زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در ساختمان ۲۰مکتب در هلمند پوسته های امنیتی ایجاد شده است

در ساختمان ۲۰مکتب در هلمند پوسته های امنیتی ایجاد شده است

author avatar
18 Mar 2018 - 16:40
در ساختمان ۲۰مکتب در هلمند پوسته های امنیتی ایجاد شده است
author avatar
18 Mar 2018 - 16:40

لشکرگاه (پژواک،۲۷ حوت۹۶): ریاست معارف هلمند می گوید که در ساختمانهای ۲۰مکتب در مناطق مختلف ولایت هلمند، پوسته های امنیتی ایجاد شده است.

داوود شاه صفاری رئیس معارف این ولایت، به آژانس خبری پژواک گفت که علاوه بر مشکلات امنیتی و محلی در برابر معارف در هلمند، ایجاد پوسته های امنیتی در ساختمانهای مکاتب، یک ظلم بزرگ در برابر این نهاد می باشد.

وی افزود در حالیکه در یک بخش مکاتب، پوسته و بخش دیگر آن برای فعالیت های تدریسی اختصاص يافته باشد، مردم چگونه اطفال خود به ویژه دختران را به مکاتب بفرستند.

صفاری گفت: “علاوه بر ولسوالی ها و مناطق ناامن، در یک مکتب منطقۀ صافیان مربوط شهر لشکرگاه نیز پوستۀ پولیس موجود است، قبلا دختران می آمدند؛ اما اکنون در ساختمان مکتب، پوسته ایجاد شده و دختران به مکتب نمی روند.”

به گفتۀ وی، همچنان در ساختمان لیسۀ ولسوالی نادعلی نیز به مدت یک ونیم سال، پوستۀ اردوی ملی قرار داشت؛ اما اکنون دوباره به معارف تحویل داده شده است.

رئیس معارف گفت در زمان پوستۀ اردوی ملی، اکثر اسناد لیسه مفقود و بیجا شده و به ساختمان آن نیز آسیب رسیده است.

صفاری افزود مکاتبی که در آن، پوسته ها ایجاد شده بود و دوباره برای آنها تسلیم داده شده، بازسازی آن نیاز به هزینۀ بسیار دارد؛ اما ریاست معارف بودجه ندارد.

وی گفت که مجبور است در این بخش، از شرکتهای خصوصی همکاری بخواهد.

رئیس معارف هلمند گفت که در بعضی مناطق این ولایت، در ساختمانهای۲۰مکتب، پوسته های امنیتی موجود است و وی در این مورد، به طور دوامدار از مسئولین امنیتی خواسته که از ساختمانهای مکاتب بیرون شوند؛ اما آنها این مشکل را حل نکرده اند.

اما صفاری افزود که بعضی مشکلات در برابر مکاتب حل شده و موانع از بین رفته است.

وی علاوه کرد که اکنون نیز در ساختمانهای بعضی مکاتب مناطق دوردست، مشکلات امنیتی موجود است و از مکاتب نظارت خوب کرده نمی تواند.

وی گفت که اکنون یک گروه را برای نظارت ایجاد کرده، و از بعضی مکاتب نیز نظارت را آغاز کرده؛ تا مکاتب و معلمان خیالی را شناسايی کند.

بر اساس معلومات رئیس معارف، بر اساس تشکیلات، در این ولایت ۴۰۰مکتب وجود دارد که ۱۰۲ آن مسدود می باشد و در اثر آن، ۱۶۵هزار شاگرد به شمول ۲۳هزار دختر، از آموزش محرم مانده اند.

محب الله یک تن از شاگردان لیسۀ مرکزی ولسوالی نادعلی، به پژواک گفت که در ساختمان مکتب آنها پوستۀ اردوی ملی موجود بود، که به سبب آن در یک خانۀ دیگر درس می خواندند.

وی افزود که اکنون، سربازان اردوی ملی از مکتب بیرون شده اند؛ اما ساختمان آن بسیار خراب شده و قابل استفاده نمی باشد.

وی از قول اردو خواست که ساختمان مکتب را دوباره فعال نماید؛ تا آنها به آموزش خود ادامه دهند.

از سوی دیگر، محمد عمر یک تن از شاگردان لیسۀ دوستی منطقۀ صافیان، به پژواک گفت که اکنون نیز در مکتب آنها پوستۀ پولیس موجود می باشد.

وی افزود: “ما از حضور نظامیان در داخل مکتب بسیار به تنگ آمدیم، ادارۀ ما چندین بار در این مورد شکایت هم کرده؛ اما تا اکنون کسی صدای وی را نشنیده است.”

عمرځواک سخنگوی والی هلمند گفت زمانیکه در مدت دو سال گذشته در این منطقه جنگ بیشتر شده، مکاتب بسته و یا به مناطق دیگر منتقل شده، در این مدت در ساختمان های بعضی مکاتب، پوسته ها ایجاد شده است.

وی به آژانس پژواک گفت در جلسۀ نظامی ولایت، در این مورد بین مقامات بحث صورت گرفت و از بیشتر مکاتب، پوسته ها جمع شده و نیروهای امنیتی خارج شدند.

اما مل پاسوال عبدالغفار صافی قوماندان امنیۀ هلمند، ادعای رئیس معارف این ولایت را رد کرد.

وی به آژانس خبری پژواک گفت در مکتب صافیان لشکرگاه، برای مدت کم پوسته موجود بود؛ اما اکنون این مشکل حل شده است.

وی افزود که مکاتب در مناطق و ولسوالی های دوردست، ممکن است به علت مشکلات دیگر امنیتی مسدود باشد، موجودیت پوسته های امنیتی درساختمانهای ۲۰مکتب، حقیقت ندارد.

مسئول یک بخش از معارف طالبان در ولسوالی نادعلی که از گرفتن نامش خود داری میکرد، به پژواک گفت که طالبان همه اصول ریاست معارف را پذیرفته و به هیچ وجه از ساختمان و از دیگر امکانات مکاتب، در امور سیاسی و نظامی استفاده نکرده اند.

Visits: 9

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر