زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کاربُرد القاب زشت به ديگران، تاثير بد بر روان افراد مى گذارد

کاربُرد القاب زشت به ديگران، تاثير بد بر روان افراد مى گذارد

author avatar
12 Feb 2018 - 15:48
کاربُرد القاب زشت به ديگران، تاثير بد بر روان افراد مى گذارد
author avatar
12 Feb 2018 - 15:48

کابل(پژواک،٢٣دلو٩٦): شمارى از روانشناسان مى گويند که کاربُرد القاب زشت به ديگران، ضمن اينکه خلاف آموزه هاى دينى و اسلامى است، سبب تاثيرات بد ازجمله مشکلات روانی، مختل شدن روابط اجتماعى، ضعف اعتماد به نفس و خجالتى بودن فرد مى گردد.

لقب گذاشتن روی ديگران و به کاربردن القاب زشت، برعلاوۀ خانواده ها در مکاتب، پوهنتون و ساير مراکز اجتماعی، به يک امر معمول مبدل گرديده است و در اين ميان، شمارِى از افرادی که روی ديگران لقب می گذارند، به نام تيز زبان و فرد با جرئت احساس برتری می کنند.

آگاهان مسايل اسلامى تاکيد دارند که  اسلام هر اسم ولقبی که کوچکترين مفهوم زشتی داشته و مايۀ تحقير مسلمانی باشد را ممنوع شمرده است و صريحاً از اين عمل زشت نهی می کند.

مُبشر مسلميار آگاه مسايل اسلامى و استاد پوهنتون، به آژانس خبرى پژواک گفت که يک بُعدعظيم زندگی انسان را اخلاق تشکيل می دهد، که دين مقدس اسلام روی آن تاکيد کرده است؛ چنانچه حضرت رسول اکرم(ص) اخلاق را معيارِ برای ايمان معرفی می کند و می فرمايد: "بهترين ايمان را کسی دارد که بهترين اخلاق را دارد."

به گفته او در قرآن عظيم الشان؛ پيوند اخلاق، مستقيم با ايمان تذکر يافته و در سوره های مختلف روی آن تاکيد شده است؛ طوريکه در سوره حجرات، مستقيم روی لقب گذاشتن تاکيد شده و آن را منع کرده است.

مسلميار، علت اين چالش اجتماعی را ناآگاهى مردم عنوان کرده گفت: "مشکل اين است که مردم نمی دانند که استفادۀ اين القاب حرام است و اگر بدانند که رسول اکرم(ص) گفتن يک کلمه را موجب دخول در جنت و يا دوزخ گفته است و اگر بدانند که سخنان ايشان ثبت می شود، پس اين القاب را استفاده نمی کنند."

روان شناسان از پيامدهاى ناگوار به کار بردن القاب زشت هشدار مى دهند.

شرف الدين عظيمی روانشناس و استاد پوهنتون مى گويد که هر جمله، تاثيرات خاص خود را دارد ولو که به محبت هم باشد، مستقيم روی روان اثر می کند.

وى افزود که لقب های زشت را بيشتر افرادى که حس خودکمی، عصبانيت، خودستايی و خشونت دارند استفاده می کنند؛ زيرا دارای انواع افکار تنگ نظرانه منفی و احساساتی هستند که به منظور خرد کردن و حقير ساختن ديگران، از اين الفاظ استفاده می کنند.

موصوف، ضمن اشاره به افت های مستقيم اين الفاظ روی روان اشخاص که باعث مختل شدن روابط اجتماعی، خجالتی شدن شخص، ضعف اعتماد به نفس حتا ايجاد مشکلات در روابط همسرداری می شود، گفت که کاربرد اين الفاظ  در اجتماع نيز سبب سوء تفاهمات و ايجاد کشيدگی ها و اختلافات می شود.

وى  درادامه گفت: "با بيشتر شدن طنزهايی که از طريق رسانه ها نشر می شود و لقب هايی که روی ديگران می گذارند، اين چالش در حال شيوع است."

عظيمی، برای بيرون رفت از اين چالش گفت: "يکی بُعد آگاهی است که به مردم فهمانده شود که معنای هر سخن آنها، تاثيرات عميق روی روان جانب مقابل می گذارد و نام های نيکو، شخصيت سازی می کند و بدانند که بايد با اطرافيان خود زندگی کنند، نه اينکه آن ها را بکوبند، که در اين عرصه نقش رسانه ها خيلی بارز است."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر