زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ده ها جريب زمين شهرک معلمان در پروان غصب شده است

ده ها جريب زمين شهرک معلمان در پروان غصب شده است

author avatar
14 Jan 2018 - 14:34
ده ها جريب زمين شهرک معلمان در پروان غصب شده است
author avatar
14 Jan 2018 - 14:34

کابل (پژواک، ٢٤ جدى ٩٦): حدود ٨٥ جريب زمين شهرک معلمان در ولايت پروان، از سوى زورمندان غصب شده؛ اما نه تنها غاصبين اين زمين مجازات نشده، بلکه مقام ها از گرفتن نام شان نيز خوددارى مى کنند.

زلمی شهید رئیس معارف ولایت پروان، به آژانس خبرى پژواک گفت که اين شهرک، ٤٤٨ جريب مساحت دارد و در شمال شهر چاریکار مرکز این ولایت موقعیت دارد.

به اساس معلومات وى، در اين شهرک ٦٦٨ نمره رهايشى که ٢٤٠ جريب زمين را احتوا مى کرد، در سال ١٣٩١ براى معلمان توزيع شده است.

به گفته او قرار بود که در سال جاری، در بخش دوم اين شهرک در ٢٠٨ جريب زمين، ٦٠٠ نمره براى اعمار منازل به معلمان توزيع شود؛ اما چهل در صد (٨٣ جريب) آن از سوی زورمندان غصب شده است.

همچنان او افزود که در بخش اول اين شهرک نيز از زمين هايى که براى ساخت پارک و غيره در نظر گرفته شده بود، دو جريب زمين از سوى زورمندان غصب شده است.

زلمى شهيد، نامى از غاصبان را نگرفت و گفت که غاصبان، در زمين هاى غصب شده از طرف شب منازل آباد مى کنند.  

او با اظهار نگرانی از اين وضعيت گفت که از غصب اين زمين ها، به اداره هاى ذيربط چون مقام ولايت، ارگان هاى امنيتى و څارنوالى گزارش داده؛ اما تا حال براى جلوگيرى از غصب اين زمين ها اقدام نشده است.

وى افزود: «مداخله کردم، جسارت کردم در برابرغاصبین؛ تا زمانی که حتی به اخطاریه ها و تهدیدات سخت مواجه شدم، از آن بیشتر مکلفیت نداشتم و ندارم.»  

محمد عاصم عاصم والی پروان، تاييد کرد که قسمت هايى از شهرک يادشده معلمان، از سوى زورمندان غصب شده است.

وی گفت: «با آنکه اقدماتی به خاطر جلوگیرى از غصب شهرک معلمین داشتیم، حوزه امنیتی در آن قسمت هست؛ اما پوليس ما نمی توانند که شب و روز در آن جا باشند، غاصبین با استفاده از تاریکی شب زمین های شهرک معلمین را غصب می کنند.»

او افزود که پوليس بارها ديوارهاى منازلى را از بين برده که در زمين هاى غصب شده ساخته شده بود؛ اما با آن هم از غصب زمين ها جلوگيرى نشده است.

به گفته وى، قرار است ديوار احاطۀ بخش دوم شهرک معلمان ساخته شود؛ تا از غصب جلوگيرى گردد.

والى پروان نيز نام هيچ غاصبى را نگرفت اما گفت که غاصبين، مردمان صاحب صلاحيت و بارسوخ مى باشند، زمين هاى غصب شده را بالای مردم عام فروخته و به اين ترتيب مردم عام را در برابر دولت قرار داده اند.

مل پاسوال محمد زمان مموزی قوماندان امنیه پروان، با تاييد غصب زمين در شهرک معلمان گفت: «حوزه امنیتی ما در منطقه است، ساحه را تحت کنترول خود قرار داده؛ اما بعضی اوقات، مردم دور از چشم پولیس دست به غصب می زنند و اگر پولیس کنترول نمى کردند، کل شهرک معلمین غصب میشد.»

او افزود که نام هاى برخى غاصبان زمين، در مکتوب هايى ارسالى نهادهايى مختلف به اين قوماندانى درج است.

اما مموزى در مورد افشاى نام هاى اين افراد گفت: «گرفتن نام کسی که زمین دولتی را تصرف وغصب کرده، چه فایده می کند؟ باید راه حل برای این مشکل پیدا کنیم.»

عبدالحفیظ اصولی ريیس څارنوالی استیناف پروان نيز بدون ارايه جزييات گفت که څارنوالى، مکاتيبى در مورد غصب زمين هاى دولتى را از مقام ولايت و رياست معارف دريافت نموده و به اساس آن، اقداماتى چون جلب برخى افراد و غيره انجام داده است؛ اما تحقيقات در اين مورد نهايى نشده است. 

نگرانى معلمان

بشیراحمد امید که ٥٦ سال سن دارد و باشندۀ قریه قلعه خواجه ولسوالی بگرام پروان و یک تن از معلمان لسیۀ نعمان مرکز این ولایت است، گفت که ٢٥ سال به حيث معلم ايفاى وظيفه کرده است؛ اما در خانه کرايى زندگى مى کند و توان خريد زمين و ساخت خانه را ندارد.

به گفته او، براى دريافت يک نمره زمين، به رياست معارف پروان درخواست داده بود و اميدوار بود که مالک يک نمره زمين مى شود؛ اما زمين شهرک معلمان غصب شد و تا حال به وى زمين داده نشده است.

وى با اظهار نگرانى از اين وضعيت افزود: «همیشه حق مردم بیچاره و مظلوم را مردم های زورمند می گیرند.»

عبدالرووف ٥٠ ساله معلم در مکتب متوسطه ذکورهوفیان شریف در مرکز اين ولايت که او نيز حدود ٢٥ سال به حيث معلم کار کرده و در منزل کرايى زندگى مى کند، گفت: «دو سال پیش فورم نمرۀ زمین گرفتم، طی مراحل شد و قرار بود که امسال به ما نمره زمین توزیع کند؛ اما زمين غصب شد، چانس ما سوخت و بی خانه ماندیم.»

به گفتۀ او معارف ستون فقرات یک کشور است و براى رشد معارف، بايد امکانات لازم زندگى براى معلمان مهيا شود.

 اما وى بآ اشاره به غصب زمين شهرک معلمان گفت که در افغانستان، معلمان نه تنها تقدير نمى شوند، بلکه حقوق شان از اثر بى توجهى دولت از سوى زورمندان نقض مى گردد.

به اساس معلومات رياست معارف پروان، نزديک به شش هزار معلم به شمول نزديک به يک هزار معلم زن، در مکاتب مختلف اين ولايت ايفاى وظيفه مى کنند.

مشکل غصب زمين برعلاوه شهرک معلمان، در ديگر مناطق ولايت پروان نيز وجود دارد.

مقام هاى مسوول در اين ولايت مى گويند که در حدود يک و نيم دهۀ اخير، در کُل حدود ٢٥ هزار جريب زمين در مناطق مختلف اين ولايت غصب شده است.  

مشکل غصب زمين ها در ديگر ولايات کشور نيز وجود دارد.

به اساس معلومات اداره اراضى افغانستان، حدود يک عشاريه سه ميليون جريب زمين دولتى، در سى ولايت کشور غصب شده است. افغانستان در کل ٣٤ ولايت دارد. 

Visits: 4

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر