زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حکمتيار: بياييد يکديگر را تحمل و از انتخابات وسيلۀ حل بحران بسازيم

حکمتيار: بياييد يکديگر را تحمل و از انتخابات وسيلۀ حل بحران بسازيم

author avatar
17 Feb 2018 - 17:00
حکمتيار: بياييد يکديگر را تحمل و از انتخابات وسيلۀ حل بحران بسازيم
author avatar
17 Feb 2018 - 17:00

کابل (پژواک، ٢٨ دلو ٩٦): حکمتيار، جنگ را راه حل نمى داند و مى گويد که برگرداندن مهاجرين به کشور، باز نمودن آغوش به مخالفين، ترک سياست تشنج و برگزارى انتخابات، از راه هاى حل اين مشکل مى باشد.

گلبدین حکمتيار رهبر حزب اسلامى، که امروز به مناسبت ٢٩مين سالگرد شکست نيروهاى شوروى اسبق از افغانستان صحبت مى کرد، گفت که جنگ افغانستان را هيچ کس به زور برده نمى تواند، خاتمۀ بحران جارى در پايان جنگ نهفته است.

او گفت: "از شکست نيروهاى شوروى يک درس گرفته ميشود، و آن اينکه افغانستان را هيچ کس براى ابد تصرف کرده نمى تواند، حکومت ها را تغيير و سرنگون کرده مى توانند؛ اما اشغال دايمى افغانستان به هيچ طرف ممکن نيست."

حکمتيار به طالبان گفت:  نمى توانيد برندۀ اين جنگ شويد، اگر گمان مى کنيد که دوباره کابل را تصرف مى کنيد، يک اشتباه بزرگ است؛ همه جوانب بايد حقيقت را درک نمايند، بيايد شما نيز راه صلح را پيش گيريد! راهى که حزب اسلامى آن را اختيار کرده است؛ راه حل بحران همين است."

موصوف از حکومت نيز خواست که آغوش خود را به روى مخالفين باز نمايند.

موصوف همچنان گفت: "بايد عوامل جنگ به پايان برسد، اگر انحصار قدرت باشد، در دست يک گروپ باشد آن نيز به کمک خارجى ها، يا هم اگر با استفاده از صلاحيت دولت و نيروهاى خارجى باشد براى راندن رقيب قومى و سياسى خود، يا هم غصب زمين و انتقال آنها به زندان ها باشد؛ از همۀ  اين کارها بايد دست برداشته شود."

موصوف، بر بازگشت مهاجرين تاکيد نمود و گفت تا زمانى که مشکلات ميليون ها مهاجر داخلى و خارجى حل نگردد، خاتمۀ جنگ ناممکن است.

حکمتيار افزود که اگر افغان ها تعهد نمايند که دوباره تجارب ناکام گذشته را تکرار نمى کنند، در صدد رسيدن به قدرت از طريق جنگ و حذف يکديگر نيستند، پس راه درست اين است که انتخابات شفاف برگزار و به آراى ملت مراجعه صورت گيرد.

او افزود: "متاسفانه که ما اشتباه کردیم، اين تجربۀ نادرست را آزموديم، بياييد که تحمل يکديگر را داشته باشيم، بياييد که از انتخابات آينده يک وسيلۀ حل بحران بسازيم."

به گفتۀ موصوف، با وجودى که حزب اسلامى در حکومت وحدت ملى سهم ندارد وکرسى هاى مهم نيز در دست رقباى حزب وى است، باز هم خواهان از بين بردن و تضيف حکومت نيست.

موصوف از گروه هاى دخيل در حکومت خواست که نبايد حکومت را تضعيف نمايند، از لهجۀ تهديد و سياست تشنج آميز خود دارى نمايند.

حکمتيار گفت: "بياييد که انتخابات آيندۀ ما شفاف و عادلانه باشد، در آن تقلب صورت نگيرد، نتايج آن نيز قابل قبول همه باشد، فيصلۀ نتايج انتخابات نيز از سوى خارجى ها اعلام نشود، به اساس صندوق اعلام شود، ما دوباره به يک جان کرى ديگر نياز نداشته باشيم که در حل مشکلات ما وساطت نموده و حکومت را تقسيم نمايد."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر