زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ميزان توليد ادويه در داخل کشور بيشتر شده است

ميزان توليد ادويه در داخل کشور بيشتر شده است

author avatar
18 Mar 2018 - 12:09
ميزان توليد ادويه در داخل کشور بيشتر شده است
author avatar
18 Mar 2018 - 12:09

کابل (پژواک،۲٧ حوت ۹۶): وزارت صحت عامه مى گويد با آنکه ميزان توليد ادويۀ مورد نياز در افغانستان، از پنج درصد به هشت درصد افزايش يافته است؛ اما هنوزهم سالانه به هزينۀ بيش از ٦٠٠ ميليون دالر ادويۀ توليد بيرونى، وارد کشور مى شود.

داکتر نورشاه کامه وال رئيس اداره ملی تنظيم امور دوايی و محصولات طبی وزارت صحت عامه، درگفتگو با آژانس خبرى پژواک گفت که در حال حاضر، از ۲۹ کشور جهان ازجمله امريکا، لندن، جرمنی، ترکيه، سويس، چاپان، هندوستان، ايران و پاکستان ادويه وارد افغاستان مى شود.

او علاوه کرد که قبلاً سالانه حدود ۹۵ درصد ادويه از بيرون وارد کشور مى شد؛ اما حالا اين رقم به ۹۲  درصد رسيده است؛ طوريکه ۸ درصد متباقی آن در داخل کشور توليد شده و مواد اوليۀ آن از چين و هند خريداری مى شود.

کامه وال افزود که سالانه به ارزش حدود ۶۲۵ ميليون دالر ادويه وارد کشور مى شود، که بيشترين آن از کشورهای ترکيه، چين، هندوستان ، ايران و پاکستان بوده  و حدود ۹۰ در صد آن به مصرف مى رسد.

وى گفت که ادويه جات وارد شده در لابراتوار های مجهز اداره ملی تنظيم امور دوايی و محصولات صحی، بررسی شده و اگر کيفيت اين ادويه جات برابر با معيار های اين اداره نبود تضمين کيفيت نمى شود.

موصوف خاطر نشان کرد که در حال حاضر ۲۳ فابريکۀ فعال ادويه سازی در ولايات کابل، هرات، کندهار، ننگرهار و بلخ فعال بوده که ۱۲۰ قلم ادويه از جمله ويتامين ها، انتی اسيد ها، پرستامول ها و برخی ادويه جات ديگر که شرايط سخت توليدی نداشته و هزينه کمتر نياز دارند را،  توليد مى کنند.

کامه وال افزود که ادويه جات افغانستان، تحت استندرد شيوه های خوب توليد(Good Manufacturing Process) توليد مى شود که از طرف سازمان صحی جهان معرفی شده است و نزد وزارت صحت عامه، حدود ۱۷۲۸ قلم ادويه مجاز برای توليد ثبت است.

اين مقام بلند پايه وزارت صحت کشور علاوه کرد که دولت بخاطر حمايت توليدات داخلی، ادويه جاتى را که درداخل توليد مى شود با ۲۵ درصد ازدياد نسبت به ادويه جات بيرونی خريداری مى کند.

موصوف علاوه کرد که در کنار توليد ادويه ، يک فابريکه توليد وسايل طبی نيز در هرات فعاليت مى کند.

ازسويى هم سيد حامد معاون شرکت ادويه سلامت به پژواک گفت که توليدات داخلى، نسبت به گذشته حدود ۱۵ در صد افزايش يافته  و روند نظارت و بررسى از توليدات نيز بهتر گرديده و تاحدى دولت از توليدات داخلی حمايت مى کند.

اما شمارى از ادويه فروشان مى گويند که ادويه کشور های پاکستان و ايران، زياد تر درمارکيت های ادويه فروشی کابل به فروش مى رسد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر