زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حکومت افغانستان طرح بلندپروازانۀ ایجاد “پنج میلیون” فرصت شغلی را آماده ساخته است

حکومت افغانستان طرح بلندپروازانۀ ایجاد “پنج میلیون” فرصت شغلی را آماده ساخته است

author avatar
19 Feb 2018 - 15:39
حکومت افغانستان طرح بلندپروازانۀ ایجاد “پنج میلیون” فرصت شغلی را آماده ساخته است
author avatar
19 Feb 2018 - 15:39

کابل (پژواک،۳۰ دلو ۹۶): وزارت کار و امور اجتماعی می گوید که طرح بزرگ ایجاد "پنج میلیون" فرصت شُغلی در پنج سال آینده، به تایید ریاست جمهوری رسیده و حکومت مصمم است آن را عملی کند.

عبدالفتاح عشرت احمدزی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی، به پژواک گفت که این طرح به ابتکار وزارت کار و امور اجتماعی روی دست گرفته شده؛ تا میزان بیکاری را به همکاری دیگر نهادهای دولتی مطابق با یک برنامۀ زمان بندی شده کاهش دهد.

به گفته وی، قرار است این طرح پنج ساله، به همکاری و نقش مستقیم  ۲۴ وزارت و نهادهاى مرتبط دولتی، از ابتدای سال ۱۳۹۷ آغاز و تا پایان سال ۱۴۰۱ ادامه یابد.

سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی خاطر نشان کرد که بر مبنای برنامه ریزی های صورت گرفته، هر سال یک میلیون فرصت کاری ایجاد خواهد شد.

احمدزی خاطرنشان کرد که در حال حاضر، وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط دولتی روی نقش شان در این زمینه کار می کنند و قرار است در مورد میزان توانایی شان در ایجاد اشتغال و هزینه های مورد نیاز این طرح در کنفرانس ملی کار، گزارش ارایه کنند.

وی گفت که کنفرانس ملی کار برای ماه آینده در نظر گرفته شده است؛ اما تا اکنون زمان دقیق برگزاری این نشست سه روزه مشخص نشده است.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفترسخنگوی ریاست جمهوری، به پژواک گفت که این طرح ازسوی رئیس جمهور تایید شده و قرار است در مورد آن به طور مفصل در کنفرانس ملی کار صحبت شود.

عبدالحمید اکبر رئیس عمومی پالیسی و برنامه گذاری وزارت کار و امور اجتماعی گفت که این طرح، با تمرکز بر پنج بخش عمده اشتغال زا عملی خواهد شد.

به گفته وی، سرمایه گذاری در امور زیربنایی از جمله زراعت، ساختمان، انرژی و حمل و نقل، اعزام کارگر به بیرون از کشور، سرمایه گذاری بخاطر تقویت تولیدات داخلی، افزایش صادرات و کاهش واردات، و استفاده از بودجه توسعه یی باقی مانده وزارتخانه ها که سالانه به مصرف نمی رسند، پنج بخش مورد اتکای این طرح بزرگ کار آفرینی است.

بانک جهانی، جمعیت افغانستان را حدود ۳۵ میلیون تن برآورد کرده است. برپایه آمار این نهاد، حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن از جمعیت واجد شرایط کار در افغانستان، بیکار هستند.

وزارت کار و امور اجتماعی می گوید که در حال حاضر، شمار نیروی کار در کشور به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن می رسد که از  این تعداد، ۴ میلیون تن در بخش خصوصی و حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در نهادهای مختلف دولتی از جمله نیروهای امنیتی مصروف هستند.

به گفته این وزارت، افزون بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار بیکار، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن نیز کم کار هستند که به شکل فصلی و نیمه وقت کار می کنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر