زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تحقیق مشترک در افغانستان و پاکستان: افراط گرایی بر زنان دو کشور تاثیر منفی گذاشته است

تحقیق مشترک در افغانستان و پاکستان: افراط گرایی بر زنان دو کشور تاثیر منفی گذاشته است

author avatar
14 Jan 2018 - 18:44
تحقیق مشترک در افغانستان و پاکستان: افراط گرایی بر زنان دو کشور تاثیر منفی گذاشته است
author avatar
14 Jan 2018 - 18:44

کابل (پژواک ۲۴جدی ۹۶): دو نهاد حقوق بشری در افغانستان و پاکستان، می‌گویند که بر اساس یک تحقیق تازه دریافته‌اند که افراط گرایی مذهبی خشونت آمیز در دو کشور بر روند زندگی زنان تاثیر زیان‌باری گذاشته است.

این تحقیق در ماه گذشته میلادی (دسمبر ۲۰۱۷) به کمک مؤسسه جامعه باز (OSA) و توسط نهاد «برابری برای صلح و دموکراسی« (EPD) « در افغانستان و نهاد «دختران آگاه«(Aware Girls) « در پاکستان صورت گرفته است و نتایج آن امروز در نشستی که در کابل برگزار شد، اعلام گردید.

در خبرنامه یی که از سوی نهاد برابری برای صلح و دومکراسی به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، گفته شده است که این تحقیق در نشست‌هایی با حضور زنان در ۱۳ ولسوالی ایالت خیبرپشتونخوا پاکستان از جمله ابوت آباد، بنو، بونیر، چهارسده، دیره اسماعیل خان، هری‌پور، لاوردیر، منسحرا، ملکند، مردان، پیشاور، سوابی، و مناطق قبایلی باجوار، کورم، خیبر، مهمند، اورکزی و وزیرستان شمالی و جنوبی و بلوچستان صورت گرفته است.

همچنان، در افغانستان، ولایات کابل، ننگرهار، بلخ، هرات، بامیان، دایکندی، پروان، کندهار، ارزگان، فاریاب، بدخشان، هلمند، پکتیا، لغمان و کندز تحت پوشش قرار گرفته و زنان شرکت کننده در این نشست‌ها به شکل گروهی و یا مصاحبه انفرادی نظر خود را در مورد تاثیر افراط گرایی بر زندگی شان بیان کرده‌اند.

در این خبرنامه تصریح شده است که این زنان خاطر نشان کرده‌اند که تندروی مذهبی و تندروی مذهبی توام با خشونت از جمله با حمله‌های انتحاری باعث ایجاد ترس، تعصب مبتنی بر جنسیت؛ مذهب؛ فرقه و ‌نژاد شده و حتی سبب ویرانی و آوارگی گردیده و یا زندگی زنان را نابود کرده است.

ایجاد محدودیت در کار و رفت و آمد زنان در بیرون از خانه، محدودیت در آزادی های فردی و اجتماعی، و محدودیت های آموزشی و تحصیلی از دیگر موارد عمده یی است که زنان دو کشور از آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

نبیله مصلح، معین اداری وزارت امورزنان که در نشست اعلام نتایج این تحقیق صحبت می‌کرد گفت که این گونه تحقیقات از آن چه که زنان از ترویج افراطی‌گری متحمل می‌شوند، تصویر واضح ارایه می‌کند.

وی درعین حال با ابراز نگرانی از تبلیغ افراطی‌گری مذهبی در برخی از مدارس و مساجد افغانستان، خواستار رسیدگی به این وضعیت شد و از همسایه‌های افغانستان نیز خواست که برای مبارزه «پدیده شوم» افراط گرایی در منطقه همکاری کنند.

ثمینه به نمایندگی از نهاد «دختران آگاه« (Aware Girls) « پاکستان گفت که افراط گرایی به زنان پاکستانی و افغان صدمه زده است و لازم است که هر دو کشور علیه این پدیده یکجا مبارزه کنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر