زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

از کارکردهای شورای عالی صلح انتقاد شد

از کارکردهای شورای عالی صلح انتقاد شد

author avatar
23 Jan 2018 - 17:05
از کارکردهای شورای عالی صلح انتقاد شد
author avatar
23 Jan 2018 - 17:05

کابل (پژواک، ۳ دلو ۹۶): خانۀ صلح افغانستان، می گوید که کارکردهای شورای عالی صلح، نتیجه بخش نبوده و نیاز است برای مؤثریت این شورا، جلو مداخله در کار آن گرفته شود و افراد مسلکی و مورد اعتماد مردم، به عنوان اعضای آن برگزیده شوند.

رحيم جامی عضو نهاد غیر دولتی خانه صلح افغانستان، امروز در نشست خبری در کابل که پیرامون بررسی کارکردهای شورای عالی صلح برگزار شده بود، این شورا را فاقد صلاحیت و غیر مؤثر خواند.

وی افزود: "شورای عالی صلح، هیچ نوع مؤثريت و کارآيی را که مردم افغانستان توقع دارند، نداشته است و بايد ساختار آن تغيير کند و محل امتيازدهی و نصب و عزل افراد به اساس سليقه های سياسی نباشد؛ ما در اين نهاد به افراد متخصصی که در ميان مردم جايگاه داشته باشند، نياز داريم."

جامی با متهم کردن برخی حلقات و نهادهای دولتی در امور کاری شورای عالی صلح گفت: "نقش شورای عالی صلح و شورای امنيت ملی کشور باید تفکيک شود؛ بخاطری که بسياری از مداخله هاى وظيفوی از جانب شورای امنيت در کارهای شورای عالی صلح صورت می گیرد."

به باور وی، صلح در کشور به یک پروژه تبدیل شده است و تا زمانی که از این حالت بیرون نشود و به یک روند تبدیل نگردد و از برخوردهای سیاسی با آن جلوگیری نشود، صلح در کشور تامین نخواهد شد.

با وجود تلاش، امکان صحبت با سخنگوی شورای امنیت ملی فراهم نشد.

در پایان این نشست، قطعنامه یی از سوی خانه صلح افغانستان منتشر شد که در آن آمده است که برای پایان دادن به جنگ و تامين امنيت پايدار و صلح عادلانه در کشور، نیاز است که يک برنامه مردم محور راه اندازی شود.

در این قطعنامه خاطر نشان شده است افرادی که در این زمنیه کار می کنند، باید بیش از هرچيز به عدالت، حقوق بشر و ارزش های مدنی باورمند باشند و از اقشار و گروه های مختلف جامعه نمايندگی کنند.

همچنان در قطعنامه آمده است که جامعه مدنی کشور، از مصالحه يی حمايت می کند که مبتنی بر حقوق بشر از جمله حقوق زنان، عدالت اجتماعی، خواست قربانيان جنگ و ارزشهاى پذيرفته شدۀ دينی، ملی و بين المللی باشد.

امین الدین مظفری منشی و سخنگوی شورای عالی صلح در گفتگو با پژواک، اظهارات جامی را در مورد -مداخله در امور شورای عالی صلح از سوی برخی حلقات و نهادها به ویژه شورای امنیت ملی- تائید یا رد نکرد؛ اما گفت که این شورا نیازمند همکاری همه جوانب است.

وی در پاسخ به پیشنهاد خانه صلح افغانستان که گفته است باید افراد مسلکی و مورد اعتماد مردم در شورای عالی صلح جایگزین شوند گفت: "نخبه ها در این شورا جمع شده و پیرامون خواست مردم که صلح سرتاسری می باشد، تلاش می کنند."

مظفری افزود: "یکی از مسوولیت های شورای عالی صلح، فراهم کردن فرصت ها و زمینه ها براى مذاکره میان حکومت و مخالفان مسلح است که در این زمینه، تمام فرصت ها و زمینه ها را آماده ساخته است و هرگاه مخالفان مسلح، آماده صلح با حکومت شوند، گفتگو با آنان صورت می گیرد."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر