زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

محدوديت برانتقال مرغ ها، فارم داران خوست را متضرر کرده است

محدوديت برانتقال مرغ ها، فارم داران خوست را متضرر کرده است

author avatar
3 Feb 2018 - 16:34
محدوديت برانتقال مرغ ها، فارم داران خوست را متضرر کرده است
author avatar
3 Feb 2018 - 16:34

شهرخوست(پژواک، ١٤ دلو ٩٦): بعد از اينکه به علت نگرانى ها در مورد بيمارى انفلوانزا، محدوديت بر مرغ هاى گوشتى خوست وضع گرديد، مسوولان فارم هاى مرغدارى در اين ولايت، ده ها ميليون افغانى تاوان کرده اند.

کارمندان صحى ولايت خوست، چندى قبل از واقعات مثبت بيمارى انفلوانزا در مرغ ها خبر داده و گفته بودند که در اثر آن، شمار زيادى از زاغ ها مرده است.

درهمین حال، حدود دو هفته قبل هیئت اعزامى وزارت زراعت و مالدارى به خوست براى جلوگيرى از سرايت بيمارى مذکور در بين انسان ها، محدوديت بر انتقال مرغ هاى گوشتى از اين ولايت وضع کرد.

مسوولين فارم هاى مرغدارى در اين ولايت مى گويند که با اين تصميم وزارت، ده ها ميليون افغانى تاوان کرده و نگرانى دارند که اگر وضعيت همچنان ادامه يابد، امکان دارد که فارم هاى زياد از فعاليت باز بماند.

انجنير حکيم ولى شرافت يکى از مسوولين فارم هاى مرغدارى، در صحبت با آژانس خبرى پژواک گفت که تاکنون هيچ نشانۀ انفلوانزا مشاهده نشده است؛ اما وزارت زراعت و مالدارى با وجود آن نيز به تعزير خود ادامه داده است.

او افزود: "روز پنجشنبه، يک هيئت وزارت زراعت و مالدارى آمده بود و گفت که محدوديت بر انتقال مرغ ها تا ٢١ روز ديگر نيز ادامه خواهد داشت؛ اما انفلوانزا در مرغ ها وجود ندارد، هيچ نشانه هاى آن ديده نشده است."

داکتر جلیل شاه رییس اتحادیۀ فارم هاى مرغدارى در اين ولايت، به آژانس پژواک گفت که اکنون ٥٠٠ فارم در خوست فعاليت دارد، که در هر ٤٠ روز ٧٥٠ هزار مرغ به بازار عرضه مى کند.

موصوف افزود: "از جمع آن، حدود ١٠٠ هزار مرغ به ولايات پکتيا، پکتيکا، غزنى و لوگر انتقال مى گردد. نگرانى اين است که فارم هاى صادرکنندۀ مرغ به ولايات ديگر، با خطر سقوط مواجه است."

به گفتۀ داکتر جليل شاه، تاکنون در مرغ ها هيچ نوع مريضى انفلوانزا مشاهده نکرده است؛ اما محدوديت وضع شده از سوى رياست زراعت و مالدارى، بالاى آن ادامه دارد.

در همين حال، داکتر نقيب الله متخصص وترنرى و آمر پيشين مالدارى رياست زراعت خوست گفت که در خوست، هيچ نوع ويروس انفلوانزا وجود ندارد و طورى که ديده ميشود، زاغ ها از طريق زهر کشته شده است.

موصوف در اين مورد به پژواک گفت: "يک و نيم ماه ميشود که موضوع وقايع مثبت انفلوانزا در زاغ ها مطرح ميشود، اگر انفلوانزا مثبت مى بود، پس در اين مدت علاوه بر پرنده هاى ديگر، شمار زيادى از انسان ها نيز تلف مى شدند."

داکتر نقيب الله افزود که با مسووليت مى گويد که ويروس انفلوانزا در خوست وجود ندارد، اينکه با مرغ ها محدوديت وضع کرده اند، اين را جنگ اقتصادى مى داند که به گفته وى، بعضى افراد زمينه سازى کرده اند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر