زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

فیصلۀ قومی: خانواده هایی که اطفال شان را به مکتب نفرستند جریمه خواهند شد

فیصلۀ قومی: خانواده هایی که اطفال شان را به مکتب نفرستند جریمه خواهند شد

author avatar
20 Mar 2018 - 18:56
فیصلۀ قومی: خانواده هایی که اطفال شان را به مکتب نفرستند جریمه خواهند شد
author avatar
20 Mar 2018 - 18:56

گردیز(پژواک،۲۹حوت۹۶): باشندگان ولسوالی لجه منگل در پکتیا طبق یک فیصلۀ قومی، به خانواده ها گفته اند که اگر اطفال شان را به مکتب نفرستند، جریمه خواهند شد.

آنها این فیصله را در جرگۀ مشترک سالانۀ سران قومی، عالمان دین و جوانان این منطقه، به عمل آورده اند.

تاج محمد منگل عضو شورای ولایتی پکتیا، امروز(۲۹حوت) به آژانس خبری پژواک گفت که مردم آگاه شده اند که تعلیم یگانه راه پیشرفت و نجات از مشکلات می باشد و تلاش می کنند که این فیصله بعدا به دیگر ولسوالی های همسایۀ لجه منگل نیز گسترش پیدا کند.

منگل افزود که این فیصله در حق پسر و دختر هر دوی شان است؛ اما بیشتر مکاتب این ولسوالی مثل دیگر مناطق این ولایت فاقد ساختمان می باشد، به همین اساس دختران شان از مکتب ابتدائیه به بعد، به آموزش شان ادامه داده نمی توانند.

وی گفت: "مردم به تعلیم بسیار علاقه دارند، پس مقامات مرکز و ادارۀ ولایتی نیز باید به حل این مشکل توجه کنند. به تمام مکاتب، به خصوص برای دختران باید سهولت ها فراهم شود."

همچنان ولی خان، یک تن از سران قومی لجه منگل، به پژواک گفت که اکثر متنفذین این ولسوالی، به یک صدا فیصله نموده و از تمام مردم خواسته اند که بدون هيج معذرتى، بالای اطفال شان درس بخوانند.

خان افزود که اگر کسی این فیصله را نقض کند، تمام مردم به خانه اش می روند و با او حرف می زنند و بدون دلیل معقول، برایش جریمه تعیين می کنند.

وی گفت: "لجه یک منطقۀ کوهستانى می باشد، الحمدلله اکنون مردم باسواد در آن پیدا شده، مردم آگاه شده، سال۱۳۹۷ آغاز حرکت کاملاً علمی می باشد. ما در بین خود یک لایحه تهیه کرده ایم و از نمایندگان تمام مردم و علمای دین، یک شورای شش نفره ساخته ایم و آنعده از خانواده ها جریمه خواهند شد که اطفال شان را به مکتب نمی فرستند."

شایسته جان احدی یک متنفذ دیگر قومی، بر عملی نمودن فیصله تاکید کرد و گفت که اگر کسی این فیصله را عملی نکند، از دیگر مسایل قومی نیز محروم خواهد شد.

احدی افزود: "در لجه، امکانات بسیار کم و یک منطقۀ کوهستانى می باشد، اگر در این منطقه چنین فیصله صورت می گیرد، پس در مناطقى که برای شان امکانات فراهم شده، باید از تعلیم محروم نماند. واژۀ مسلمان هم به خواهر و هم به برادر اطلاق می شود، ما در این بخش مشکل داریم و از وزارت معارف می خواهیم که برای ما این امکانات را فراهم کند."

از سوی دیگر، عبدالرحمن سوله مل ولسوال لجه منگل گفت که این ولسوالی، هنوز هم در بخش معارف مشکلات جدی دارد؛ اما تا اکنون برای حل آن، هیچ اقدامى صورت نگرفته است.

سوله مل گفت که درین ولسوالی معلمان موجود اند؛ اما علیرغم درخواست های مکرر آنها، برای شان تشکیل معلمان در ولسوالی داده نمی شود.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر