاتب اين ولايت، مجبوراند که براى استخدام شدن از چهل هزار تا يکصد هزار افغانى به مسوولين رياست معارف بپردازند.

از سويی هم این جوان؛ اداره ثبت احوال نفوس را نیز به فساد گسترده متهم نموده گفت که در اين اداره، براى اجراى کار، از مردم علنی پول اخذ میگردد.

مسلم افزود: “گرفتن تذکره حق هر افغان است؛  اما کسانیکه در اروپا است، در بدل ۷ هزار افغانی تا يک هزار دالر، درحاليکه نفر نیست پدرش معلوم نیست قومش معلوم نیست؛ اما به زور پيسه اينجا برايش تذکره گرفته مى شود.”

مسوولان اين نهاد از مقامات حکومتى خواستند که هرچه زودتر به اين مشکل رسيدگى کنند.

در اين کنفرانس، يک تعداد از افرادى هم صحبت کردند که ازسوى مسوولان رياست معارف، براى تقررى از نزد شان پول خواسته شده است.

فیض محمد جوان که در بست پنج  ریاست معارف کندز امتحان داده است گفت که مسوولین معارف اين ولايت، براى تقررى از وى يکصد هزار افغانى تقاضا نموده اند.

فیض محمد افزود: “براى مقررى من، اعضاى بورد نظارت ریاست معارف، يکى اش صدهزار افغانى و ديگرش يک هزار دالر از مه طلب کردند.”

همچنان شیر آغا جوان دیگر که در یکی از بست هاى ریاست معارف کندز امتحان داده  بود، از فساد اداری در این ریاست سخت شکایت نموده و از مسوولان حکومتى عدالت خواست.

شیر آغا گفت: “در یک بست پنج مدیریت نظارت فورم خانه پوری کردیم، در بین ما چهار ليسانس و یک ۱۲پاس بود، این ۱۲ پاس ازدوستان رئیس معارف بود؛ وقتیکه امتحان تحریری گرفته میشود، تنها ۱۲ پاس خواسته میشود.”

در اخیر این نشست، قطع نامه صادره به خوانش گرفته شد که درآن گفته شده است که در ریاست معارف و اداره ثبت احوال نفوس، فساد گستره ادارى وجود دارد و بايد جلو آن گرفته شود؛ در غيرآن دست به تظاهرات خواهند زد.

از سوی دیگر سرپرست ریاست معارف کندز، تمام گفته های این نهاد را رد نموده گفت که تقررى به شکل شفاف صورت مى گیرد.

رستم احمدی سرپرست ریاست معارف کندز، به پژواک گفت که این جوانان، به اساس عقده های شخصی چنين اظهاراتى نموده اند.

احمدی افزود: “مه ادعاهای این ها را رد میکنم و این ها یک گروه کوچک و متعصب هستن که میخواهند ریاست معارف کندز را بدنام کنند و از ما خواهشات غيرقانونى داشتن که فلانی نفر را در فلانی مکتب تعیین کو؛ حالى که نکرديم اين گپ ها را ميزنن.”

همچنان روح الله قریشی مسوول توزیع تذکره آمریت ثبت احوال نفوس ولایت کندز  نيز تمام ادعاهای این نهاد را رد کرد.

وى به پژواک گفت که تا به حال، براى هيچ کسى که نزد آنها اسناد قبلى نداشته باشد، تذکره داده نشده است.

 نگرانى از موجوديت فساد دربرخى ادارات دولتى درکندز، درحالى صورت ميگیرد که به شمول کابل در تمامى ادارت دولتى افغانستان، فساد ادارى وجود دارد و مردم را با مشکلات گوناگون مواجه ساخته است.

Visits: 15

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر