زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دومين دهليزهوايى تجارت بين افغانستان-هند گشايش يافت

دومين دهليزهوايى تجارت بين افغانستان-هند گشايش يافت

author avatar
27 Dec 2017 - 17:34
دومين دهليزهوايى تجارت بين افغانستان-هند گشايش يافت
author avatar
27 Dec 2017 - 17:34

کابل(پژواک، ٦ جدى ٩٦): معاون دوم رييس جمهور، در مراسم گشايش دومين دهليز هوايى تجارت بين افغانستان و هند، از کشورهاى همسايه خواست که در پاليسى هاى سياسى شان، به همکارى هاى اقتصادى توجه نمايند.

سرور دانش معاون دوم رييس جمهور، امروز دهليز دوم هوايى تجارت کابل – ممبيى در ميدان هوايى بين المللى حامد کرزى در کابل را افتتاح کرد و همزمان با آن، چهل تن ميوۀ تازه و خشک از طريق طيارۀ شرکت هوايى کام اير، به شهر ممبيى هند فرستاده شد.

قبل از اين، اولين دهليز هوايى تجارت بين افغانستان-هند، به تاريخ ٢٩جوزا از سوى محمد اشرف غنى رييس جمهور کشور گشايش يافت، که تاکنون حدود ١٦٤٠ تن ميوۀ تازه و خشک، نباتات طبى و قالين طى ٥٦پرواز به هند صادر شده است.

دانش گفت که افغانستان بر توسعۀ همکاريهاى منطقوى با کشورهاى منطقه تاکيد مى کند  و در اين راستا راهکار واضح دارد.

او افزود: “ما از کشورهاى همسايۀ خود مى خواهيم  و انتظار داريم که در پاليسى هاى سياسى خود به همکارى هاى اقتصادى توجه نمايد.”

او افزود که تا چهار ماه آينده، تمامى اسناد تقنينى درمورد تجارت اقتصادى با افغانستان تعديل، و اصلاحات و سهولت هاى لازم در آن عملى خواهد شد.

معاون دوم رييس جمهور، بندر چابهار را يک دستاورد ديگر خوانده و افزود که افغانستان از اين طريق مى تواند توليدات و صادرات خود را از راه آب، به کشورهاى منطقه و جهان انتقال دهد.

موصوف گشايش دهليز تجارتى کابل- ممبيى را نيز يک دستاورد بزرگ در بخش اقتصادى افغانستان خواند و گفت: “تاکيد ما بالاى صادرات افغانستان است، از طريق همچو دهليز هاى هوايى، مى توانيم که توليدات خود را به بازارهاى منطقه و جهان انتقال دهيم.”

دانش، از شاروال ممبيی تشکر کرده و گفت: “ما افتخار داریم که شاروال ممبیی، به استقبال اموال صادراتی- تجارتی ما به میدان هوایی آمده است.”

خان جان الکوزی معاون اطاق تجارت و صنایع کشور، به نمایندگی از سکتور خصوصی از افتتاح دهلیز هوایی کابل- ممبيی استقبال کرد و گفت که با این کار، مشکلات ترانزیتی تاجران افغان کاهش خواهد یافت.

وی افزود: “خوشبختانه امسال دولت در این مورد توجه کرده، طی هشت ماه گذشته ۲۱۸هزار تن میوه به خارج صادر کرده ایم و این در تاریخ افغانستان سابقه ندارد، سال گذشته مجموعأ ۱۴۵هزار تن صادرات میوه داشته ایم.”

وی افزود که با افتتاح دهلیزهای هوایی، مشکلات موجود در بخش ترانزیت سکتور خصوصی، تا حدی برطرف شده و بعضی مشکلات دیگر در حال حل شدن است.

الکوزی از حکومت افغانستان خواست که هرچه زودتر با کشورهای آسیای مرکزی و عربی نیز همچو دهلیزها را افتتاح کنند.

عادله راز معاون همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه نیز از افتتاح این دهلیز، ابراز خورسندی نموده و هند را شریک دوم اقتصادی افغانستان دانست.

وی اضافه کرد که علاوه بر کشورهای دیگر، دسترسی به بازارهای هند برای ما بخاطرى اهمیت دارد که تولیدات ما از این راه، با بسیار آسانی به بازارهای هند، منطقه و دیگر جهان می رسد.

به گفتۀ راز، حکومت می خواهد که افغانستان به یک کشور صادرکننده تبدیل شود؛ تا به راحتی بتواند که از فقر، بیکاری و بی ثباتی اقتصادی خلاص شود.

داکتر لیاقت عادل رئیس اتحادیۀ کارگران و زحمتکشان افغانستان، در صحبت باآژانس خبری پژواک، از افتتاح این دهلیز هوایی ابراز خورسندی نموده و گفت که با این کار، در اقتصاد خانواده های کارگران و زحمت کشان بهبود ایجاد خواهد شد.

Visits: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر