زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اکثر قضاياى خشونت عليه زنان در نورستان از طريق سران قومى و علماى دينى فيصله ميشود

اکثر قضاياى خشونت عليه زنان در نورستان از طريق سران قومى و علماى دينى فيصله ميشود

author avatar
7 Jan 2018 - 13:05
اکثر قضاياى خشونت عليه زنان در نورستان از طريق سران قومى و علماى دينى فيصله ميشود
author avatar
7 Jan 2018 - 13:05

جلال آباد (پژواک، ١٦ جدى ٩٦): رياست امور زنان نورستان مى گويد که اکثر رويدادهاى خشونت عليه زنان در اين ولايت، با وساطت سران قومى هموار مى گردد.

به اساس معلومات اين رياست، در سال جارى خورشيدى در اين ولايت، ٤٥ رويداد خشونت عليه زنان ثبت شده است.

به اساس معلومات اين رياست، از جمع قضاياى مذکور، فقط يک قضيه به ارگان هاى عدلى و قضايى محول شده که تاکنون نيز حل نشده است؛ از همينرو مردم در اکثر موارد، براى حل قضاياى خود به جرگه هاى قومى مراجعه مى کنند.

زاهده فيضان رييس امور زنان اين ولايت، در يک مصاحبۀ ويژه با آژانس خبرى پژواک گفت که در جريان سال جارى، ٤٥ قضيۀ خشونت با زنان در اين ولايت ثبت شده است، که از اين جمله ١٨قضيه با وساطت بزرگان قومى حل و فصل شده است.

او افزود که اکنون پنج قضيۀ ديگر، به وساطت قومى ارايه شده و بررسى يک قضيه از طريق محکمه جريان دارد.

رييس امور زنان گفت که سال گذشته نيز ٥٧قضيه خشونت عليه زنان در اين ولايت ثبت شده بود، که از اين جمله ٢٧ قضيه از طريق ميانجيگرى حل شده است.

قضيۀ دختر الينا(نام مستعار) يکى از دختران باشندۀ پارون مرکز نورستان نيز شامل قضاياى يادشده است، که به ارگان هاى عدلى محول شده؛ اما تاکنون نيز حل نشده است.

به اساس معلومات خانم فيضان، پدر الينا يک فرد معتاد به موادمخدر است و دختر خود را در بدل ١٣ گاو به يک جوان معتاد داده؛ اما قبل از عروسى در جريان نامزادى، از سوى شوهرش طلاق داده شده است.

اليناى ٢٣ ساله، شش سال قبل نامزاد شده؛ اما بعد از اينکه از معتادبودن شوهرش خبر ميشود، به رياست امور زنان عريضه مى کند که شوهر و پدرشوهرش، معتاد به مواد مخدراند و مهر شان نيز ١٣ گاو است که از سوى پدرش گرفته شده است.

موصوف، از رياست امور زنان مى خواهد که شوهرش بايد مهرش(١٣ گاو) را به وى بسپارد؛ چرا که زندگى آينده اش با مشکلات مواجه شده مى تواند.

وقتيکه شوهر الينا از سوى رياست امور زنان خواسته ميشود، موصوف موضوع طلاق به الينا را چند بار تکرار مى کند.

اما شوهر الينا ادعا مى کند که اين حرف را در حالت ناراحتى گفته و نمى خواهد الينا را طلاق دهد؛ الينا نيز اين حرف را قبول ندارد و مى گويد که از سوى او طلاق شده و بعد از اين، هيچ ارتباطى با هم ندارند.

رييس امور زنان نورستان مى گويد که موضوع الينا، بعداً به محکمه راجع ميشود؛ اما قاضى استيناف از شوهر الينا طرفدارى مى کند.

رييس امور زنان نورستان در پاسخ به اين پرسش که قضاياى ياد شده در محاکم بررسى نمى شود، گفت: “نورستان يک ولايت سنتى است، تعداد عالمان دين در آن خيلى کم اند، کسى نمى خواهد که خواهران به محاکم مراجعه نمايند، قضايا نيز در پرتو اسلام فيصله و حق کسى زير پا نميشود؛ اعتماد بالاى محاکم نيز کم شده است.”

او افزود که يک قضيه را به محکمه محول کرده، که از يکسو زمانگير شده و از سويى هم قاضى تا حد زيادى از يک جانب طرفدارى مى کند.

در همين حال، باشندگان و وکلاى ولايت نورستان انتقاد مى کنند که فيصله هاى محاکم نورستان نيز واقعا يک طرفه است؛ از همينرو مردم به محاکم مراجعه نمى کنند و مشکلات خود را از طريق جرگه ها و وساطت، حل و فصل مى نمايند.

مولوى امان الله عنايت يکى از سران قومى ولايت نورستان نيز در صحبت با آژانس پژواک گفت که نبود محاکم در اکثر ولسوالى ها و واگذارى حق فيصله به جرگه ها، چيزى است که مردم را از محاکم بيزار کرده و براى حل مشکلات خود به جرگه ها مراجعه مى کنند.

اما سعدالله پاينده زوى رييس شوراى ولايتى نورستان، هرچند تاييد کرد که منازعه ها از طريق جرگه هاى قومى حل وفصل مى گردد؛ اما اين موضوع از ديد عدم باور به محاکم نه، بلکه طبق يک رواج موروثى انجام ميشود.

اما سعيد مومند سخنگوى والى نورستان، به پژواک گفت که باشندگان اين ولايت، منازعات خود را از طريق رواج هاى مردمى فيصله مى کنند؛ علت آن عدم باور به ارگان هاى عدلى و قضايى و نبود محاکم نيست.

او افزود که به جز ولسوالى کامديش، در تمامى ولسوالى هاى نورستان، څارنوالى، محکمه و ادارات فعال حقوقى، بدون کدام مشکل فعاليت دارند.

 همچنان قضاوتوال محمد حکيم کنړى رييس استيناف نورستان نيز اظهارات مشابه دارد و تاکيد مى کند که اگر هر موضوع با وى محول شود، پس آن را به اساس وظيفۀ ايمانى و وطنى خود حل و فصل مى کند.

موصوف در مورد قضيۀ دخترى به نام الينا گفت که موضوع به خاطرى به تاخير افتاده است که اين دختر، به اساس عريضۀ خود مقصر مى شد.

علاوه بر ساير رويدادهاى خشونت با زنان در نورستان؛ کارهاى شاقه بالاى زنان، موضوعى است که تا حد زيادى در اين ولايت مروج است.

Visits: 6

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر