زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

يک سوم افغان ها: کشور به سوى درست در حرکت است

يک سوم افغان ها: کشور به سوى درست در حرکت است

author avatar
14 Nov 2017 - 13:31
يک سوم افغان ها: کشور به سوى درست در حرکت است
author avatar
14 Nov 2017 - 13:31

کابل (پژواک،٢٣ عقرب ٩٦): ميزان خوشبينى افغان ها نسبت به وضعيت کشور شان که در سه سال اخير سير نزولى داشت، در سال روان ميلادى با درصدى کم درحالى بيشتر شده است که مشکلات گوناگون در کشور وجود دارد.

اين، يافته هاى يک سروى است که از سوى بنياد آسيا (Asia Foundation) صورت گرفته و امروز نتايج آن در کابل اعلام شد.

افزايش هفت درصد اعتماد مردم به خوب کار کردن حکومت، حمايت اکثر مردم از کار زنان در بيرون از منزل، کاهش فرصت هاى شغلى و رفاه مالى فاميل ها، باور نيمى از مردم به اينکه صلح با طالبان امکان پذير است، حفظ در صدى بلند اعتماد به رهبران مذهبى، افزايش پنج درصد اعتماد مردم بالاى شوراهاى انکشافى و چهار درصد بالاى کميسيون انتخابات، ميزان پايين اعتماد بر اعضاى پارلمان و وزيران و شکايت تقريباً تمام افغان ها از وجود فساد، يافته هاى عمدۀ ديگر اين سروى مى باشد.

بيناد آسيايى از سال ٢٠٠٤ به اين طرف، سالانه «سروى مردم افغانستان» در بخش هاى امنیت، اقتصاد، حکومتداری، انتخابات، رسانه ها، مسایل زنان و مهاجرت را تهيه و منتشر مى کند.

بر بنياد معلومات منبع، اين سروى ها از سال ۲۰۰۶ به این طرف با این سوال آغاز می شود که آیا کشور به سمت درست در حرکت است و یا به سمت نادرست؟ حرکت به سمت درست، نشانۀ خوشبینی و حرکت به سمت نادرست، نشانه بدبینی می باشد.

مسير حرکت کشور

نتايج سروى امسال اين بنياد که امروز در کابل اعلام شد، نشان مى دهد که بالاترين ميزان خوشبينى در طول دوره ای که اين سروى آغاز شده است در سال ٢٠١٣ بود؛ زمانى که بيش از ٥٨ در صد افغان ها به اين باور بودند که کشور در مسير درست در حرکت است.

در گزارش آمده است که مسير حرکت ميزان خوشبينى، با رويکرد نزولى که پس از سال ٢٠١٤ آغاز يافته بود، حرکت يا چرخش معکوس را در سال ٢٠١٧ نشان مى دهد و درصدى خوشبينى ميان مردم از ٢٩ به ٣٣ در صد افزايش داشته است.

منبع نوشته است که پس از زون شرق، زون هاى جنوب شرق و جنوب غرب، به ترتيب با داشتن ٤٥ و ٤٢ در صد ميزان خوشبينى، در صدى بلند در اين مورد را دارند.

 مصاحبه شونده هايى که باور دارند کشور به سوى درست در حرکت است، به ترتیب بهبود در بازسازى، امنيت، حکومتدارى، حقوق زنان، اقتصاد، همکارى هاى بين المللى، حقوق بشر، کاهش مداخله هاى خارجى و غيره را دلايل خوشبينى شان عنوان کرده اند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر