زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زنان در تاریخ کشور

author avatar
8 Dec 2017 - 14:05
author avatar
8 Dec 2017 - 14:05

کابل، ١٦ قوس ١٣٩٦

زنان در تاریخ کشور؛ دوره­های تاریک و سیاهی­ را پشت سر گذرانده اند. نظام­ها در این سرزمین همیشه با مدیریت مردانه همراه بوده است. حضور زنان در ساختارهای اداری افغانستان، همیشه بی‌رنگ و گاهی‌کم رنگ بوده است. هرچند یک ونیم دهۀ اخیر با در نظرداشت تناسب حضور زنان نقطه عطف در تاریخ ما به شمار می آید که مشارکت زنان را در ساختارهای اداری و مدیریت کشور به همراه داشته است.

اما حادثۀ روزدوشنبه (١٣قوس) پارلمان افغانستان که با دیدهای متنوعی بررسی می شود، برای زنان کشور خیلی تکان دهند بوده است. جامعۀ مدنی باور دارد که نفی عمدی و ساختارمند زنان، نقض قانون اساسی و زیرپا کردن تمامی تعهدات افغانستان به کنوانسیون های بین المللی است که افغانستان عملا آنها را امضاء کرده است. ما با آنکه این دوره از کسب رای اعتماد به مردان شایسته را یک پیروزی برای وزرای مرد این کشور و حکومت می دانیم؛ جفای وارده بر یگانه کاندید زن در ليست را سخت نکوهش می کنیم. 

این حرکت زن‌ستیزانه در درون خانۀ ملت نشان دهندۀ این است که هنوز باورهای مردانه در حمایت هر مردی و بر ضد هر زنی‌ست که بخواهد تبارز کند و برای کارهای بزرگ خودش را آماده کند. مطمئناً توانایی‌ها و درایت  خانم نهان کمتر از درایت  سایر وزرای پيشنهادی نبوده است؛ اما اینکه در خانه  ملت چی می گذرد و محور این بازی چیست، باید با تامل برآن اندیشید. 

در عصرِى که ما تنها دستاورد یک ونیم دهه تلاش خویش را مشارکت  سیاسی زنان در پروسه‌های ملی می دانیم، باز هم باورهای مردانه  از زنان افغانستان قربانی می گیرند. این حرکت نشان می‌دهد که دست مافیای معادن تا خانۀ ملت هم رسیده است و دست‌های پنهانِ دیگرِ نیز در پشت این بازی­های ضد منافع ملی وجود دارند.

جامعه مدنی افغانستان، به این باور است که پارلمان و به خصوص حلقه‌های مافیایی و زن ستیز پارلمان، از زنان بادرایت و کاردان می‌هراسند. این هراس در گذشته نیز در برابر کاندیداهای وزارتخانه­ها و ستره محکمه تکرار شده است. اندک زنانی که رای آورده اند، رای شان در میان پیروزی و شکست بوده است. این بر خورد پارلمان نشان می‌دهد که ذهنیت مرد سالارانه، هنوز در پارلمان افغانستان حاکم است و مبنای قضاوت قرار می‌گیرد. فرایند نشان داد که زنان هنوز هم به شبکه های پارلمانی گره نخورده اند و تبعیض جنسیتی با تفکر مردسالارانه بارهامی تواند از زنان قربانی بگیرد.

جامعه مدنی افغانستان بمنظور تامین عدالت مبتنی بر جنسیت و جلوگیری از تکرار همچو بر خوردهای تبعیض آمیز، نکات آتی را پشنهاد می‌نماید:

  1. از پارلمان افغانستان  می خواهد که تا با استفاده از صلاحیت‌های حقوقی شان و در روشنی با موادی در طرزالعمل داخلی پارلمان، نسبت به این تصمیم تجدید نظر نمایند.
  2. از دولت افغانستان می‌خواهد که این موضوع را به مثابه یک خط سرخ در بحث‌های میان پارلمانی و حکومت قرار داده، تلاش نماید تا تابوی زن ستیزی بعضی از اعضای پارلمان شکسته شود.
  3. از فعالین حقوق بشر و حقوق زنان و رسانه‌ها می خواهد که در برابر افکار حاکم مردسالارانه مبتنی بر تبعیض جنسیتی مبارزه نموده و در زمینه آگاهی‌های لازم را پشکش نمایند.

 

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر