زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تحول آوردن در زندگى زنان کندهار به کار و تلاش هاى جدى نياز دارد

تحول آوردن در زندگى زنان کندهار به کار و تلاش هاى جدى نياز دارد

author avatar
25 Sep 2017 - 19:10
تحول آوردن در زندگى زنان کندهار به کار و تلاش هاى جدى نياز دارد
author avatar
25 Sep 2017 - 19:10

کندهار(پژواک، ٣ ميزان ٩٦): هر چند در ١٦ سال گذشته زندگى زنان کندهار يک اندازه تغيير کرده؛ اما زنان و مقامات مربوطۀ کندهار آن را کافى نمى دانند و مى گويند که تغيير بنيادى در زندگى زنان به کار بيشتر نياز دارد.

هر چند وضعيت عمومى زنان در شهر کندهار تا يک اندازه خوب است؛ اما زنان در ولسوالى ها و مناطق دور دست با مشکلات زياد مواجه اند و حتى از سهولت هاى بيشتر ابتدايى زندگى نيز محروم اند.

مشکلات جدى فرا راه زنان در بخش حقوقى است، آنها از خشونت فاميلى رنج مى برند و حق تحصيل از اکثريت زنان گرفته شده است، شمارى زياد از  زنان به سهولت هاى صحى دسترسى ندارند، فرصت هاى کارى به زنان تحصيل کرده کم است و علاوه بر آن زنان صنعتکار نيز به محصولات صنايع دستى خود بازار ندارند.

خشونت عليه زنان

به اساس معلومات کميسيون مستقل حقوق بشر  و رياست امور زنان کندهار، در سال جارى بيش از ٢٠٠ واقعۀ خشونت با زنان در ولايت کندهار ثبت شده که نسبت به چند سال گذشته بلند است.

رقيه اچکزى رييس امور زنان کندهار به آژانس خبرى پژواک گفت که اکثريت زنان از خشونت خانوادگى رنج مى برند  که ٨٠ درصد آن در ولسوالى ها اند.

او افزود که رويدادهاى خشونت با زنان شامل قتل، خود سوزى، ميراث، فرار از خانه، عروسى در سن  کم  و جبرى و موارد ديگر مى باشند.

موصوف گفت که جنگ جارى، بيکارى، سطح پايين معارف و افراط فرهنگى، از عوامل افزايش همچو رويداد ها شمرده ميشود.

او مى گويد که رياست امور زنان براى جلوگيرى رويدادهاى ياد شده با در نظرداشت توان و امکانات خود تلاش نموده؛ اما جلوگيرى کامل آن به کار  و زمان بيشتر نياز دارد.

فخرالدين فايض معاون کميسيون مستقل حقوق بشر در کندهار نيز مى گويد که رويدادهاى خشونت با زنان، با گذشت هر سال بيشتر مى گردد.

فايض به آژانس پژواک گفت:”در این مورد دو موضوع مطرح است، اول اينکه رويدادهاى خشونت بيشتر شده و يا هم سطح اگاهى عامۀ بلند رفته و نسبت به قبل در مورد اين رويداد ها به ارگان هاى عدلى، قضايى و امنيتى مراجعه مى کنند.”

اما به گفتۀ وى، اين حقيقت بايد پذيرفته شود که در اينجا خشونت با زنان بيشتر است و هنوز هم نياز بيشتر به کار ديده ميشود، تا اين وضعيت دگرگون گردد.

رازقۀ چهل ساله يکى از زنان کندهار است که با خشونت فاميلى مواجه شده است.

چند ماه قبل شوهر اين خانم بالاى وى تيل پاشيده و بعدا سوخته بود که اکنون دوباره صحت ياب شده است.

اين باشندۀ ناحيۀ دوم شهر کندهار  مى گويد که شوهرش نخست با يک موضوع ساده با وى منازعه نمود، بعداً در اشپزخانه براى اشپزى آتش روشن مى کرد که شوهرش آمد، بالاى وى تيل پاشيد و بعدا آتش داد.

او مى گويد که از چند ماه گذشته بدينسو تداوى مى کند، حالا صحت يافته؛ اما راه زندگى را از شوهر خود جدا کرده است.

 اين خانم اکنون با پسر جوان خود زندگى مى کند  و مصارف زندگى خود را از بابت کار در خانه هاى مردم  تهيه مى کند.

به گفتۀ او، در اينجا اکثريت خانم ها با همچو خشونت ها مواجه اند؛ اما از ترس چيزى گفته نمى توانند.

صحت:

علاوه بر خشونت فاميلى، مشکل عمدۀ فرا راه زنان کندهار اين است که از سهولت هاى صحى محروم اند.

رقيه اچکزى رييس امور زنان کندهار مى گويد که اين مشکل در ولسوالى ها و مناطق دور دست بيشتر است؛ اما در شهر کندهار از يک اندازه سهولت هاى صحى برخوردار اند.

وقتيکه زنان در ولسوالى کندهار با مريضى نسايى ولادى مواجه شوند، براى ولادت به شفاخانه زمانى مى رسد که مريض شان به حد خطرناک رسيده باشد.

 او مى افزايد که در اکثريت ولسوالى ها يا کمبود مراکز صحى وجود دارد و يا هم خانواده ها حاضر نمى شوند که زنان خود را درصورت مريضى براى تداوى به وقت معين به شفاخانه انتقال دهند.

به گفتۀ او، از همينرو خانم هاى بيشتر در همچو مورد جان باخته اند.

 داکترمحمد عظيم زمريال سرپرست صحت عامۀ کندهار به آژانس خبرى پژواک گفت که هر چند در ساير زون هاى کشور شفاخانه هاى ويژۀ نسايى ولادى ايجاد شده؛ اما متاسفانه که همچو يک شفاخانه در کندهار وجود ندارد.

موصوف افزود، اکنون فقط در شفاخانۀ ميرويس کندهار يک وارد نسايى ولادى وجود دارد که براى کندهار کفايت نمى کند.

به گفتۀ او، شفاخانۀ ميرويس درسطح زون جنوب فعاليت مى کند که علاوه بر ساير مريضان، ازدحام بيماران نسايى ولادى نيز در آن بيشتر است و خدمات صحى به علت کمبود سهولت ها به شکل درست عرضه شده نمى تواند.

 داکتر فرشته باور رئیس وارد نسایی ولادی شفاخانۀ میرویس کندهار نیز به آژانس خبری پژواک گفت که به سبب کمبود مکان، امکانات و پرسونل به بسیار کمی از مشکلات مادران در جریان زایمان خدمات صحی ارايه می گردد.

به گفتۀ وی، اما با وجود مشکلات زیاد توانسته که روزانه ٥٢زایمان در بخش نسایی ولادی شفاخانۀ میرویس انجام دهد که از این جمله پنج زن به سطح متوسط به عملیات نیاز پیدا می کنند.

وی از مرکز میخواهد که به این حق زنان توجه جدی نماید و برای شان سهولت های صحی فراهم کنند.

آموزش

گرفتن حق تحصيل، يکى از مشکلات ديگر زنان در کندهار شمرده ميشود.

رئیس امور زنان کندهار می گوید، علاوه از ولسوالی های نزدیک به شهر کندهار در بقیۀ ولسوالی ها نيز هیچ معلم زن وجود ندارد که این به معنای یک فاجعۀ برای اين جامعۀ محسوب می شود.

 وی می گوید، حتی در شهر کندهار خانواده های موجود است که با دختران خود تا زمان بلوغ شان درس می خوانند، اما بعداجلوی ادامه درس شان می گیرند.

موصوف به پژواک گفت:” در کندهار حدود سی درصد زنان مشغول آموزش می باشند اما بد بختانه هر سال بیشتر از چهار هزار متعلمين اناث   از سوی خانواده های شان مجبور به ترک دروس شان در نیمه تمام می شوند.”

به گفتۀ وی، این مشکل بر روند آموزش دختران تاثیر منفی گذاشته و جلوی تحصیلات عالی آنها را گرفته اند.

 از سوی دیگر، انجنیر عبدالقادر پیوستون رئیس معارف کندهار نیز می گوید که هر سال در کندهار حدود سیزده هزار دختر در مکاتب شامل می گردد، اما بیشتر آنان درس خود را به سبب مشکلات مختلف ناتمام  رها می کنند.

وی می گوید، به همین سبب هر سال در سطح کندهار حدود ٢٠٠دختر از صنف دوازده فارغ می شوند که این رقم بسیار  کم است.

 همچنان طی شانزده سال گذشته در١٧ولسوالی کندهار حتی یک دختر نیز از صنف دوازده هم فارغ نشده و از همه بدتر اینکه یک معلم زن در این ولسوالی ها نیز وجود ندارد.

خانم لیلما نوری معاون ریاست امور زنان کندهار می پذیرد که ریاست یاد شده بار ها تعهد کرده که برای خرید و فروش صنایع دستی زنان یک مارکیت اختصاصی می سازد که کار های آن از طرف خود زنان صنعتکار به پیش برده خواهد شد، اما بد بختانه تا اکنون این کار نشده است.

وی به آژانس خبری پژواک گفت که خوشبختانه در این اواخر یک تاجر ملی به ابتکار ریاست امور زنان کندهار آماده شده که یک منزل مارکت تجارتی خود در شهرک “عینو مينه” شهر کندهار را به صنایع دستی زنان اختصاص بدهد.

 وی می گوید، در این مارکيت حدود٦٠باب دکان برای یک سال بدون کرایه به خانم ها داده می شود، تا آنها صنایع دستی شان در آن به فروش برسانند.

 به گفتۀ وی، به این اساس صنایع دستی زنان در کندهار آدرس مشخص خواهد داشت که در نتیجه آن بازار صنایع دستی رونق پیدا خواهد کرد و خانم ها بتوانند که بعد از یک سال اجارۀ دکاکین را نیز بپردازند.

 وی همچنان گفت که در این اواخر برای زنان در کندهار یک فارم زراعتی نیز ساخته شده که ده ها زن در آن کار می کنند.

 ریاست امور زنان کندهار، فعالان مدنی زنان و دیگر فعالان اجتماعی به یک صدا از دولت و جامعۀ جهانی برای بهبود زندگی زنان خواهان کار  و کمک های گسترده می باشند و می گویند که باید در بخش آگاهی عامه کاری بیشتر صورت گیرد تا زنان در قدم اول حقوق خود را دریافت نمایند و در کنار آن زمینه برای تحصیل، صحت و کار نیز فراهم گردد. 

Visits: 4

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر