زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حملۀ ديروز در کابل خسارۀ هنگفت مالى به تاسيسات عامه رسانده است

حملۀ ديروز در کابل خسارۀ هنگفت مالى به تاسيسات عامه رسانده است

author avatar
28 Jan 2018 - 16:18
حملۀ ديروز در کابل خسارۀ هنگفت مالى به تاسيسات عامه رسانده است
author avatar
28 Jan 2018 - 16:18

کابل(پژواک، ۸ دلو٩٦): در حملۀ مرگبار ديروز در کابل؛ ضمن تلفات سنگين جانى، ميليون ها افغانى خسارۀ مالى به تاسيسات عامه از جمله شفاخانه جمهورىت وارد کرده و بخش عاجل اين شفاخانه و رياست صحت محيطى وزارت صحت عامه، کاملا تخريب گرديده است.

يک حمله کنندۀ انتحارى با استفاده از موتر امبولانس، حوالى ساعت ١:٠٠ ظهر ديروز در حومۀ شفاخانۀ جمهوريت و ساختمان پيشين وزارت امور داخله، يک محل تلاشى پوليس را هدف قرار داد، که در نتيجه ١٠٣ تن کشته شدند و ٢٣٥ تن ديگر مجروح گرديدند؛ طالبان مسلح، مسووليت آن را بر عهده گرفته اند.

خبرنگار آژانس خبرى پژواک که از محل رويداد گزارشى تهيه نموده است، مى گويد که اين انفجار به حدى نيرومند بوده که بخش هايى از شفاخانه جمهوريت و دکان ها در محل کاملا تخريب شده است.

داکتر محمد هارون ايلبيگی رئيس شفاخانه جمهورىت، به  خبرنگار پژواک گفت که  در رويداد ديروز در کنار بخش عاجل، شماری از ماشين آلات طبی، ماشين تصفيۀ گرده، ديوار شمالی، شماری از دروازه ها، کلکين ها، شيشه ها، قلفک ها، مسطح هاى ساختمان اين شفاخانه تخريب گرديده است.

وی گفت: "برآوردی که از شب گذشته تا حال کرديم، تاکنون حدود ۱۵ ميليون افغانی خساره مالی بر اين شفاخانه وارد گرديده است و هيئتى نيز از سوی وزارت صحت عامه بخاطر مشخص شدن خسارات مالی موظف شده است و هيئت کارش  را آغاز کرده است."

موصوف علاوه کرد که در حال حاضر، با تلاش های زياد و اکمالات، چندين بخش از  جمله اکسری، لابراتوار، سرويس عاجل و عملياتخانه، پاک کاری و دوباره فعال شده است.

ايلبيگی گفت ديروز با وجود اينکه شفاخانه قسماً تخريب و پنج تن از کارمندان شفاخانه مجروح شده بود، با آنهم براى تعداد ۱۳۲ مجروح خدمات اوليه انجام شد و همچنان شماری از مريضان بستری نيز جراحت سطحی برداشته بودند، که به آنان نيز رسيدگی صورت گرفته است.

شيما يکتن از مجروحين در شفاخانه جمهوريت  گفت: "در سر بستر نشسته بودم که ناگهان صدای يک انفجار قوی را شنيدم و همه جا تاريک شد و تمام شيشه ها پائين ريخت که در نتيجه ريختن شيشه، تنها دست خودم جراحت برداشت؛ شماری از مريضان بستری ديگر نيز زخمی شدند."

وی، با اشاره به وحشتناک بودن حادثه، گفت که پس از حادثه، همه از بسترها بلند شدند و پا به فرار گذاشتند و تمام بسترها خالی شده بود.

او تصريح کرد، پس از نيم ساعت داکتران کمک های اوليه را انجام دادند.

کنشکا ترکستانی رئيس صحت محيطى وزارت صحت عامه، با اشاره به تخريب کامل ساختمان کمپلکسی اين رياست، گفت که تمامی داشت های اين رياست از بين رفته است.

به گفته وی، در حادثۀ ديروز ۲۵ کارمند شان مجروح گرديده بود که از آنجمله، سه تن شان به دليل مجروحيت شديد شان هنوزهم در شفاخانه های جمهوريت، ايمرجنسی و وزيراکبر خان تحت مداوا قرار دارند و دو کارگر شان هنوز هم لادرک اند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر