زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

٩٥ درصد زنان در پکتيکا تذکره نگرفته اند

٩٥ درصد زنان در پکتيکا تذکره نگرفته اند

author avatar
11 Feb 2018 - 15:39
٩٥ درصد زنان در پکتيکا تذکره نگرفته اند
author avatar
11 Feb 2018 - 15:39

شرنه (پژواک، ٢٢ دلو ٩٦): مقامات دولتى پکتيکا مى گويند که در اين ولايت، هنوز هم ٩٥ درصد زنان و ٣٠ درصد مردان تذکره نگرفته اند، که اين يک مشکل بزرگ است.

مومن خان کمال وال بزرگ قومى در شرنه، به آژانس خبرى پژواک گفت که در اين ولايت، فقط آنعده از زنان تذکره دارند که به حج رفته، سفر خارجى داشته و يا هم براى ساخت وثيقه، به تذکره نياز داشته اند.

او گفت: “زنان دارندۀ تذکره، يک درصد زنان اين ولايت را تشکيل ميدهند، پس گفته مى توانم که در اينجا اکثريت زنان تاکنون تذکره نگرفته اند.”

به گفتۀ موصوف، محدوديت هاى فرهنگى در اين ولايت تاکنون برداشته نشده است، مردم و خانواده ها نمى خواهند که به خانم هاى خود تذکره بگيرند؛ چرا که اخذ تذکره در اکثر مناطق به زنان يک نوع طعنه است.

به گفتۀ موصوف، ولسوالى هايى نيز وجود دارد که تاکنون مردان در آن نيز تذکره ندارند.

او گفت: “در ولسوالى ها دوردست طالبان حاکميت دارند، مردم نيز به گرفتن تذکره علاقمندى ندارند.”

کمال از سران قومى خواست که مردم را به اخذ تذکره تشويق نمايند؛ چرا که اين يک مشکل بزرگ است، بايد حل گردد.

بى بى آمنه باشنده قريۀ ديگان شرنه مرکز اين ولايت، به پژواک گفت که در ولايت ما فقط مردان حق دارند که تذکره بگيرند.

او افزود: “مردان به زنان تذکره نمى گيرند، اين را تنها حق خود مى دانند، زنان نيز به اخذ تذکره علاقمندى نشان نمى دهند؛ چرا که زنان ديگر به آنها طعنه مى دهند که به دولت رفته و تذکره گرفته است.”

زينب باشنده قريۀ مشخيل ولسوالى يوسف خيل پکتيکا، به پژواک گفت که اين يک حرف واضح است که خانواده ها به زنان خود تذکره نمى گيرند، پس حکومت بايد بزرگان خانواده را مجبور سازد که به زنان خود تذکره بگيرند.

او گفت: “حکومت بايد در شفاخانه ها و ساير اماکن، از زنان تذکره بخواهد؛ تا زن شوهر خود را مجبور نمايد که برايش تذکره بگيرد.”

به گفتۀ او، از اينکه زنان تذکره ندارند، ميدان تصميم گيرى در ساير مسايل نيز تنها به مردان مانده است.

زنان ياد شده نيز تاکنون تذکره نگرفته اند.

نورالله باشنده شرنه که نخواست زنان خانواده اش تذکره داشته باشند، به پژواک گفت که اين از سابق يک رواج است که زنان نبايد تذکره داشته باشند.

موصوف افزود: “زنان به تذکره نياز پيدا نمى کنند، دوم اينکه اگر زن تذکره بگيرد، عکسش در کتاب ادارۀ تذکره مى ماند که براى مردان، شرم بزرگ است.”

اما موصوف افزود که اين مشکل، نسبت به قبل کمى کمتر شده و با مرور زمان کمتر خواهد شد.

نعمت الله بابرى عضو شوراى ولايتى پکتيکا نيز در صحبت با پژواک گفت که اگر حکومت محيط مناسب را براى اخذ تذکره به زنان اين ولايت مساعد نکند، شمارى از باشندگان اين ولايت، از شرکت در تصاميم بزرگ آينده محروم خواهند بود.

موصوف گفت که نا امنى، عدم توجه خانواده ها، مشکلات فرهنگى در بخش زنان، توجه کم دولت به ويژه نبود مديريت هاى تذکره در شمارى ولسوالى ها، از عوامل عمدۀ عدم اخذ تذکره شمرده ميشود.

منبع از دولت خواست که سلسله ورکشاپ هاى آگاهى عامه را در اين مورد برگزار  و مديريت هاى تذکره در همه ولسوالى ها را فعال نمايد؛ تا مردم بتوانند که با آسانى تذکره بگيرند.

يعقوب خان منظور فعال مدنى در شرنه نيز گفت که اکثريت زنان اين ولايت، تاکنون تذکره نگرفته اند.

منظور افزود که حکومت بايد براى رسيدگى به اين مشکل، مديريت تذکره را در هر ولسوالى فعال نمايد و در اين مورد صحبت جدى با سران قومى صورت گيرد.

انور کتوازى مسوول ادارۀ ثبت احوال و نفوس پکتيکا، طى مصاحبۀ اختصاصى در اين مورد با پژواک گفت که در پکتيکا، تاکنون ٩٥ درصد زنان و ٣٠ درصد مردان تذکره نگرفته اند.

او افزود: “مشکلات زياد در بخش اخذ تذکره از سوى خانم ها در پکتيکا وجود دارد؛ مثلا در ولسوالى خوشامند در پنج سال گذشته، هيچ خانم تذکره نگرفته و فقط زنانى تذکره مى گيرند که نياز عاجل داشته باشند.”

کتوازى افزود که علاوه بر اين، در اکثريت ولسوالى هاى نا امن چون اومنه، گومل، گيان، زيروک، خوشامند، وازيخواه، ورممى و تروى نيز بيش از ٣٠ درصد مردان نيز تذکره نگرفته اند.

او افزود: “اگر به مردم ضرورت پيدا نشود، تذکره نمى گيرند؛ مثلا يک ريش سفيد تذکره ندارد؛ اما وقتيکه تصميم حج رفتن را بگيرد، باز به خود تذکره جور مى کند.”

به گفتۀ کتوازى، در اکثريت ولسوالى ها مديريت تذکره را فعال کرده؛ اما مديريت هاى برخى ولسوالى ها به علت نبود محل و نا امنى در زون ها ايجاد شده است.

به گفتۀ موصوف، آنها تلاش مى کنند که به مردم آگاهى عامه دهند تا براى اخذ تذکره حاضر شوند.

ازسويى هم محمد حسن حقيار آگاه امور سياسى، در مورد اين موضوع گفت که تذکره هويت ملى افراد است، اگر کسى آن را ندارد، يا آن را نمى گيرد، در اصل هويت خود را ثابت نمى کند.

موصوف به آژانس پژواک گفت که کارهاى زياد ما به تذکره ارتباط دارد و اگر آن را نداشته باشيم، به حقوق خود نيز دسترسى نداريم.

به گفتۀ حقيار، گرفتن پاسپورت بدون تذکره امکان ندارد، به حج و عمره رفته نمى تواند و نه هم ساير اسناد دولتى را ساخته و امور زندگى را پيش برده مى تواند.

موصوف علاوه بر مردان، بر زنان نيز تاکيد نمود که تذکرۀ هويت خود را به دست آورند، تا امور زندگى شان سهل گردد.

قابل ذکر است که علاوه بر پکتيکا، باشندگان  به ويژه زنان در اکثر ولسوالى ها و مناطق دوردست افغانستان نيز تذکره ندارند.

اين در حالى ست که حکومت از چند سال گذشته بدينسو تلاش مى کند تا سلسلۀ تذکره هاى برقى را آغاز نمايد؛ اما گاهى پروسۀ توزيع آن از بابت درج کلمات افغان و اسلام، با تاخير مواجه ميشود و گاهى هم تشنج سياسى باعث ميشود که اين پروسۀ ملى آغاز نگردد.

Visits: 11

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر