زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

۱۱ نوع حیوان و نبات به فهرست حیوانات و نباتات در معرض خطر افغانستان اضافه شد

۱۱ نوع حیوان و نبات به فهرست حیوانات و نباتات در معرض خطر افغانستان اضافه شد

author avatar
5 Mar 2018 - 19:09
۱۱ نوع حیوان و نبات به فهرست حیوانات و نباتات در معرض خطر افغانستان اضافه شد
author avatar
5 Mar 2018 - 19:09

کابل(پژواک، ۱۴حوت۹۶): اداره ملی حفاظت از محیط زیست، می گوید که ۱۱ نوع حیوان و نبات دیگر را به فهرست حیوانات و گیاهان در معرض خطر کشور اضافه کرده است که باید بخاطر مراقبت از آنها به شکل جدی کار شود.

شاه زمان میوندی، رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست این موضوع را امروز در مراسمی در کابل که به مناسبت گرامی داشت از روز جهانی حیات وحش برگزار شده بود، بیان کرد.

 وی گفت که افغانستان در سال های اخیر بخاطر حفاظت از حیات وحش و شناسایی پارک های ملی، دستاوردهایی ارزشمندی داشته است.

میوندی افزود:" در حال حاضر در افغانستان ۳۷۵۰ نوع نبات بومی، ۴۷۰ نوع پرنده و ۱۴۰ پستاندار، ۱۲۰ نوع ماهی  ۱۰۲ نوع خزنده و هفت نوع حیوان ذوحیاتین( دارای قابلیت زندگی در آب و خشکی) می باشد که با توجه به آن در جمع کشور های غنی از تنوع حیات به حساب می آید."

اما رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست با اشاره به خطرهای موجود در این زمینه گفت: "در مورد وضعیت این حیوانات و نباتات در سه مرحله ارزیابی صورت گرفته که در گذشته ۱۳۸ نوع حیوان و نبات در حال خطر را شناسایی کرده بودیم، و در تازه ترین ارزیابی ۱۱  نوع حیوان و نبات دیگر نیز شامل این فهرست شده است."

به گفته میوندی، موش خرمای درختی و دله خفک زرد طوقک در بخش پستانداران، سوسمار، بزچوشک، شلند پلنگی در بخش خزندگان، میش مرغ بزرگ، طاووس و سایره افغانی در بخش پرندگان، فیلپا در بخش نباتات، و ماهی ریگی و سگ ماهی ریش دار در بخش آبزیان در معرض خطر و انقراض قرار دارند.

رئیس اداره حفظ محیط زیست خاطر نشان کرد که شکار، استفاده و قاچاق این حیوانات و نباتات به طور کامل ممنوع می باشد و برنامه های متنوع برای حفظ و بقای آنان روی دست گرفته می شود.

روز حیات وحش در ۲۰ دسمبر ۲۰۱۳( پنج سال قبل) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید و قرار شد پس از آن همه ساله در سوم مارچ(برابر با ۱۲ حوت)  به عنوان روز جهانی حیات وحش در سطح جهان بزرگداشت شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر