زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

جوان افغان، آبگرمی آفتابی را ساخته که صد لیتر آب را در کمتر از دو ساعت به جوش مى آورد

جوان افغان، آبگرمی آفتابی را ساخته که صد لیتر آب را در کمتر از دو ساعت به جوش مى آورد

author avatar
11 Feb 2018 - 15:44
جوان افغان، آبگرمی آفتابی را ساخته که صد لیتر آب را در کمتر از دو ساعت به جوش مى آورد
author avatar
11 Feb 2018 - 15:44

کابل(پژواک،۲۲ دلو۹۶): یک جوان افغان، آبگرمی آفتابی را ساخته است که صد لیتر آب را در کمتر از دو ساعت به جوش مى آورد؛ اما مى گويد که به دليل انجام اين کار، از سوى افراد ناشناس تهديد مى شود.

ولی جان شیرزاد که ٣٣ سال سن دارد، باشنده اصلی ولسوالی شیرزاد ولايت ننگرهار و باشنده کنونى پلچرخی شهر کابل است؛ آبگرمی آفتابی را با استفاده از آهن چادر، پنبه، کاک، رنگ سیاه و شيشه ساخته است.

اين آبگرمى دو تانکى دارد که در يکى از آنها آب سرد نگهدارى مى شود و زمانى که آب گرم در تانکى دومى مصرف مى شود، به گونه خودکار آب سرد وارد تانکى دومى مى شود تا گرم شود.

روى تانکى که در آن آب گرم مى شود، نخست پنبه، سپس کاک که رنگ سياه دارد، داده شده است و روى آن شيشه عادى نصب شده است.

او که تا صنف هشتم مکتب درس خوانده و اکنون مصروف  ترميم موترسایکل و فلز کاری می باشد، در صحبت اختصاصی با آژانس خبری پژواک گفت که در دو سال اخير، يازده همچو آبگرمى را ساخته است.

وى آبگرمى ساخت خود را «آبگمری آفتابی شیرزاد» نام گذاشته و گفت به دليلى روى ساخت همچو آبگرمى فکر کرد که افغانستان از هوای آفتابی بسيار در طول سال برخوردار است و بیشتر مردم اين کشور به برق دسترسی ندارند.

شیرزاد گفت که این آبگرمی، در صورتی که هوا کاملا آفتابى باشد، در یک ساعت و اگر هوا نيمه آفتابی باشد در دو ساعت می تواند صد ليتر آب را  به جوش آورد.

به گفته موصوف، در صورتی که حکومت او را در بازاریابی آبگرمی آفتابی شیرزاد کمک کند، می تواند در هر دو روز یک همچو آبگرمی را بسازد.

شیرزاد افزود که هر آبگرمی ساخت خودش پانزده هزار افغانى هزينه دارد و وى آن را هجده هزار افغانی مى فروشد.

شریف الله یک تن از باشندگان پلچرخی که از این آبگرمی از حدود دو ماه به این طرف استفاده می کند گفت که با استفاده از این آبگرمی، مصارف برق شان کاهش یافته است.

او گفت: «اين آبگرمى اگر هوا صاف باشد، در یک یا یک و نیم ساعت و اگر هوا نیمه ابری باشد، در دو ساعت آب ذخیرۀ صد ليتره را به جوش می آورد.»

حاجی محب الله شیرزاد پدر ولى جان شيرزاد، ضمن اینکه از حکومت خواست تا پسرش را در ساخت این نوع آبگرمی ها کمک کنند، بدون ارایه جزییات گفت: «یک ماه می شود که یک تعداد افراد از طرف شب ما را تهدید می کنند که از تولید این آبگرمی ها دست بکشیم، ما خواستیم تا از طریق فیسبوک برای آب گرمی کمپاین کنیم؛ اما حالا هر روز تهدید می شویم.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر