زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

گزارش مشترک نهادهای دولتی در مورد خشونت علیه زنان در سال ۱۳۹۵ ارایه شد

گزارش مشترک نهادهای دولتی در مورد خشونت علیه زنان در سال ۱۳۹۵ ارایه شد

author avatar
28 Mar 2018 - 18:37
گزارش مشترک نهادهای دولتی در مورد خشونت علیه زنان در سال ۱۳۹۵ ارایه شد
author avatar
28 Mar 2018 - 18:37

کابل (پژواک، ۸ حمل ۹۷): وزارت های امور زنان و داخله؛ و لوی څارنوالی و ستره محکمه گزارش مشترک خود در مورد خشونت علیه زنان در سال ۱۳۹۵ را ارایه کردند و می گویند که در این سال، بیش از چهار هزار قضیۀ خشونت به ثبت رسیده است.

در این گزارش که امروز به نشر رسید، ۶۳۳۳ قضیه مرتبط با زنان در ولایات مختلف به ثبت رسیده است که ۶۸ درصد آن(۴۲۹۰) قضایای خشونت و متباقی قضایای مدنی، جزایی از جمله طلاق، نفقه، فرار از خانه و قتل می باشد.

سپوژمی وردک معین پالیسی وپلان  وزارت امور زنان، در نشستی که به منظور ارایه این گزارش در کابل برگزار شده بود گفت که ولایت کابل، با ۱۳۲۰ قضیه(۲۱ درصد) بیشترین رویدادهای مرتبط با زنان را داشته است و بعد از آن، فاریاب با ۵۸۲ قضیه( ۹ درصد) و تخار و بلخ ( با ۶ درصد) در رده های بعدی قرار داشته اند.

وی گفت که لت و کوب، شایع ترین نوع خشونت علیه زنان است که  شامل ۵۶درصد مجموع رویداد ها می شود و بعد از آن، تحقیر و تهدید با ۱۷ درصد و آزار و اذیت با ۵ درصد و ازدواج اجباری با ۴ درصد قرار می گیرد.

خانم وردک افزود که بیشتر این قضایا(۷۰) درصد از سوی وزارت امور زنان، ۲۱ درصد توسط لوی څارنوالی و ۹ درصد از سوی وزارت امور داخله به ثبت رسیده است.

در این گزارش آمده است که از مجموع رویدادهای مذکور، در مورد ۴۹ درصد فیصله نهایی صورت گرفته است و متباقی تحت بررسی قرار دارد.

گزارش مشترک وزارت های امور زنان، امور داخله، څارنوالی و ستره محکمه نشان می دهد که زنان متاهل، با ۸۳ درصد بیشترین خشونت را در سال ۱۳۹۵متحمل شده اند و ۱۶ درصد نیز علیه دختران صورت گرفته است.

این چهار اداره دولتی، خاطر نشان کرده اند که شوهر، اقارب زنان و اعضای خانواده به ترتیب عامل بیشترین خشونت علیه زنان بوده اند.

بر پایه این گزارش، شمار قضایای خشونت علیه زنان در سال ۱۳۹۵ در مقایسه با سال ۱۳۹۴، پنج درصد افزایش را نشان می دهد که به گفته تهیه کنندگان، گزارش دهی بیشتر قضایا از سوی زنان می تواند عامل این افزایش باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر