زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در ماه اکتوبر حدود ٢٥٠٠ تن کشته و مجروح شده اند

در ماه اکتوبر حدود ٢٥٠٠ تن کشته و مجروح شده اند

author avatar
5 Nov 2017 - 11:21
در ماه اکتوبر حدود ٢٥٠٠ تن کشته و مجروح شده اند
author avatar
5 Nov 2017 - 11:21

کابل (پژواک، ١٤ عقرب ٩٦): در ماه گذشته طی مجموع ١٦٩ حمله، ٢٥٠٠ تن کشته و مجروح شده اند و تلفات و جراحات اين ماه که نسبت به ماه سپتمبر سال روان ميلادى ٣٩ درصد افزايش را نشان ميدهد، نصف آن در هفت روز وارد گردیده است.

اين در حالى است که در ماه سپتمبر سال ميلادى، در ٢٠٣ حمله در ٣١ ولايت کشور؛ ١٨٠٠ تن کشته و مجروح شده بودند که اين آمار، نسبت به يک ماه قبل آن (اگست)، ٤٠ درصد کاش يافته بود.

اين آمار نشان ميدهد که حملات ماه گذشته بسيار خونين بوده؛ بخاطريکه در هر حمله دو ماه قبل به حد اوسط ، نه تن کشته و مجروح شده بودند؛ اما در ماه گذشته در هر حمله ١٥ تن کشته و مجروح شده اند.

حملات

گزارشهايى که در ماه گذشته از سوى آژانس خبرى پژواک بر اساس منابع مختلف منتشر شده، نشان ميدهد که حملات و رويدادها در اين ماه، از جمله ٣٤ ولايت کشور در ٢٩ ولايت آن صورت گرفته است.

از جمله رويدادهاى ماه اکتوبر؛ ٨١ رويداد آن رو در روى، ٤١ رويداد آن هدفى، ٢٠ حمله هوايى، ١٩ رويداد مختلف و هشت آن، حملۀ انتحارى ميباشد.

يافته هاى پژواک نشان ميدهد که از مجموع ٢٨٠٠ تن کشته و مجروح؛ از هر ٢٨ تن، ١٥ تن در جنگهاى رو در روى، هفت تن در حملات انتحارى، چهار تن در حملات هوايى و يک-يک تن در حملات هدفى و انفجارها کشته و مجروح شده اند.

دو ماه قبل از جمله هر ٢٣ تن؛ شش تن در حملات هوايى، يک تن در حملات انتحارى و به متباقى در رويدادهاى مختلف تلفات و جراحات وارد شده بود.

يافته هاى پژواک نشان ميدهد که از اين جمله بيشترين حملات آن در ولايت ننگرهار (٢٦ حمله)، ١٢ حمله در فارياب، ١١ حمله در ارزگان، ده حمله در فراه و لوگر و متباقى ٨٩ حمله در ٢٣ ولايت ديگر رخ داده است.

اين درحالى است که پژواک در ماه گذشته از ولايات بادغيس، باميان، دايکندى، تخار و نورستان گزارشهاى حملات نداشت؛ اما از سه سال گذشته بدينسو، اين نخستين حادثه است که در ولايت پنجشير بالاى نيروهاى دولتى حمله صورت ميگيرد.

متقاعد جنرال عبدالواحد طاقت آگاه امور نظامى ميگويد که ولايت ننگرهار بخاطرى شاهد حملات زياد ميباشد که از يک سو با پاکستان سرحد مشترک دارد و تحت تاثير سازمان استخباراتى پاکستان (آى اس آى) است و از سوى ديگر، موقعيت جغرافيايى آن نيز براى اقامت و فعاليت مخالفين مسلح، مناسب ميباشد.

وى مى افزايد که از همين سبب، در اين ولايت فعاليتهاى طالبان مسلح و گروه داعش زياد به چشم ميخورد، نيروهاى دولتى نيز بالاى آنها حمله ميکنند، که آمار درگيرى ها و حملات نسبت به ولايتهاى ديگر کشور، در اين ولايت افزايش مى يابد.

تلفات و جراحات

اين آمار، نشان ميدهد که ماه گذشته بطور اوسط ٧٩ تن در هر حملۀ انتحارى، ١٧ تن در درگيرى هاى رو در روى؛ در هر حمله هوايى ١٦تن، در هر انفجار پنج تن و در هر حملۀ هدفى به سه تن تلفات و جراحات وارد شده است.

به اساس گزارشها، در ماه گذشته بطور مجموعى در ١٦٩ حمله، ١٥٦٩ تن کشته و ٩٧٥ تن ديگر مجروح شده اند.

مخالفين مسلح، نيروهاى دولتى و افراد ملکى، از جمله کشته شدگان و مجروحين اين گزارشها ميباشند؛ اما پژواک بخاطرى آمار دقيق آنرا نشر نمى کند که در اين مورد، منابع مختلف نظرهاى مختلف اظهار داشته و تفکيک اين آمار ناممکن است.

از جمله اين حملات، بيشترين آن ١٢ حمله ميشود و بتاريخ ١٧ اکتوبر صورت گرفته، که درآن  ٤١٦ نفر کشته و زخمی شده اند.

قابل يادآورى است که به تاريخ ١٧ ماه اکتوبر، دريک روز ١٦٠ تن که بيشترين آمار را نشان ميدهد، کشته و مجروح شده اند.

از جمله تلفات و جراحات مجموعى ماه گذشته؛ نيمۀ آن در ولايات پکتيا، ننگرهار، ارزگان، کندهار و غزنى وارد شده که بعد از اين ولايات، کابل پايتخت کشور شاهد بيشترين رويدادهاى تلفات و جراحات بوده است.

نصفى از تمامى تلفات و جراحات ماه اکتوبر، به ترتيب در ١٧، ٢٠، ٢٦، ٣٠، ٢٢، ٢١ و ٣١ اين ماه به وقوع پيوسته است.

به گونۀ مثال، به تاريخ ١٧ماه اکتوبر در نتيجه حملۀ طالبان مسلح بر قوماندانى امنيه و مرکز تربيوى پوليس در پکتيا، ٢٦٥ تن کشته و به تاريخ ٢٠ همين ماه، ١٢٢ تن در نتيجه حملۀ داعش بر مسجد امام زمان در کابل کشته و زخمى شده اند.

جنرال طاقت مى گويد که افزايش حملات مخالفين مسلح دولت، بعد از ١٦ ماه اکتوبر، با نشست مشترک افغانستان، امريکا، چين و پاکستان در مورد صلح افغانستان که به تاريخ يادشده، در شهر مسقط عمان برگزار گرديده بود، ارتباط دارد.

موصوف پاکستان را در حملات يادشده دخيل مى داند و مى افزايد: “حملات در افغانستان به خاطرى بيشتر شد که پاکستان، مى خواهد در نشست مسقط نشان دهد که کليد صلح و جنگ افغانستان، در دست آنها است.”

اکثريت تلفات و جراحات ماه گذشته، در ده ولايت کشور وارد گرديده است:

به اساس گزارش هاى پژواک، تلفات و جراحات ماه اکتوبر سال جارى، نسبت به همين ماه سال گذشته ٢٣ درصد کاهش يافته بود. ماه اکتوبر سال گذشته، نسبت به تمامى ماه هاى سال خونين بود.

گزارش هاى آژانس خبرى پژواک در مورد تلفات و جراحات در افغانستان نشان مى دهد که در سال جارى ميلادى، نزديک به ٢٢ هزار تن کشته و زخمى شده اند. از جمع آنها نزديک به ١٣ تن کشته و متباقى زخمى شده اند.

عبدالواحد طاقت جنرال متقاعد و تحليلگر مسايل نظامى مى گويد که تلفات و جراحات جنگ، به نوعيت آن ارتباط دارد؛ اگر جنگ جبهه يى و يا گروهى باشد، تلفات و جراحات آن نيز بيشتر مى گردد.

موصوف قبلا گفته بود که در ماه سپتمبر سال جارى، جنگ مخالفين مسلح دولت جبهه يى نبود؛ چرا که از يک سو پاکستان با فشارهاى بين المللى مواجه بود و کمک هاى خود با مخالفين مسلح دولت را کاهش داده بود و از سويى هم حملات هوايى نيروهاى خارجى مستقر در افغانستان بيشتر شده بود.

اما طاقت در مورد حملات خونين در اکتوبر مى گويد که حملات در افغانستان، به خاطرى زياد و کم و يا هم خيلى خونين ميشود که شبکه هاى زياد استخباراتى به شمول ( آى اس آى) در افغانستان فعاليت دارد و افزايش و کاهش جنگ نيز به پلان هاى گروه هاى استخباراتى تعلق دارد.

تورنجنرال دولت وزيرى سخنگوى وزارت دفاع ملى مى گويد که حملات مخالفين مسلح در ماه گذشته، نسبت به يک ماه قبل آن کاهش يافته است؛ چرا که به گفتۀ وى، آنان سرکوب شده اند.

موصوف در مورد افزايش تلفات و جراحات حملات ماه اکتوبر مى افزايد: “متاسفانه که دشمن به علت عدم توانايى حملات رو در رو؛ به حملات ناجوانمردانۀ انتحارى و انفجارى رو آورده و از آن استفادۀ بيشتر مى کند.”

جنگ نکنید!

محمد قاسم که کاکایش به تاريخ ٢٠ اکتوبر در حمله برمسجد امام زمان کشته شده است، گفت: “در اين حمله اکثراً افرادى کشته شده اند که مانند کاکاى ٧٥ سالۀ من، براى ادا کردن نماز به مسجد رفته و بى گناه کشته شده اند.”

موصوف از طرف هاى درگيرى خواست: “تا کى افغان هاى بى گناه کشته شوند؟ جنگ را متوقف نماييد، ما جنگ نمى خواهيم، ما نمى خواهيم که ساير افغان ها نيز مانند ما به گيلم غم شانده شوند.”

 سحر حيدرى باشندۀ ولسوالى شيبکوه فراه که پدر و برادر بزرگش، مدتى قبل در انفجار ماين کشته شده بودند، گفت: “هر چند پدر و برادرم دوباره زنده نميشوند؛ اما از جوانب درگير مى خواهم که جنگ را متوقف نمايند؛ تا افغان هاى ديگر کشته نشوند.”

موصوف خطاب به طالبان افزود: “طالب! من و تو کى هستيم؟  هر دوى ما باشندۀ يک خاک هستيم، کشور جنگ زدۀ ما به بازسازى نياز دارد؛ تا کى در کشور من و تو جوى هاى خون جارى باشد! بس است، جنگ را متوقف کنيد.”

Views: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر