زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ده‌ها مورد خشونت علیه خبرنگاران افغان در محکمه کیفری بین‌المللی ثبت شد

ده‌ها مورد خشونت علیه خبرنگاران افغان در محکمه کیفری بین‌المللی ثبت شد

author avatar
22 Jan 2018 - 16:38
ده‌ها مورد خشونت علیه خبرنگاران افغان در محکمه کیفری بین‌المللی ثبت شد
author avatar
22 Jan 2018 - 16:38

کابل (پژواک، ۲دلو ۹۶): یک نهاد مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها می‌گوید که ۱۹۰ قضیۀ خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه یی که در جریان ۱۵ سال اخیر در افغانستان اتفاق افتاده است، در محکمه بین المللی کیفری ثبت شده است.

عبدالمجیب خلوتگر رئیس اجرایی دفتر نی، امروز در یک نشست خبری در کابل، در این زمینه صحبت کرد.

وی گفت که ۱۹۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه یی که شامل جان باختن، مجروحیت، اختطاف، تهدید خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی و ایجاد هراس برای آنان می‌باشد، در محکمه بین المللی کیفری به عنوان جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی ثبت شده است.

به گفته خلوتگر؛ این قضایا از سال ۱۳۸۲ خورشیدی تا امروز از سوی طالبان، داعش و شبکه حقانی صورت گرفته است که شامل ۴۸ مورد قتل، ۷۲ مورد مجروحیت، ۱۵ مورد اختطاف و ۵۳ مورد تهدید و ایجاد هراس خبرنگاران و کارمندان رسانه‎یی در افغانستان ‌می باشد.

بربنیاد مادۀ پنجم اساس‌نامه محکمه کیفری بین‌المللی (International Criminal Court / ICC) این محکمه صلاحیت دارد که به مهم‌ترین جرایمی‌که مایه نگرانی جامعۀ بین‌المللی ‌می شود، رسید‌گی نماید. این جرایم شامل نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی می‌باشد.

رئیس اجرایی نی گفت که این نهاد، از دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز ‌می خواهد تا در دادخواهی برای تحقق عدالت و حمایت از آزادی بیان در افغانستان، همکاری کند.

عبدالمجیب خلوتگر در ادامه این نشست خبری، در رابطه به محدودیت دسترسی به اطلاعات در کشور صحبت کرد و به طور نمونه گفت که از حادثه حملۀ مهاجمان انتحاری طالبان به هوتل اینترکانتیننتال کابل، بیش از ۴۸ ساعت می‌گذرد؛ اما تا هنوز رسانه‌ها از جزئیات آنچه بر مهمانان و کارکنان این هوتل گذشته است، بی‌اطلاع هستند.

وزارت امور داخله گفته است که در این رویداد، شش غیرنظامی کشته شده و نه تن دیگر زخمی شده‌اند؛ اما یک منبع شرکت هوایی کام ایر گفت که حداقل ۱۱ تن از کارمندان این شرکت که شامل پیلوت و مهمان دار طیاره می‌باشند، کشته شده‌اند و شماری نیز مفقود هستند.

حمله به رادیو صدای عدالت در ولایت غور، از دیگر نگرانی‌هایی بود که رئیس دفتر نی مطرح کرد. به گفته وی ساختمان این رادیو، شب گذشته در فاصله نزدیک به یک پوسته امنیتی حریق شده است؛ اما تا اکنون عاملان آن شناسایی و بازداشت نشده‌اند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر