زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مراکز راى دهى بيشتر در ولاياتى کم شده است که عودت کننده گان بيشتر دارند

مراکز راى دهى بيشتر در ولاياتى کم شده است که عودت کننده گان بيشتر دارند

author avatar
7 Dec 2017 - 17:45
مراکز راى دهى بيشتر در ولاياتى کم شده است که عودت کننده گان بيشتر دارند
author avatar
7 Dec 2017 - 17:45

کابل (پژواک، ١٦ قوس ٩٦): يافته هاى پژواک نشان مى دهد که ارزيابى و تعيين مجدد مراکز راى دهى ناقص بوده و مراکز راى دهى، بيشتر در ولاياتى کم شده است که صدها هزار مهاجر به آن عودت کرده اند.

در اعلامیه کمیسیون مستقل انتخابات آمده است که اخيراً برای برگزاری انتخابات شفاف، عمومی وعادلانه پروسۀ ارزیابی مراکز راى دهى را به موفقیت به پایان رسانده و طى آن ۷۳۵۵ مرکز رای دهی در ۳۴ ولایت کشور مورد ارزیابی و تعیین مجدد قرار گرفته است. قرار است انتخابات ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى سال آينده راه اندازى شود.

منبع در اعلاميه خاطر نشان کرده است، مناطقی که بنابر دلایل امنیتی مراکز شان ارزیابی نشده به حالت خود باقی مانده است، اما با در نظرداشت شرایط، تغیيرات در آن به وجود خواهند آمد.

جدولى که بعد از ارزيابى از سوى کميسيون مستقل انتخابات تهيه و در اختيار آژانس خبرى پژواک قرار گرفته است، نشان مى دهد که مراکز راى دهى حدود سه سال قبل در زمان انتخابات ریاست جمهوری  به ٧١٨٠ مرکز مى رسيد، اما به اساس ارزيابى جديد به ٧٣٥٥ مرکز افزايش يافته است.

به اساس ارزيابى جديد، به گونۀ ميانگين تعداد راى دهنده گان در هر مرکز راى دهى در کابل نزديک به چهار هزار تن، در ٩ ولايت از دو هزار تا بيش از دو نيم هزار تن، در ١٩ ولايت از يک هزار تا نزديک به دو هزرا تن و در پنج ولايت کمتر از يک هزار تن در نظر گرفته شده است. کمترين تعداد حد اوسط راى دهنده گان يک مرکز راى دهى (٧٦٨) تن در پنجشير مى باشد.

آمار ارايه شده نشان مى دهد که در بيشتر ولايت ها مراکز راى دهى زياد شده اما در برخى ولايت کم شده است.

به اساس آمار يک جدول ديگر کميسيون انتخابات، در مراکز راى دهى ١٥ ولايت تفاوت زياد نيامده است، اما به ترتيب در ولايت هاى دايکندى، غور، باميان، هلمند، تخار، فارياب، کنر، زابل، پروان، سمنگان و بادغيس از ٧٢ تا ١٣ مرکز افزايش يافته و در ننگرهار، پکتيکا، کندهار، هرات، پکتيا، کاپيسا، لغان و پنجشير به ترتيب از ٤١ تا ١١ مرکز راى دهى کاهش داده شده است.

بنا بر اين، به اساس ارزيابى جديد، تفاوت زياد در مراکز راى دهى ده ولايت رونما شده است.

اين در حالى است که در حدود سه سال اخير به ولايت هاى ننگرهار، پکتيکا، کندهار، هرات، و پکتيا که مراکز راى دهى در آن کم شده است، بيش از ١٤٥ هزار خانواده (حدود ٨٥٠ هزار تن) مهاجر از کشور هاى مختلف عودت نموده، اما به دايکندى، غور، تخار، هلمند و باميان که مراکز راى دهى در آن بيشتر شده است، بيش از دو هزار خانواده (حدود ١٣٠٠٠تن) عودت نموده اند.    

به اساس معلومات ریاست های مهاجرين و عودت کننده گان ولايات، در حدود سه سال اخير به ننگرهار ١٢٣٠٠٠ خانواده،  به پکتيکا ده هزار خانواده، به کندهار ٣٢٥٠ خانواده، به هرات ٢٦٧ خانواده و به پکتيا بيش از ٩٠٠٠ خانواده مهاجر عودت کرده اند.

اما بر بنياد معلومات منابع ولايتى، به دايکندى ١٠٢ خانواده، غور ٣٤٤ خانواده، باميان نزديک به ٥٠٠ خانواده، هلمند بيش از ٣٠٠ خانواده و به تخار حدود ٩٥٠ خانوادۀ مهاجر عودت کرده اند.

واکنش ها در برابر تعیین مجدد مراکز راى دهى

آرين يون نماينده مردم ننگرهار در ولسى جرگه مى گويد، تعيين مجدد مراکز راى دهى در ننگرهار از روى عقده هاى سياسى صورت گرفته و با واکنش جدى مردم رو به رو خواهد شد.

به گفته او، نبود افراد مسلکى در کميسيون مستقل انتخابات و مداخله هاى سياسى در اين کميسيون، سبب چنين اشتباهات مى شود.

همچنان ذبيح الله زمرى منشى شوراى ولايتى ننگرهار، کميسيون يادشده را با عملکرد سليقوى متهم مى کند، مى گويد اقدام بر کاهش مراکز راى دهى در ننگرهار بيانگر آن است که کميسيون انتخابات هيچ گونه معلومات در مورد اين ولايت ندارد.

به گفته او کاهش مراکز راى دهى در اين ولايت در حالى است که در چند سال اخير صدها هزار مهاجر به ننگرهار عودت نموده و مراکز قبلى نيز نيازمندى را مرفوع نمى کرد.

به باور او همچو اقدامات، مشروعيت انتخابات آينده را زير سوال مى برد.

همچنان محمديوسف رشيد رييس نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، مى گويد که کميسيون مستقل انتخابات در تعيين مراکز راى دهى هيچ گونه توازن در نظر نگرفته است.

او مى افزايد:« مطابق قانون، مراکز راى دهى بايد به اساس تثبيت موقعيت جغرافيايى و تعداد دقيق راى دهنده گان مشخص شود، کميسيون انتخابات اين کار را نکرده و مراکز راى دهى را به اساس تخمين ها تعيين نموده است.»

به گفته وى، اشتراک کننده گان چهار نشستى که کميسيون مستقل انتخابات در مورد تعيين مراکز راى دهى تدوير کرده بود،  نگرانى هاى شان را با کميسيون شريک کرده است.

پژواک تلاش نمود تا در مورد با دفتر مطبوعاتى کميسيون انتخابات گفتگو نمايد، اما يک کارمند اين دفتر گفت که امروز پنجشنبه در کابل رخصتى است و سخنگوى کميسيون در دفتر نمى باشد. 

اما رياست امور عملياتى کميسيون مستقل انتخابات گفته است که پروژه ارزيابى مراکز راى دهى به هدف متوازن سازى اين مراکز نرسيده است.

در مکتوب مورخ ١٣ قوس سال روان رياست امور عملياتى کميسيون مستقل انتخابات که عنوانى دارالانشاى اين کميسون نوشته شده، تطبيق و تکميل پروژه ارزيابى مجدد و متوازن سازى مراکز راى دهى در شرايط کنونى کشور با استفاده از تکنالوژى هاى روز را دستاورد بزرگ خوانده است.

منبع در قسمتى از این مکتوب می افزايد:« اما چنانچه به رويت معلومات در سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) دیده مى شود، اهداف پروژه که متوازن سازى مراکز راى دهى در ولايات بوده به دست نيامده که در حقيقت اين امر باعث خواهد شد تا مصارفى که انجام گرديده و تلاش هاى که صورت پذيرفته را تحت سوال قرار دهد.»

همچنان در مکتوب تذکر رفته است که دسترسى مساويانه و تامين عدالت که هدف اصلى اين پروژه بوده تامين نگرديده و بعد از تحليل معلومات که از ديتابيس سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) دريافت گرديده، ديده مى شود که «نامساوات» اکنون نيز به حال خود باقى مى باشد.

در اخير مکتوب آمده است:« بنا‌ء موضوع کتباً به مقام محترم رسانيده شد تا به مقام محترم کميسيون راجع گردد. در زمينه راه هاى حل وجود دارد که بعد از هدايت مقامات پيشنهاد خواهد شد.»

قابل ذکر است کمیسیون شکایات انتخاباتی در هشتم قوس اعلام داشت که سر از يازده هم قوس روند ثبت شکايات در مورد تصميم کميسيون مستقل انتخابات مبنى بر تثبيت و ارزيابى مراکز دهى را آغاز مى کند.

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر