زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

پوهنتون های دولتی افغانستان با پوهنتون های معتبر جهان وصل شد

پوهنتون های دولتی افغانستان با پوهنتون های معتبر جهان وصل شد

author avatar
14 Jan 2018 - 17:50
پوهنتون های دولتی افغانستان با پوهنتون های معتبر جهان وصل شد
author avatar
14 Jan 2018 - 17:50

کابل(پژواک، ٢٤ جدى ٩٦): پوهنتون های دولتی افغانستان، از طریق برنامه آموزش از راه دور«ایدکس»، به حمایت تخنیکی اداره انکشاف بین المللی امریکا با پوهنتون های معتبر جهان وصل گردید.

بر پایه معلومات مسوولان وزارت تحصیلات عالی افغانستان، سایت «ایدکس» یک آموزشگاه بزرگ مجازی و آنلاین است که توسط دو پوهنتون بزرگ و مطرح جهان «هاروارد» و «ام آی تی»، برای گسترش دانش بشری در جهان با شعار «آینده تحصیلات آنلاین، برای همه، همه جا و در همه وقت» در سال ٢٠١٢ پایه گذاری شده است.

نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی، امروز در کابل در نخستین روز کارگاه آموزشی سه روزه معرفی و تطبیق برنامه یادشده برای اساتید پوهنتون ها، گفت که چهار پوهنتون دولتى در کابل و پوهنتون هاى بلخ، هرات، کندهار، خوست و ننگرهار با اين برنامه وصل شده است.

وی علاوه کرد که در قدم دوم، پوهنتون های خصوصى نیز تحت پوشش این برنامه قرار خواهند گرفت.

وی گفت که با راه اندازی این برنامه از طریق سایت «ایدکس»، سهولت های بیشتر و استفاده از کورس های مختلف آموزشی برای استادان و محصلین افغان طور رايگان فراهم می گردد.

خواجه عمری در ادامه افزود: «این برنامه کمک می کند تا محصلین ما در همه اوقات، بدون محدودیت زمانی و مکانی به مواد درسی و لکچرهای مدرن دسترسی داشته باشند و دانش خود را به روز بسازند.»

محمد اشرف غنى رييس جمهور افغانستان، در پيام تصويرى اش در اين نشست گفت که ایدکس یا تحصیل عالی برای همه، شبیه دهلیز هوایی یا ایجاد شبکه فایبر نوری است و این اقدام، زمینه هاى خوبتر  تدریس، تعلیم و تحصیل را مهيا مى کند.

وی با ابراز قدردانی از پوهنتون «ام آی تی» که افغانستان را شامل اين برنامه ساخته است گفت: «این برنامه که شامل ٩٠٠ کورس می شود، در اختیار استادان و محصلین ما قرار می گیرد.»

اشرف غنی از استادان شامل کارگاه خواست تا افزون بر استفاده از مواد آموزشی برنامه یادشده، کورس هايی را ایجاد و شامل اين برنامه سازند تا سایر محصلین در دیگر دول از آن استفاده کنند.

به گفته او دولت آماده سرمایه گذاری برای تقویه همچو برنامه ها است و به وزارت مخابرات هدايت داده است تا در محلاتى که استادان و محصلین به انترنت ضرورت دارند، زمينه انترنت رايگان را مساعد سازد. 

محمد همایون قیومی مشاور ارشد رییس جمهور در امور اقتصادی و زیربنایی که دراين نشست حضور داشت، گفت که در حال حاضر، حدود ١٢ ميليون تن در جهان از کورس های آموزشی ایدکس استفاده می کنند.

موصوف افزود که تمامی پوهنتون هاى جهان، قادر به انداختن مواد کورس های آموزشی شان در این برنامه نمی باشند و تنها پوهنتون های معتبر جهان و افغانستان این اختیارات را دارند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر