زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خواجه عمرى: تقویت فرهنگ تحقیق در اولویت وزارت تحصیلات عالی قرار دارد

خواجه عمرى: تقویت فرهنگ تحقیق در اولویت وزارت تحصیلات عالی قرار دارد

author avatar
25 Feb 2018 - 16:34
خواجه عمرى: تقویت فرهنگ تحقیق در اولویت وزارت تحصیلات عالی قرار دارد
author avatar
25 Feb 2018 - 16:34

کابل (پژواک، ٦ حوت ٩٦): استادان پوهنتون طبى کابل، طی سال روان، بيش از يکصد تحقيق در بخش های مختلف طبی انجام داده و مى گويند که اين تحقيقات را به دليل نبود بودجۀ دولتى با هزينه هاى شخصى انجام داده اند.

امروز در دومین کنفرانس سالانه علمی تحقیقی پوهنتون طبی کابل، نتایج هشت تحقیق علمی در عرصه های مختلف طبی، از سوی داکتران و اساتید پوهنتون ارایه شد.

این تحقیقات روی موضوعات ارتباط کم­خونی با امراض طرق تنفسی سفلی، اضافه وزنی و چاقی نزد شاگردان ٧ تا ١٣ سال مکاتب شهر کابل، خانواده های پُرجمعیت و فکتورهای مؤثر در استفاده از دواهای ضد حاملگی و غيره مى باشد. 

عبدالواسع سلطانی آمر مرکز تحقیقات، پژوهش و نوآوری پوهنتون طبی کابل، به رسانه ها گفت که در سال روان، تا به حال ١٠٧ تحقيق در بخش های مختلف طبی از سوی استادان پوهنتون طبی کابل، انجام شده است.

به گفته او استادان اين پوهنتون سال گذشته ١٢٢ تحقيق را انجام داده بودند.

موصوف افزود: «تحقیقات علمی که امروز ارایه می شود، نشان می دهد که داکتران ما به توانایی های دسترسی پیدا کرده اند؛ اما مشکل اساسی این است که مردم بیچارۀ ما اعتماد خود را از داکتران و طبابت از دست داده اند.»

سلطانی خاطر نشان کرد که نبود تخصيص بودجه از سوى دولت براى اين بخش، یک چالش عمده فرا روی تحقیقات علمی می باشد و تحقیقاتی که امروز ارایه شد، از سوی داکتران و استادان به هزینه شخصی خودشان صورت گرفته و هیچ مرجعی در این راستا کمک ننموده است.

وی، از نهادهای ذیربط خواست تا بودجه کافی را غرض تحقیقات علمی و موثر در اختیار پوهنتون ها و پوهنځی های طبی کشور قرار بدهند.

نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی، درنشست امروز در مراسمی که به این مناسبت در کابل تدویر یافته گفت که تقویت فرهنگ تحقیق در بخش هاى مختلف، در اولویت وزارت تحصیلات عالی قرار دارد.

موصوف، در این نشست از پوهنتون ها و پوهنځی های طبی خواست تا ابتکارات و طرح های شان را جهت بهبود و عرضۀ بهتر خدمات صحی و معرفی شیوه های پیشرفته طبابت، با وزارت تحصیلات عالی شریک سازند.

وی گفت: «در تلاش هستم تا نظامی در تحصیلات عالی ایجاد نمایيم که رفتار، گفتار و کردارش بر اساس تحقیق انجام بپذیرد؛ به همین دلیل ما تمام توان مان را به کار گرفته ایم تا تحقیق قدرتمند تر از گذشته به پیش برود.»

خواجه عمری اطمینان داد که وزارت تحصیلات عالی، فرصت ها و امکانات لازم را جهت تقویت و بلند بردن موثریت مراکز تحقیقی، در تمام نهادهای اکادمیک فراهم می سازد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر