زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در سال روان ١٢١ واقعۀ مرگ و مير اطفال و مادران در ارزگان ثبت شده است

در سال روان ١٢١ واقعۀ مرگ و مير اطفال و مادران در ارزگان ثبت شده است

author avatar
14 Feb 2018 - 18:06
در سال روان ١٢١ واقعۀ مرگ و مير اطفال و مادران در ارزگان ثبت شده است
author avatar
14 Feb 2018 - 18:06

ترينکوت (پژواک، ٢٥ دلو ٩٦): مسوولين رياست صحت عامۀ ارزگان ميگويند که از اثر عدم موجوديت کدرهاى مسلکى و نا امنى در اين ولايت، ميزان سطح مرگ و مير ماداران و اطفال در هنگام ولادت افزايش يافته است.

آنان ميگويند که در اين بخش، آگاهى عامه وجود ندارد، در اکثريت اوقات راه ها از اثر نا امنى ها مسدود ميباشد و همچنان آمار قابله هاى کم تجربه نيز افزايش يافته است.

در اين ولايت، خدمات صحى از يازده سال گذشته بدينسو از سوى موسسه صحى و انکشافى افغان AHDS پيش برده ميشود و ٤٩ مرکز صحى در سرتاسر اين ولايت موجود ميباشد.

اما مسوولين صحت عامه  اين ولايت ميگويند که بعضى عوامل، سبب افزايش مرگ و مير مادران و اطفال شده است.

مردم محل ميگويند گرچه در جريان ده سال گذشته، ده ها قابله و نرس زن، از سوى اين موسسه فارغ شده و شمارى از آنان هنوزهم در مراکز صحى ايفاى وظيفه مينمايند؛ اما انتقاد اين است که قابله ها و نرسان زن که از انستيتيوت دوساله فارغ ميگردند، چندان مؤثر نبوده اند.

بى بى مريم که سنوى خود را از ولسوالى چوره به ترينکوت مرکز اين ولايت بخاطر ولادت آورده بود، گفت که سنويش را نخست به کلينيک ولسوالى برد؛ اما در آنجا با رفتار زشت قابله مواجه شدند.

وى به پژواک گفت خانم پسرش را بعد از طى نمودن شش ساعت راه به شهر ترينکوت آورد؛ اما در اينجا در شفاخانه جان داد.

بى بى مريم گفت که در اين جريان در ولسوالى و شهر ترينکوت با مشکلات زياد مواجه شده و در نتيجه سنويش را نيز از دست داد.

نرگس ابراهيمى داکتر متخصص بخش نسايى- ولادى در شفاخانه مرکزى ارزگان گفت که عدم موجوديت آگاهى عامه قبل از ولادت، نا امنى هاى اخير و کمبود قابله هاى مسلکى، عواملى هستند که سبب افزايش مرگ و مير مادران شده اند.

خانم ابراهيمى افزود که مادران در دوران حاملگى قبل از ولادت، بايد سه دفعه به مرکز نزديک صحى مراجعه نمايند؛ تا از سوى مسوولين صحت عامه و داکتران معاينه گردند؛ اما اکثراً همچو مادران هنگامى به شفاخانه ها انتقال ميشوند که خون زياد خود را ضايع کرده باشند.

داکتر امين الله توخى رييس شفاخانه ملکى ارزگان ميگويد که در اکثر اوقات، مريضان به شفاخانه آورده ميشوند که وضعيت شان بسيار خراب و نازک ميباشد.

او به پژواک گفت که در اين ولايت، چند مشکل باعث شده که واقعات مرگ مادران در زمان ولادت افزايش يابد.

به گفتۀ موصوف، عدم توجه خانواده ها به مادران، نا امنى هاى اخير، مسدود شدن شاهراه ها، استخدام قابله ها به شکل غير مسلکى در مراکز صحى خصوصى و دولتى، از عوامل عمدۀ اين مشکل شمرده ميشود.

موصوف افزود که سال گذشته، تعداد مرگ و مير اطفال و مادران  ٨١ تن بود؛ اما به گفتۀ او، در سال جارى تاکنون ١٢٨ همچو واقعه رخ داده است.

رييس شفاخانۀ ولايتى گفت که هر چند خاليگاه قابلۀ زن و نرس ها در اين شفاخانه پر شده و اکثر کارمندان مسلکى اند؛ اما در اکثريت مراکز صحى اين ولايت، قابله هايى وظايف انجام مى دهند که حتى يک روز هم مکتب نخوانده و يا در يک پروژه از کورس قابلگى فارغ شده اند.

داکتر توخى گفت که اين امر، باعث شده تا آمار مرگ و مير مادران در زمان ولادت افزايش يابد.

رياست صحت عامه ارزگان نيز تاييد کرد که از چند سال گذشته بدينسو، از مراکز قابله و نرسنگ برخى موسسات، دخترهايى فارغ شده اند که حتى يک روز هم مکتب نخوانده اند؛ اما مى گويند که اين کار را با در نظرداشت ضرورت انجام داده اند.

داکترخان آغا میاخیل رییس صحت عامه گفت که آمار مرگ و مير، نه تنها به علت افزايش قابله هاى غيرمسلکى افزايش يافته است، بلکه بندش راه ها از سوى طرف هاى درگير جنگ از يک سال بدينسو، عدم رساندن مريضان از سوى خانواده ها به موقع، و برخى مشکلات ديگر، عامل عمدۀ مرگ و مير مادران ارزگانى شمرده ميشود.

موصوف به پژواک گفت که طبق پاليسى وزارت، بايد تمامى مراکز صحى، کارمندان مسلکى داشته باشند؛ اما اينکه سطح آموزش در ارزگان پايين است، باشندگان ساير ولايات براى انجام دادن وظيفه در اين ولايت حاضر نميشوند، امکان دارد که افرادى به حيث کارمندان استخدام شده باشند که تحصيلات ندارند.

داکتر مياخيل اطمينان داد که به زودى کمپاين نظارت از مراکز صحى دولتى و خصوصى را، طى يک کمپاين آغاز مى کنند و متخلفين با رفتار قانونى مواجه خواهند شد.

Visits: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر