زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

روز معلم و انتقاد معلمین از عملی نشدن وعده های حکومت برای این قشر

روز معلم و انتقاد معلمین از عملی نشدن وعده های حکومت برای این قشر

author avatar
5 Oct 2017 - 10:17
روز معلم و انتقاد معلمین از عملی نشدن وعده های حکومت برای این قشر
author avatar
5 Oct 2017 - 10:17

کابل( پژواک، ۱۳میزان ۹۶) امروز، در افغانستان روز معلم است اما شماری ازمعلمین در کابل می گویند که حکومت به تعهدات خود در رفع چالش های و مشکلات معلمین به ویژه پرداخت معاش مناسب و ایجاد سرپناه موفق نبوده است.

صابره، معلم در لیسه محمد اکبر خان پامیر واقع در منطقه ارزاق قیمت کابل به آژانس خبری پژواک گفت که ۲۶سال است که به عنوان معلم کار می کند اما تا اکنون به لحاظ نداشتن معاش مناسب و نبود سرپناه با مشکلات زیادی مواجه است.

وی افزود که ماهانه ۱۰ هزار افغانی معاش می گیرد که پنج هزار افغانی آن را به عنوان کرایه به صاحب خانه اش پرداخت می کند و تنها پنج هزار افغانی برای دیگر مصارف خانه برایش باقی می ماند.

این معلم گفت:" نداشتن سرپناه یک مشکل بسیار بزرگ است و هرگاه  فکر معلم از جانب خانه اش جمع نباشد نمی تواند با فکر پراگنده به شاگردانش به درستی درس بدهد."

خانم صابره خاطر نشان کرد که با توجه به نقش مهم معلمین در تعلیم و تربیه کودکان و جوانان کشور، بی توجهی بی وضعیت زندگی معلمین نتایج خوب ندارد و حکومت باید این مسئله را جدی بگیرد.

رحیمه(نام مستعار)، آمر یکی از مکاتب گفت که ۳۰ سال است که معلم است و از سه سال به این سو ماهانه ۱۶ هزار افغانی معاش می گیرد اما با توجه به هزینه های بالای زندگی درکابل زندگی خود را با تحمل مشکلات زیاد سپری می کند.

وی گفت که حکومت های مختلف به شغل معلمی کمتر ارزش قائل شده اند و تا اکنون نتوانسته اند زمینه یک زندگی حداقلی را برای معلمین فراهم سازند.

این معلم با سابقه گفت:" معلمی یک مسلک مقدس است زیرا شخصی است که تهداب یک اجتماع را می گذارد و هر گاه تهداب کج  گذاشته شود آن اجتماع به بحران می رود."

نداشتن سرپناه مناسب، کم بودن معاش ماهانه، نبود امتیازهای تشویقی، نبود سیستم های مدرن درسی و اجرای نشدن برنامه های مؤثر ارتقاء ظرفیت از مسائلی است که به گفته خانم رحیمه معلمین با آن مواجه هستند.

هدیه، یکی دیگر معلمین در منطقه ارزاق قیمت کابل گفت:"ماهانه هفت هزار افغانی معاش می گیرم؛ اما با آن هم معاش ماه حمل در ثور و از ثور در جوزا پرداخت می شود و یا معاش بعد از عید پرداخت می شود که ناگزیر هستیم قرض کنیم و بعد همه آن را قرض دار خود بدهیم."

به گفته وی، با وجود ۱۱ سال سابقه کار، نه تنها که نتوانسته است برای آینده خود پول پس انداز کند بلکه بسیار به مشکل زندگی روزمره خود را می گذراند.

وزارت معارف گفته است که در حال حاضر شمارى دانش آموزان در کشور به حدود نه میلیون تن می رسد که در بیش از ۱۷ هزار مکتب توسط ۲۰۰ هزار معلم که ۳۳ درصد آنان را زنان تشکیل می دهد، آموزش می‌ بینند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر