زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

صديق: ما تلاش کرديم تا قانون پولشويى را به حد نهايى تطبيق کنيم

صديق: ما تلاش کرديم تا قانون پولشويى را به حد نهايى تطبيق کنيم

author avatar
10 Dec 2017 - 16:54
صديق: ما تلاش کرديم تا قانون پولشويى را به حد نهايى تطبيق کنيم
author avatar
10 Dec 2017 - 16:54

کابل(پژواک،١٩ قوس ٩٦): رييس بانک مرکزى مى گويد که صندوق بين المللی پول (IMF)، اصلاحات مالی و اقتصادی حکومت افغانستان را مثبت ارزيابى نموده است.

خليل صديق رييس بانک مرکزى، امروز در يک نشست خبرى در کابل گفت که جلسه هيئت رهبرى اين صندوق، بتاريخ ١٧ قوس ١٣٩٦ در واشنگتن برگزار شد و دراين جلسه تعهدات و اقدامات حکومت افغانستان در عرصه های حفظ ثبات مالی، رشد اقتصادی، ثبات اقتصاد بزرگ، تطبيق اصلاحات در سکتور مالی، مبارزه با فساد و ايجاد فرصت های کاريابی، به بررسى گرفته شد و از آن قدردانی نمودند.

وى افزود که بانک مرکزى، در سال روان با تدابيرى که اتخاذ نموده بود، درکنترول قيم و جلوگيرى از انفلاسيون موفقانه عمل کرد و آمار موجود نشان مى دهد که امسال، تورم يا انفلاسيون به ٣،٧٧ در صد مى رسد.

به گفته موصوف، اين رقم بادرنظرداشت مشکلات اقتصادى و واردات بلندى که افغانستان دارد، نسبت به کشورهاى همسايه خيلى کمتر مى باشد و در سال روان، رقم انفلاسيون در ايران بيش از ١٥ درصد و در پاکستان بين ٧ تا ٩ درصد است.

تورم يا انفلاسيون (Inflation)از نظر علم اقتصاد؛ اشاره به افزايش سطح عمومی توليد پول، درآمدهای پولی يا قيمت است. تورم، عموماً به معنای افزايش غيرمتناسب سطح عمومی قيمت در نظر گرفته می‌شود.

همچنان رييس بانک مرکزى، درنشست امروز خاطر نشان کرد که ذخاير خالص اسعارى در د افغانستان بانک، نسبت به سال هاى قبل افزايش يافته است.

اما  او  گفت که در سال روان، نوسانات نرخ تبادله در مارکيت وجود داشت و پول افغانى در برابر دالر ٣ درصد کاهش داشت؛ اما اين درحالى است که اکثر پول هاى جهان چون پوند سترلنگ انگلستان، تومان ايرانى، کروش چين، کلدار پاکستان دربرابر دالر امريکايى ارزش شان را از دست داده اند و حتى از برخى کشورها در مقايسه با پول افغانى بيشتر ارزش خود را از دست داده اند. 

صديق افزود که حکومت افغانستان، تلاش هاى جدى نموده تا قانون پولشويى را به حد نهايى تطبيق کند، که درنتيجه توانسته است دستاوردهايى دراين زمينه داشته باشد.

به گفته او، درسال روان حدود ١٥٠ تن که پولشويى مى کردند، از سوى ادارات ذيربط با همکارى دافغانستان بانک، شناسايى و به پنجه قانون سپرده شده اند.

موصوف به سوالى مبنى بر اينکه پولشويى از سوى کدام افراد صورت مى گيرد؟ گفت: "اين  يک عمل ريسکى و خطرناک است، زد و بندهايى مى خواهد، وسايل مى خواهد و امکانات مى خواهد که اين کار را بکنند و انجام اين کار، بدون زورمندان و سلاح داران امکان پذير نيست."

او به سوالى درمورد اينکه چه مقدار پول هاى نامناسب جمعاورى و تعويض شده است؟ گفت که درمجموع ٣ ميليارد بانکنوت افغانى جمع آورى گرديده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر