زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“تا کنون۲۵۲۲ واقعۀ مثبت بیماری ايدز در کشور به ثبت رسیده است”

“تا کنون۲۵۲۲ واقعۀ مثبت بیماری ايدز در کشور به ثبت رسیده است”

author avatar
3 Dec 2017 - 15:47
“تا کنون۲۵۲۲ واقعۀ مثبت بیماری ايدز در کشور به ثبت رسیده است”
author avatar
3 Dec 2017 - 15:47

کابل-فیض آباد(پژواک،۱۲قوس۹۶): از روز جهانی مبارزه علیه بیماری ایدز، درحالی در کشور تجلیل گردید که به گفتۀ مسوولان وزارت صحت، تاکنون۲۵۲۲ واقعۀ مثبت این بیماری در کشور به ثبت رسیده است.

امسال از روز جهانی مبارزه علیه بیماری ایدز، تحت شعار "حق صحت- خون خود را برای اچ آی وی آزمایش نمایید"، به منظور بلند بردن آگاهی عامه و تجدید تعهد مسوولین برای مبارزه علیه این بیماری تجلیل گردید.

دوکتور فدا محمد پیکان معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت عامه، درمحفل تجلیل ازاين روز گفت که ازجملۀ ۲۵۲۲ واقعه مثبت اچ آی وی که به ثبت رسیده، ۷۵ درصد  آن مردان و ۲۵ در صد دیگر را زنان تشکیل می دهند.

 به گفتۀ معین وزارت صحت عامه، در میان این افراد ۴۵ تن کودکان زیر سن ۱۵ سال نیز شامل هستند.

داکتر فدا درادامه صحبت هايش افزود که این وزارت، مصمم است تا تداوی معاوضوی اوپیویید را در شهر های بزرگ بیشتر افزایش دهد، که این یکی از شیوه های موثر جلوگیری از انتشار ویروس اچ آی وی و هیپاتیت میتواند باشد.

موصوف جنگ های داخلی، استعمال مواد مخدر، باز بودن سرحدات، مشکلات اقتصادی، پایین بودن سطح سواد و مهاجرت ها در افغانستان را ازعوامل اساسى بیماری اچ آی وی خواند .

از سويی هم  مقامات محلى دربدخشان، درمحفل تجليل ازروز جهانی مبارزه عليه بيمارى ایدز گفتند که در سال جاری، یک واقعه مثبت اچ آی وی در اين ولايت  کشف شده است.

داکتر شفیق الله همدرد مسوول بخش کنترول ایچ آی وی، در بدخشان گفت که در گذشته سیزده نفر مصاب به ویروس HIVتحت درمان قرار داشتند، که شماری از آن ها فوت کردند و شمار دیگر شان از ادامه تداوی دست کشیدند و اما درحال حاضر، شش تن که به این ویروس آلوده هستند، تحت در مان قرار دارند.

منبع افزود که برخی از اين افراد، در بیرون از کشور به این ویروس مصاب شده بودند.

 وی از مردم خواست که غرض معاینات خون شان، به مراکزصحى مراجعه نموده و از صحت بودن خود اطمینان حاصل کنند.

 اين درحاليست که نظر به آمار اداره مبارزه با ایدز متعلق به سازمان ملل متحد؛ حدود ۳۶عشاریه ۷ میلیون انسان متبلا به ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز در سراسر جهان هستند، که از جمله سالانه بیش از یک میلیون تن جان شان را از دست می دهند؛ همچنین نزیک به ۲ عشاریه یک میلیون واقعات جدید اچ آی وی و ایدز، به ثبت رسیده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر