زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ميزان تلفات در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتوبر ٤٢ در صد کاهش يافته است

ميزان تلفات در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتوبر ٤٢ در صد کاهش يافته است

author avatar
3 Dec 2017 - 13:27
ميزان تلفات در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتوبر ٤٢ در صد کاهش يافته است
author avatar
3 Dec 2017 - 13:27

کابل(پژواک،١٢قوس٩٦): ماه گذشته در افغانستان ١٤٧٦ تن، طى١٤٧ حمله کشته و زخمی شده اند و این ارقام نشان می دهد که سطح حملات نسبت به ماه قبل آن، ١٣درصد و سطح تلفات و جراحات آن ٤٢درصد کاهش یافته است.

گزارشات نشر شدۀ آژانس خبری پژواک در ماه گذشته(نوامبر) که بنا بر اظهارات منابع مختلف تهیه شده است، نشان می دهد که حملات و درگیری های این ماه از از ٢٤ولايت، در٢٧ولايت انجام شده است.

حملات

از جمله حملات نوامبر، ٦٧ درگیری رو در رو، ٢٦ حمله هدفى و٢٦ حمله هوایى، ١٩ انفجار مختلف و ٩حملۀ انتحارى مى باشد.

یافته های پژواک نشان می دهد که از جملۀ ١٤٧٦کشته و زخمی؛ از هر ٢٥تن، ١٥تن آن در درگیری رو در رو، پنج تن در حملات هوایی، سه تن در انفجار، دو تن در حملات انتحاری و یک تن در حملات هدفی کشته و زخمی شده اند.

یافته های پژواک نشان می دهد که بیشترین حملات (٢٧حمله در ننگرهار، ١٦در غزنى، ١٣در فارياب، ١٢در فراه) و متباقى در ٢٣ولايت صورت گرفته است.

پژواک در ماه اکتوبر از بادغیس، بامیان، دایکندی، تخار و نورستان؛ اما ماه گذشته از بغلان، بامیان، دایکندی، غور، نورستان، پنجشیر و سمنگان، گزارشى از حملات را دریافت نکرده بود.

 در ماه اکتوبر نیز حملات در ننگرهار نسبت به ولایات دیگر بیشتر بوده است.

جنرال متقاعد عبدالواحد طاقت کارشناس امور نظامی می گوید که حملات در ننگرهار، بخاطری بیشتر است که این ولایت از یک سو هم مرز خط ديورند با پاکستان است و تحت تاثیر سازمان استخبارات این کشور( آی، اس، آی) قرار دارد و از سوی دیگر، موقعیت جغرافیایی آن برای فعالیت و اقامت مخالفین مسلح مناسب می باشد.

وی افزود که ارقام حملات در ننگرهار، نسبت به دیگر ولایات بیشتر می شود که فعالیت های مخالفین مسلح دولت(طالبان و داعش) در این ولایت بیشتر است و دولت نیز بالای آنها حملات انجام می دهد.

تلفات و جراحات

بر اساس گزارشات، ماه گذشته در این١٤٧حمله، در مجموع ٨٣٦ تن کشته شده و ٦٤٠تن زخم برداشته اند.

مخالفين مسلح دولت، نیروهای دولتی و مردم ملکی در کشته ها و زخمی ها شامل می باشند؛ اما پژواک بخاطرى ارقام دقیق آن رانشر نمی کند که منابع مختلف، اظهارات مختلف داشته اند و تفکیک همۀ آن ناممکن است.

نزدیک به نیمی از همه تلفات و جراحات ماه گذشته؛ در ولایات کندهار، ننگرهار، غزنی، فراه و ارزگان و بقیۀ آن در٢٢ولایت دیگر صورت گرفته است.

بیشترین این تلفات و جراحات (١٨٣)، به تاریخ ١٤نوامبر به وقوع پیوسته است. بیشترین تلفات و جراحات در این روز در لسوالی میوند کندهار صورت گرفته بود.

قوماندانی امنیۀ ولایت کندهار گفته است که در این روز، در اثر حملات گروهی طالبان مسلح بالای پوسته های امنیتی پولیس، ٦٧تن از دوطرف کشته شده و٥٠تن زخم برداشته اند.

همچنان این ارقام نشان می دهد که بعد از کندهار، بیشترین تلفات و جراحات(١٧٣) در ننگرهار صورت گرفته، که در این ولایت ارقام حملات نسبت به ولایات دیگر نیز بیشتر بوده است.

در ماه اکتوبر، بیشترین تلفات و جراحات (٢٩٧) تن در ولایت پکتیا و(٢٦٨) تن در ولایت ننگرهار وارد گردیده بود.

بر اساس گزارشات پژواک، تلفات و جراحات ماه نوامبر سال جاری، نسبت به تلفات و جراحات همین ماه در سال گذشته، ١٣درصد کاهش داشته است.

گزارش های ماهانۀ آژانس خبری پژواک، در مورد تلفات و جراحات نشان می دهد که در سال جاری ميلادی، بیش از ٢٣هزار تن کشته و زخمی شده اند. از این جمله ١٣٥٥٠تن جان باخته و بقیۀ شان زخم برداشته اند.

 جنرال متقاعد عبدالواحد طاقت کارشناس امور نظامی می گوید که تلفات و جراحات جنگ، به چگونگی جنگ بستگی دارد؛ اگر جنگ جبهه یی و گروهی باشد، پس تلفات و جراحات آن نیز بیشترمی باشد.

به گفتۀ وی، حملات در افغانستان به این سبب گاه کم و گاهی بیشتر و خونین می باشد که در افغانستان استخبارات بیشتر کشورهای جهان از جمله ادارۀ استخباراتی پاکستان “آی اس آی” فعالیت دارند، کاهش و افزایش این جنگ نیز بستگی به برنامه های همین استخبارات دارد.  

به گفتۀ وی، هرسال طبق معمول، حملات مخالفین مسلح دولت با سرد شدن هوا و نزدیک شدن زمستان کاهش می یابد؛ چرا که اکثر مخالفین مسلح دولت، در فصل زمستان برای اکمالات و آموزش نظامی به پاکستان می روند.

زمستان گذشته نیز سطح تلفات و جراحات، نسبت به دیگر ماه های سال جاری، کم بوده است.

در زمستان گذشته، به طور متوسط نزدیک به ١٥٠٠تن کشته و مجروح شده بود؛ اما در فصل گرما، در هر ماه نزدیک به ٢٥٠٠تن کشته و زخمی شده بود.

تورنجنرال دولت وزيرى سخنگوى وزارت دفاع ملى، مى گويد تحرکات مخالفين مسلح دولت در اين اواخر حدود ٦٠ در صد کاهش يافته است.

او وارد شدن تلفات سنگين در فصل بهار و تابستان به مخالفين مسلح دولت، افزايش حملات هوايى نيروهاى خارجى و داخلى بر ضد مخالفين مسلح دولت، بيشتر شدن فشارهاى جامعه جهانى بالاى پاکستان و تا رسيدن فصل سرما را از عوامل کاهش تحرکات مخالفين مسلح دولت مى داند. 

به باور او، در فصل زمستان عمليات نيروهاى دولتى ادامه خواهد داشت اما حملات مخالفين مسلح دولت کاهش خواهد يافت.

او مى افزايد:« از اين که دشمن در فصل بهار و تابستان متحمل تلفات زياد شده، حالا توان ندارند که در فصل سرما در برابر ما ايستادگى کنند و به تحرکات شوم شان ادامه دهند.»

“از رسيدن فصل زمستان به خاطر کاهش جنگ خوشحال می شویم.”

این، صدای آنعده از افغان هايى است که جنگ، اعضای خوانوادۀ شان را گرفته و تشنۀ صلح می باشند.

شمس الحق باشندۀ منطقۀ کوتۀ عشرو مربوط مرکز میدان ولایت میدان وردک گفت که چند روز قبل محمد خالد ٣١ ساله پسر کاکايش که در باغ خود مصروف کار بود، در جریان درگیرى در این منطقه بر اثر اصابت مرمی کشته شد.

وی افزود که از محمد خالد، یک خانم و دو دختر بجا مانده اند.

وی درحالیکه مى گفت که افغان ها تشنۀ صلح می باشند، خطاب به طرف های درگیر افزود که صلح کنند تا افغان های دیگر مثل پسر کاکای وی کشته نشوند و خانواده های شان بی سرپرست نشود.

شمس الحق افزود که امسال در میدان وردک و دیگر ولایات در نتیجۀ درگیرهای شدید، علاوه بر طرف های درگیر، تعداد زیادی از مردم ملکی نیز کشته و زخمی شده اند.

وی گفت: “دیگر از صدای فیر نفرت داریم، به این سبب خوشحال هستیم که جنگ در زمستان کاهش می يابد و امید است که برای یک مدت آرامش برقرار شود.”

همچنان علاءالدین باشندۀ مرکز ولسوالی میوند ولایت کندهار که چندی قبل برادر دهقانش در اثر انفجار ماین کنار جاده زخم برداشته است، گفت که افغانها دیگر از جنک شديداً به تنگ آمده و صلح می خواهند.

وی نیز افزود که مردم از رسيدن زمستان خوشحال می شوند؛ چرا که در این فصل به سبب کاهش جنگ، تلفات و جراحات نیز کاهش پیدا می کند.

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر