زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نگين خپلواک؛ از اتاق های پرورشگاه تا سکوهای بين المللی

نگين خپلواک؛ از اتاق های پرورشگاه تا سکوهای بين المللی

author avatar
8 Mar 2018 - 11:22
نگين خپلواک؛ از اتاق های پرورشگاه تا سکوهای بين المللی
author avatar
8 Mar 2018 - 11:22

کابل(پژواک،١٧حوت ٩٦): نگين خپلواک نخستين رهبر آرکستر زن در افغانستان که شهرتش زبان زد جهان شده و بزرگترين آرزويش رهبرى آرکستر مسلکى است، مى گويد که هنوزهم جامعه آماده نيست راهى را که او با مشکلات زياد پيموده است بپذيرد.

نگين، در يک خانوادۀ فقير در ولايت کنر که يکى از ولايات سنتى و نسبتاً ناامن است، متولد شده وامسال از صنف دوازده انستيتيوت ملی موسيقی افغانستان فارغ شده است؛ هشت سال می‌شود که در رشتۀ پيانو تحصيل می‌کند و از بزرگترين آرزوهايش اين است که رهبر آرکستر مسلکى شود.

 اما او افزود که در داخل کشور آن چنان که بايد باشد؛ زمينۀ اين کار مساعد نيست، از اينرو می‌خواهد که برايش بورس تحصيلی موسیقی ميسر شود؛ تا بتواند نزد استادان جهانی به تحصيلاتش ادامه دهد.

وی در مورد رو آوردنش به موسيقی گفت: "پيش از رو آوردنم به موسيقی، من اصلا موسيقی را نمی‌شناختم، فقط آهنگ هايی را می‌شنودم و ناگاه متوجه اين شدم که چرا اصلا هيچ نوازندۀ دختر را نمی‌بينم و چرا من از اولين کسانی نباشم که نوازندگی را ميان زنان رواج دهد. از آن جايی‌که درکنر مکتب نبود و به خاطر درس خواندن در پرورشگاه "افسيکو" زندگی می‌کردم، مسئول پرورشگاه برايم از مکتب موسيقی خبر داد و من بدون احوال خانواده ام، در اين مکتب ثبت نام کردم."

نگين با افکار عميقی که آکنده از راز های ناگفته بود افزود: "در اوايل، مشکلات زيادی را در اين راه داشتم؛ خصوصا خانواده ام که بدون اجازۀ شان به اين مکتب آمده بودم؛ و جامعه که همواره زنان را محکوم به اطاعت از اصول خودشان کرده است؛ اما مرور زمان، دستاوردها، سفرها و افتخاراتم همگی را راضی کرد تا به اين خواستم احترام بگذارند و مرا تشويق کنند."

اما او گفت که هنوز هم جامعه آماده نيست که اين راه را بپذيرد و به خاطر اين موضوع، خانواده اش مجبور شد که از مدت يک سال شهر جلال آباد را ترک و به کابل کوچ کنند؛ چون خانواده و اقارب نزديکش، از سوى افراد تهديد مى شد.

نگين از احساسش در هنگام نواختن گفت: "در وقت نواختن احساس آرامش عجيبی برايم رُخ می‌دهد که تمام رنج ها و حرف های منفی را از ذهنم دور می‌کند، و من هستم و آرامش و پيانويم."

نخستين رهبر آرکستر زن در افغانستان، از خانواده ها خواست که با فرزندان شان که خواهان يادگيری مسلکی موسيقی اند، همکاری کنند و از جوانان نيز می‌خواهد تا در اين عرصه تلاش همه جانبه کنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر