زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اعضای ولسی جرگه کاهش ارزش افغانی در مقابل دالر را نگران کننده خواندند

اعضای ولسی جرگه کاهش ارزش افغانی در مقابل دالر را نگران کننده خواندند

author avatar
13 Jan 2018 - 17:29
اعضای ولسی جرگه کاهش ارزش افغانی در مقابل دالر را نگران کننده خواندند
author avatar
13 Jan 2018 - 17:29

کابل (پژواک، ۲۳جدی۹۶): برخی اعضای ولسی جرگه، کاهش ارزش افغانی در مقابل دالر را نگران کننده خوانده می‌گویند که این روند، بر مشکلات اقتصادی کشور خواهد افزود و حکومت باید تدابیر جدی بگیرد.

نرخ افغانی درمقابل دالر در دو ماه اخیر، رو به کاهش بوه است و از حدود ۶۸ افغانی در مقابل دالر به ۷۰ افغانی رسیده، که تا کنون سابقه نداشته است.

منورشاه بهادری عضو کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه، در نشست امروز این مجلس با اشاره به کاهش ارزش افغانی در مقابل دالر گفت که وضعیت اقتصادی کشور نگران کننده است.

به گفته وی، اگر برای افزایش ارزش افغانی اقدام نشود، مردم با مشکلات اقتصادی بیشتر مواجه خواهند شد.

بهادری افزود: «کاهش ارزش افغانی در برابر دالر، عوامل داخلی و خارجی خود را دارد، که می‌توان آن را به درگیری‌های سیاسی، ناامنی، کاهش کمک‌های خارجی، قاچاق دالر به ایران و پاکستان و عدم پالیسی واضح بانک مرکزی خلاصه کرد .»

این عضو ولسی جرگه گفت تا زمانی که یک پالیسی واضح از سوی بانک مرکزی دراین زمینه روی دست گرفته نشود، این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد و احتمال دارد ارزش افغانی، کاهش بیشتری داشته باشد و هر دالر تا ۷۵ افغانی معاوضه شود.

لیلما ولی حکیمی عضو دیگر ولسی جرگه گفت: «اگر بانک مرکزی مدیریت سالم بر بازار می‌داشت، ارزش افغانی کاهش پیدا نمی‌کرد .»

وی افزود: «تمام داد و گرفت در کشور به دالر صورت می‌گیرد، اگر ارزش افغانی بلند برده نشود، مردم با مشکل بزرگ اقتصادی در کشور مواجه خواهند شد .»

به گفته این نماینده مجلس، قبلاً بانک مرکزى به خاطر ثابت نگهداشتن ارزش افغانى در برابر دالر، میلیون‌ها دالر را به بازار عرضه مى کرد؛ اما اکنون این رقم کاهش یافته است و یا هم حلقات مافیایی، تمامی آن را خریداری نموده و پس از مدتی با بلند رفتن قیمت دالر، آن را به بازار عرضه می‌کند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه نیز با ابراز نگرانی از کاهش ارزش افغانی در مقابل دالر، به کمیسیون اقتصاد ملی این مجلس هدایت داد تا عوامل کاهش ارزش افغانی را مورد بررسی قرار دهد.

وی همچنان از کمیسیون مذکور خواست تا مسوولان وزارت مالیه و بانک مرکزى را در این زمینه فرا خواند.

پیش از این؛ خلیل صدیق رئیس بانک مرکزی گفته بود که تشنج سیاسی در دو ماه گذشته، عامل اصلی کاهش ارزش افغانی بوده است و این کاهش بر وضعیت اقتصادی مردم تاثیر بدی می‌گذارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر