زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ختک: تظاهرات اسلام آباد عکس العمل ظلم بر پشتونهاست

ختک: تظاهرات اسلام آباد عکس العمل ظلم بر پشتونهاست

author avatar
6 Feb 2018 - 19:55
ختک: تظاهرات اسلام آباد عکس العمل ظلم بر پشتونهاست
author avatar
6 Feb 2018 - 19:55

کابل(پژواک،۱۷دلو۹۶): کارشناسان امور سیاسی، تظاهرات اعتراض آمیز هزاران تن از پشتون ها در اسلام آباد پایتخت پاکستان را حرکت خودجوش و بیداری پشتونها می دانند.

هزاران تن از مردم قوم پشتون از شش روز گذشته به اینسو در واکنش به قتل نقیب الله مسید یک جوان پشتون و فعال مدنی وزیرستانی از سوی یک مسؤل محلی پولیس در شهر کراچی، تحصن کرده اند و دست به  تظاهرات زده اند.

نقیب الله که در شهر کراچی کار می کرد بعد از اختطاف از سوی پولیس کشته شد و سپس عنوان گردید که قتل وی در نتیجه درگیری بوده است. ستره محکمۀ پاکستان بررسی این قضیه را آغاز کرده و دستور بازداشت راو انوار، پولیس متهم را صادر کرده است اما وی در جایی نا معلوم مخفی شده است.

افراسیاب ختک، فعال سیاسی پشتونخوا و عضو مرکزی حزب عوامی نشنل می گوید که این تظاهرات در واکنش به ظلم و ستم بالای پشتونها و اعتزاض به منزوی کردن این قوم در پاکستان می باشد.

وی امروز۱۷دلو در گفتگو با آژانس خبری پژواک خاطر نشان کرد که تمام پشتونهای منطقه به خصوص باشندگان مناطق قبایلی، قربانی این ظلم و ستم هستند.

ختک گفت:" پشتونهای مناطق قبایلی اکنون نیز تحت قانون سیاه انگلیس زندگی می کنند و به آنها هیچ نوع حقوقی داده نشده است."

به گفتۀ وی، پاکستان در چند دهۀ گذشته قبایل را به سازمان های منطقه و بین المللی واگذار کرده بود؛ کسانی که هزاران بزرگ قبایلی را کشتند.

ختک افزود پس از این که اردوی پاکستان جنگ را با گروهای تروریستی آغاز کرد، در آن بار دیگر پشتونها سرکوب شدند، کشته شدند، بی خانه و آواره شدند.

به گفتۀ فعال سیاسی، باشندگان مناطق قبایلی به سبب عملیات اردو و تروریست ها آواره شدند و سپس در کراچی و دیگر شهرها قربانی ظلم و ستم پولیس شدند که قتل نقیب الله، جوان پشتون نمونه آشکار آن می باشد.

به گفته وی، حکومت پاکستان می گوید که ۵۵هزار تن از اتباعش در مبارزه جاری با تروریزم کشته شده اند که ۹۵درصد آن پشتون ها در مناطق قبایلی می باشند.

افراسیاب ختک در مورد تظاهرات بی سابقۀ پشتونها در اسلام آباد گفت که این یک تحصن و اعتراض خود جوش و تاریخی است و برای نخستین بار است که به این تعداد پشتونها برای بدست آوردن حقوق شان جمع شده اند.

به گفتۀ این فعال سیاسی، اين معترضين که در تاريخ اسلام آباد، صلح آمیزترین و منظم ت رین تظاهرات را انجام داده اند، خواسته هاى معقول سياسى خود را مطرح کرده اند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر