زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

انيسه: براى دسترسى به عدالت از مجبوريت در زندان هستم

انيسه: براى دسترسى به عدالت از مجبوريت در زندان هستم

author avatar
6 Mar 2018 - 14:11
انيسه: براى دسترسى به عدالت از مجبوريت در زندان هستم
author avatar
6 Mar 2018 - 14:11

لشکرگاه (پژواک،١٥ حوت٩٦): يک داکتر- خانم پاکستانى، براى اينکه در يک کلينيک صحى در بخش صحى زنان کار نمايد، به ولايت هلمند آورده شده بود؛ اما به علت خشونت داکتر قريه که او را آورده بود، اکنون در زندان به سر مى برد.

انيسه چطور به افغانستان آورده شد؟

داکتر انيسه(نام مستعار) يک سال قبل به اساس دعوت يک داکتر دهاتى، به شکل غير قانونى با شوهر خود به هلمند آورده شد و آنها فيصله کرده بودند که در مناطق دوردست، زنان مريض را تداوى مى کنند و از اين راه پول به دست خواهند آورد.

انيسه بعد از سپرى نمودن سه ماه با شوهر خود به پاکستان رفت و پس نيامد؛ اما اين داکتر دهاتى براى آوردن او، پس به پاکستان رفت و موصوف را بدون شرهرش دوباره به افغانستان آورد.

اين داکتر دهاتى، با انيسه تعهد کرده بود که در پايان هر ماه، هفتاد هزار کلدار پاکستانى به وى مى دهد؛ اما اين فقط يک جعل و فريب بود.

انيسه در زندان

موصوف که اکنون در زندان مرکزى هلمند شب و روز را سپرى مى کند، در جريان رفتن به محکمه حکايت زندگى خود را به آژانس خبرى پژواک بيان کرد.

موصوف گفت دختر هفت ساله و شوهرش در پاکستان است؛ اما موصوف براى به دست آوردن پول از طريق مسلک خود و خدمت به مردم، به افغانستان آمده است.

انيسه گفت که اين داکتر دهاتى، وى را از طريق غير قانونى و از راه هاى غير قانونى به ولايت هلمند آورده است.

او افزود: “به من گفته بود که ماهانه هفتاد هزار کلدار به شما خواهم داد؛ اما وقتيکه مرا از خانواده ام جدا و به افغانستان آورد، همه چيز دروغ بود، هم از طريق من پول پيدا مى کرد و هم خواهشات جنسى خود را پوره مى کرد.”

موصوف در کلینیک شخصی این داکتر دهاتی که در حومۀ خانه اش موقعيت داشت، هفت ماه را سپرى کرده است.

به گفتۀ انيسه، اين داکتر مکرراً از وى خواسته بود که با وى نکاح نمايد؛ اما وى از اين خواست او انکار کرده است.

او گفت: “من در شفاخانه سکونت داشتم، صاحب شفاخانه از من خواهش نکاح مى کرد؛ اما من شوهر داشتم، انکار نمودم، با وجود آن در جريان هفت ماه تيليفون مرا قيد کرده و معاش نيز نمى داد، همه چيز که دلش مى خواست، با من انجام مى داد، مرا براى خود نگهداشته بود.”

انیسه افزود که در اين مدت، با انواع مختلف اذيت مواجه شده است، هميشه تلاش داشت که براى خود يک راه حل جستجو نمايد.

موصوف گفت: “تلاش زياد نمودم که خود را به پوليس تسليم کنم و خود را  از اين مشکل نجات دهم، بالاخره يک دختر قريه به من موتر نشان داد، در آن سوار شدم و خود را به پوليس رساندم.”

به گفتۀ انيسه، وقتيکه به پوليس رسيدم، داستان خود را به آنها بيان نمودم؛ اما در همان روز داکتر دهاتى نيز خود را رسانده و عريضه نموده بود که اين زن، خانم من است و از قريه فرار نموده است.

انيسه افزود که خانۀ امن در هلمند وجود دارد؛ از همينرو براى دسترسى به عدالت، شب و روز را در زندان سپرى مى کند.

موصوف از ارگان هاى ذيربط خواست که به مشکل وى هر چه زودتر رسيدگى نمايند، تا دوباره به پاکستان برگردد و با خانوادۀ خود يکجا شود.

يک باشندۀ قريه: انيسه با داکتر نکاح کرده است

يک باشنده منطقه که نخواست از وى نام گرفته شود، به پژواک گفت که اين زن پاکستانى، با داکتر عقد نکاح بسته کرده است.

او افزود: “اين زن پاکستانى، به داکتر گفت که با شما نکاح کردم، اکنون زن ديگر خود را طلاق دهد؛ اما داکتر اين حرف را قبول نکرد و باعث ايجاد جنجال شد.”

از سويى هم عيسى خان عمرخيل څارنوال استيناف هلمند، به پژواک گفت که دوسيۀ اين زن با وصف زنا ترتيب شده بود؛ اما از سوى محکمه رد شد و گفته است که در اين قضيه، قاچاق انسان صورت گرفته است.

څارنوال افزود که اکنون دوسیه های این افراد را به څارنوالی امنیت ملی راجع کرده تا در مورد آن تحقیق صورت گیرد.

همچنان یک منبع څارنوالی استیناف، به آژانس خبری پژواک گفت که داکتر دهاتى نیز بازداشت و زندانی می باشد.

منبع افزود: “این داکتر، تاکید می کند که داکتر زن، همسرش است و با وی نکاح کرده است؛ اما این زن می گوید که نکاح نکرده و باوی زنا انجام شده است.”

منبع گفت که این قضیه بعد از بررسی واضح خواهد شد؛ اما طب عدلی نیز گفته است که با این زن، همه چيز با زور انجام شده و هیچ نوع رضایت در این کار نبوده است.

ريیس عدلیه: تا کنون این قضیه به ما محول نشده است

محمد طیب اتل رئیس عدلیه و مسوول کمیته ولایتی کمیسیون عالی قاچاق مهاجران و قاچاق انسان در هلمند، به پژواک گفت که تا اکنون قضیۀ این داکتر خانم پاکستانی، به آنها نرسیده است.

اما وی گفت که بعد از این، قضیه را به شکل جدی پیگیری خواهد کرد.

از سوی دیگر فاطمه عابدی مسوول امور زنان کمیته ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر در هلمند، به پژواک گفت که این قضیه را از اول تا آخر پیگیری کرده است.

وی افزود: “با داکتر پاکستانی فریب شده، تيليفونش گرفته شده، معاشش داده نشده و نگهداری شده است.”

اما عابدی افزود که از اظهارات این خانم و از دیگر بررسی ها چنین معلوم می شود که این زن نیز حقیقت را بیان نمی کند و مشکل اصلی اش با داکتر قریه، بر سر پول پیدا شده است.

اخترمحمد: ما تا هنوز در این مورد معلومات نداریم

اخترمحمد معاون قونسلگری پاکستان در جنوب به پژواک گفت که در این مورد، کسی به آنها شکایت نکرده و نه هم آنها در این مورد معلومات دارند.

اما وی افزود که بعد از این، این قضیه را پیگیری خواهد کرد.

عالم دین: فریب در اسلام یک عمل نادرست است

مفتی حجت الله یک عالم دینى به پژواک گفت که فریب دادن، یک عمل خلاف اصول اسلامی و انسانی می باشد.

وی افزود که هیچ کسی باید برای رفاه زندگی و موفقيت خود، دیگران را فریب ندهد.

در قضیۀ داکتر قریه و داکتر خانم پاکستانی؛ حمل و نقل، فریب و تزویر صورت گرفته که این همه مسایل نمونه های آشکار قاچاق انسانی می باشد.

در این مورد در مادۀ سوم قانون مبارزه علیه قاچاق مهاجران و قاچاق انسان آمده است که “استخدام(تحت کنترول آوردن)، انتقال، حمل ونقل، نگهداشتن و یا هم به دست آوردن شخص برای کار از طریق تهدید، همچنان استفاده از زور یا راه های مختلف، اختطاف، فریب دادن از موارد قاچاق انسانی محسوب می شود.”

در این اواخر، موضوع فریب و تزویر در بخش های بیشتر جهان به شمول افغانستان، افزایش یافته و اکثر قربانیان آن نیز دختران و اطفال می باشند.

Visits: 3

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر