زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دانش: برنامۀ تذکره برقى توسط تندروان قومى به گروگان گرفته شده است

دانش: برنامۀ تذکره برقى توسط تندروان قومى به گروگان گرفته شده است

author avatar
9 Jan 2018 - 14:59
دانش: برنامۀ تذکره برقى توسط تندروان قومى به گروگان گرفته شده است
author avatar
9 Jan 2018 - 14:59

کابل (پژواک،١٩جدى ٩٦): معاون دوم رياست جمهورى در موضع گيرى تازه اش در مورد توزيع تذکره برقى مى گويد که همه مردم، بى صبرانه در انتظار توزيع تذکرۀ برقى هستند؛ اما اين برنامۀ مهم ملى توسط تعدادى از افراطيون و تندروان قومى به گروگان گرفته شده است.

سرور دانش معاون دو م رياست جمهورى که امروز در مراسم گراميداشت از چهاردهمين سالروز تصويب قانون اساسى صحبت مى کرد، گفت که قانون اساسى فعلى برخى کاستى ها دارد و ضرورت است که اين قانون تعديل شود.

اما وى افزودکه براى تعديل قانون اساسى کشور، هيچ گزينة ديگر به غير از آنچه که  در خود قانون اساسى آمده، قابل قبول نيست و هرگزينه و اقدام ديگر بشمول دولت مؤقت و لويه جرگه عنعنوى، خلاف قانون اساسى است و اقدام فراقانونى و کودتاى خزنده و نرم عليه قانون اساسى شمرده مى شود، که بدتر از نقض قانون اساسى است.

موصوف در اين نشست، با اشاره به دامن زدن تفرقه قومى در کشور گفت که به تفرقه قومى در کشور دامن زده مى شود که اين خطرناکتر از هرچه ديگر مى باشد و يک نقض آشکار قانون اساسى افغانستان است.

معاون دوم رياست جمهورى گفت که قانون اساسى، تکثر قومى را بصورت  رسمى در کشور پذيرفته است و از اين جهت به همه اقوام کشور احترام برابر قائل است و از نگاه قانون اساسى، هيچ گروهى با هر ادعاى بر گروه ديگر، برترى ندارد و هيچ گروه قومى نمى تواند ديدگاه خاص خود را برهمگان تحميل کند

دانش گفت: "با همه احترام که به همه شخصيت هاى ملى، بزرگان سياسى و اقوام کشور قائل استم، بصورت جدى مى خواهم دراين موارد با بردبارى و دور انديشى عمل نمايند."

اين مقام حکومت افغانستان گفت که تذکره برقى يکى از برنامه هاى کلان، بسيار مهم و ملى افغانستان است و ميليون ها  دالر در اين برنامه هزينه شده است و درحاليکه همه مردم  بى صبرانه در انتظار توزيع تذکره برقى هستند؛ اما اين برنامه مهم ملى به هردليلى که است، توسط تعدادى از افراطيون و تندروان قومى به گروگان گرفته شده است.

موصوف افزودکه همه نمادهاى مربوط به هويت ملى بشمول دين، قوميت، زبان، نام کشور، بيرق، سرود ملى و... در قانون اساسى کشور تنظيم شده است.

وى تاکيدکرد هرکسيکه دراين مورد پيشنهاد و طرح تعديل دارد در زمانى مطرح شودکه قانون اساسى افغانستان مورد تعديل قرار مى گيرد و نه در مورد توزيع يک تذکره که برنامۀ بسيار مهم و يک سند ملى براى افراد و شهروندان افغانستان است و فوايد و منافع بسيار همه جانبه در تمام عرصه ها دارد.

قرار بود که بر اساس فرمان رييس جمهور غنی، توزيع تذکرۀ الکترونيکی در جريان هفتۀ گذشته آغاز گردد؛ اما اين کار به تعويق افتاد.

اين درحالى است که داکترعبدالله عبدالله رييس اجرايى حکومت، از تأخير روند توزيع تذکره الکترونيکی حمايت کرد و گفت که هنوزهم بحث‌های جدی در مورد اين روند وجود دارد؛ هر تصميمی که در اين راستا گرفته می‌شود، بايد بر اساس خواست مردم باشد و نتيجۀ آن، منجر به اتحاد و همبستگی مردم گردد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر