زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اولين محمولۀ‌ بزرگ گندم هند از طريق بند چابهار به افغانستان رسيد

اولين محمولۀ‌ بزرگ گندم هند از طريق بند چابهار به افغانستان رسيد

author avatar
11 Nov 2017 - 14:55
اولين محمولۀ‌ بزرگ گندم هند از طريق بند چابهار به افغانستان رسيد
author avatar
11 Nov 2017 - 14:55

زرنج (پژواک،٢٠عقرب ٩٦): اولين محمولۀ کمک‌ هند از طريق بندر چابهار ايران که دست کم ١٥ هزار متريک تُن گندم است، به افغانستان رسيد.

نصير احمد درانی سرپرست وزارت زراعت، آبيارى و مالداری؛ در مراسم گشايش بندرچابهار گفت که بارسيدن اين محمولۀ گندم، فصل ديگرى  در روابط کشورهاى منطقه گشوده شد.

موصوف با بيان اينکه اين محموله بزرگ، حاوى ١٤٨٣٢متريک تُن گندم است که در هفت ولايت کشور ذخيره خواهد شد، افزودکه همکارى کشورهای افغانستان، هند و ايران در منطقه چابهار، فرصت خوب توسعه تجارت را فراهم خواهد کرد.

افغانستان، هند و ايران، يک ونيم سال قبل موافقتنامۀ سه جانبه چابهار را امضا کردند، که بر مبنای آن افغانستان و هند، می‌توانند مبادلات تجاری ‌شان را از طريق بندر چابهار ايران انجام دهند.

حميدطهماسى سرپرست وزارت ترانسپورت گفت که چابهار، از لحاظ اقتصادى داراى اهميت فراوان است که امروز افغانستان، به  گذرگاه اموال تجارى براى کشورهاى محاط به خشکۀ آسيا ميانه مبدل گرديده و از اين طريق افغانستان، هند و ايران مى توانندميليون ها دالر عايد داشته باشند.

موصوف با بيان اينکه هزينۀ‌ کمتر و مسير کوتا‌ه‌تر، يکی ديگر از ويژه گى هاى اقتصادى اين بندر است افزودکه بندرچابهار مسيربهتر، نزديکتر و ارزان تر جهت واردات و صادرات کالا ها نسبت به بندر کراچى وبندر عباس مى باشد؛ اين فرصت براى تجارافغان فراهم مى گردد که اموال خود را ٢٠درصد زودتر صادر نموده و برمبناى آن، هرکانتينر مال براى تاجر از ٥٠٠ تا يکهزاردالر امريکايى نازلتر تمام مى شود.

محمدسميع والى نيمروز گفت که رسيدن نخستين محموله گندم از کمکهاى بلاعوض هند از بندر چابهار به افغانستان،  صفحه ديگری از دوستی هند، ايران و افغانستان را رقم مى زند.

وى افزودکه با بهره بردارى از بندرچابهار، هزاران شغل ايجاد خواهد شد و ميلياردها دالر به هرسه کشور نفع خواهد رساند و علاوه برآن اين بندر از لحاظ سياسى و اقتصادى يکى از مهمترين قطب هاى ترانزيتى منطقه محسوب مى شود.

موصوف افزودکه قبلا افغانستان از طريق بندرهاى کراچى و عباس، به آب وصل بود؛ اما گشايش بندر چابهار، افغانستان را به نزديکترين بندر آبى وصل مى سازد و چيزيکه بسيار مهم است، اينکه افغانستان از وابستگى ها خلاص شده است و پس از اين، افغانستان وابسته به بندر کراچى نخواهد بود.

موصوف با تاکيدبراينکه همکارى هاى سه کشور، سبب افزايش صادرات و واردات گردد گفت که اين همکارى سبب شود که تجار سه کشور، تشويق شوند تا سرمايه گذارى هاى زيادى نمايند و فرصت هاى خوبى ازسوى هرکشور به تجار مهيا گردد.

محمدرضا بهرامى سفير ايران در افغانستان که دراين مراسم صحبت مى کردگفت: "ما امروز همه  اينجا جمع شديم براى اينکه توافقنامه سه جانبه و استفاده از بندر چابهار وارد فاز عملياتى شده، و براى اينکه نشان بدهيم که  اتصالات منطقوى از اينجا شروع شد."

وى با تاکيد براينکه تلاش مى شود تا ظرفيت چابهار بيشترشودگفت که گشايش بندر چابهار، نشان داد که همگرايى منطقوى امکان پذير است و نشان داد که ميتوان با کمک همديگر و  مساعدت با همديگر؛ به انتقال ، رشد اقتصادى و بهبود زندگى مردم کمک کرد و آيندۀ بهتر را براى فرزندان بعداز خود بجا گذاشت .

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر