زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

قراردادهای تازه برای مبارزه با بیماری ایدز در افغانستان امضاء شد

قراردادهای تازه برای مبارزه با بیماری ایدز در افغانستان امضاء شد

author avatar
19 Mar 2018 - 20:01
قراردادهای تازه برای مبارزه با بیماری ایدز در افغانستان امضاء شد
author avatar
19 Mar 2018 - 20:01

کابل(پژواک،۲۸ حوت ۹۶): وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که طبق یک برنامه تازه، اقداماتی برای پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز در کشور صورت خواهد گرفت.

دفتر مطبوعاتی ریاست اجرایی حکومت در خبرنامه یی که به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، گفته است امروز پنج قرارداد به ارزش ۱۰ میلیون دالر امروز  میان مؤسسه های اجرا کننده و  صندوق پیشرفت و توسعه ملل متحد (UNDP)، به امضاء رسید .

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت ضمن ستایش از کمک نهاد گلوبل فند در این زمینه گفت که خطر شیوع مرض اچ آی وی، هپاتیت و اَس تی آی سلامت و اقتصاد افغانستان را تهدید می‌کند.

به گفته وی، مبارزه با این پدیده در کنار مسؤلیت کاری، یک تعهد انسانی و بشری است.

داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه گفت که در سراسر جهان ۳۶ میلیون انسان به مرض ایدز مبتلا شده اند و سالانه دو میلیون دیگر به آن مبتلا می‌شوند که از این میان یک میلیون تن جان می‌دهند.

وی افزود که احتمال می رود در افغانستان ۷۵۰۰ واقعه ایدز باشد که ۲۵۴۹ مورد آن از سوی این وزارت تشخیص و مداوا شده است اما در حال حاضر مرض هپاتیت یک مشکل جدی بوده و ایدز کمتر می‌باشد.

وزیر صحت عامه خاطر نشان کرد که  وزارت صحت‌ عامه در ۱۳ ولایت خدمات پیشگیری، کاهش اضرار و جلوگیری از مرض ایدز را عرضه می‌کند تا اقشار آسیب‌پذیر را تحت پوشش قرار بگیرند.

داکتر فیروز تصریح کرد که این وزارت برای تطبیق برنامه‌هایش تا سال ۲۰۲۲(پنج سال دیگر) مبلغ ۵۴ میلیون دالر ضرورت دارد اما در حال حاضر مبلغ ۱۸ میلیون دالر در اختیار دارد و حکومت افغانستان نیز متعهد شده است که سه میلیون دیگر بپردازد.

وزیر صحت‌عامه از کشورهای تمویل‌کننده و سازمان‌های بین‌المللی خواست که در زمینۀ مبارزه با مرض اچ آی وی، هپاتیت و آس تی آی به افغانستان کمک کنند.

وی در عین حال از نهادهای مرتبط دولتی خواست که با وزارت صحت عامه برای تشخیص، مداوا و آزمایش این امراض همکاری کنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر