زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

از  هر ١٠٠ دختر در ولايت لوگر تنها هفت دختر از مکتب فارغ می شود

از هر ١٠٠ دختر در ولايت لوگر تنها هفت دختر از مکتب فارغ می شود

author avatar
10 Mar 2018 - 19:00
از  هر ١٠٠ دختر در ولايت لوگر تنها هفت دختر از مکتب فارغ می شود
author avatar
10 Mar 2018 - 19:00

پل علم (پژواک، ١٩ حوت ٩٦): سالانه حدود هفت هزار دختر در مکاتب ولايت لوگر براى آموزش ثبت نام می کنند، اما از این جمله تنها چهارصد تن به دلیل نا امنى ها و یا محدوديتهاى فرهنگی از صنف دوازدهم سند فراغت بدست می آورند.

اکبر ستانکزى، رئيس معارف لوگر به آژانس خبرى پژواک گفت که هنوز هم در ساحات دور دست اين ولايت دختران اجازه رفتن به مکاتب ندارند.

وى گفت: “ما در لوگر در بخش تعليم در با دو مشکل بزرگ مواجه هستيم که يکى آن مشکل عنعنوى می باشد و دیگری نا امنى است.”

به گفته وى، به اساس همين مشکلات بيشتر از خانواده ها نمى خواهند که دختران جوان شان به فراگیری آموزش در مکتب ادامه دهند.

ستانکزی افزود: “در آغاز هر سال دختران زيادی به مکاتب می آيند، ثبت نام می کنند، اما زمانی که از صنف شش فارغ می گردند، تعداد شان کم می شود.”

به گفتۀ رئیس معارف، در بعضى مناطق طالبان  نيز به بزرگان قومى و خانواده هاى شاگردان اخطار می دهند که به دختران شان اجازه رفتن به مکتب را ندهند.  

ستانکزى گفت که با توجه به این مشکلات، سالانه حدود هفت هزار دختر شامل مکتب می شوند و تا صنف شش به خوبی و درستی به فراگیری دروس خود ادامه می دهند.

اما وى  گفت: “زمانی که صنوف شش را به پايان می رسانند، تعداد شان بسيار کم می شود و در نتيجه حدود چهارصد دختر از صنف دوازده فارغ می گردند.”

به اساس معلومات ستانکزى، سال گذشته از تمام مکاتب لوگر نزديک به چهارصد دختر سند فراغت بدست آورده است.

وى افزود، در حال حاضر حدود هفت هزار دختر مصروف فراگيرى آموزش می باشند.

رئیس معارف ولايت لوگر خاطر نشان کردکه اين مشکلات را با مسؤلين شريک ساخته است و آنان متعهد شده اند که برای حل آن کار کنند.

وی گفت که همزمان بخاطر حل اين مشکلات با همکاری متنفذین محلی اين ولايت نیز کار می کند.

شهلا يکى از شاگردان صنف هشتم ليسه پورک پل علم مرکز اين ولايت به پژواک گفت که امسال بخاطر برخی مشکلات مکتب را رها کرده است.

وى گفت: ” از سوى پدر و کاکاهايم مجبور به ترک مکتب شدم، گفتند که ديگر نبايد به مکتب بروم، بخاطری که حالا کلان شده ام، گفتند  شايد چيزى ياد گرفته باشى تا مشکلات خود را حل کنى.”

همچنان سيد جاويد يکى از متنفذین منطقه پنگرام ولسوالى چرخ به پژواک گفت که در اين ولسوالى دختران بطور عموم تا صنف ششم درس می خوانند.

وى گفت: “رسوم و فرهنگ منطقه ما ايجاب نمى کند تا دختران جوان و زنان را به مکتب بفرستيم، اين کار در منطقه ما شرم می باشد، اگر کدام خانواده به دختران  اجازه دهد که به تعليم خود ادامه دهند، با هشدار طالبان نيز مواجه خواهد شد.”

شيما زرگر، رئیس امور زنان ولايت لوگر نيز این مشکلات را تاييد کرد وگفت که در اين ولايت حقوق زنان تا حدود زیادی تامین نمی شود.

وى بطور نمونه گفت که در لوگر به زنان و دختران اجازه داده نمى شود که در ادارات دولتى ايفاى وظيفه کنند.

زرگر افزود: “اکنون نيز در جامعه ما رسوم سابق حاکم است، مردم در مقایسه به قانون و شريعت، به فرهنگ خود اولويت می دهند که يک نمونه آن نيز اجازه ندادن به رفتن دختران به مکتب می باشد و آنان شرم می دانند که دختران شان به مکتب بروند و یا در دفاتر کار کنند.”

وى افزود که ریاست امور زنان براى حل اين مشکلات تا اکنون چند برنامه آگاهى عامه را در اين ولايت راه اندازی کرده است.

زرگر افزود: “ما درين مورد با عالمان دين نيز صحبت کرده ايم تا براى از بين بردن اين گونه رواجه های ناپسند گام هاى جدی بردارند و اين کار می تواند نتايج خوب داشته باشند.”

همچنان مولوى سيداعظم الهاشمى نيز در اين مورد به پژواک گفت که دين مقدس اسلام کسب علم را بر همه مردان و زنان فرض کرده است و در اين مورد آيات و احاديث نيز موجود است.

وى گفت: “در دين اسلام بالاتر از فرض چيز ديگه وجود ندارد، پس ما چگونه می توانيم از فرض انکار کنيم و به دختران خود را اجازه کسب علم ندهيم.”

سليم صالح سخنگوى والى لوگر گفت:” اين حقيقت اشکار است که در اين ولايت به سبب حاکم بودن رسوم ناپسند تعدادى زياد از دختران از کسب علم و تعليم باز مانده اند.”

به گفته صالح، حکومت براى همه دختران زمينه فراگیری علم را مساعد کرده است اما اجازه یافتن دختران برای کسب علم به والدین آنها تعلق می گیرد.

قابل يادآورى است که در حال حاضر حدود ١٥٠ هزار دانش آموز  در مکاتب لوگر مصروف آموزش هستند که ٣٥ هزار آنان را دختران تشکیل می دهد.

Visits: 4

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر