زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حضور زنان در رسانه های افغانستان افزایش یافته است

حضور زنان در رسانه های افغانستان افزایش یافته است

author avatar
1 Apr 2018 - 16:27
حضور زنان در رسانه های افغانستان افزایش یافته است
author avatar
1 Apr 2018 - 16:27

کابل(پژواک، ۱۲حمل ۹۷): یک نهاد حامی خبرنگاران و رسانه ها می گوید که با وجود چالش های متعدد، در اکثر ولایات کشور حضور زنان در رسانه ها افزایش یافته است.

عبدالمجیب خلوتگر رئیس دفتر نی (حمایت کننده رسانه های آزاد) امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که بر اساس یافته های این نهاد، حضور زنان شاغل در ۱۱ ولایت (کابل، پروان، لوگر، پکتیا، ننگرهار، کندهار، هلمند، هرات، فراه، سرپل و بدخشان) در سال ۱۳۹۶ با افزایش همراه بوده است.

به گفته وی، در این مدت حضور زنان در رسانه های ۱۱ ولایت دیگر( پنجشیر، غزنی، لغمان، کنر، بادغیس، نیمروز، بلخ، جوزجان، تخار، فاریاب و دایکندی) ثابت بوده استپ اما در هفت ولایت(کاپیسا، وردک، بامیان، خوست، سمنگان، کندز و بغلان) کاهش یافته است.

خلوتگر خاطر نشان کرد که در حال حاضر، در رسانه های پنج ولایت (غور، پکتیکا، نورستان، ارزگان و زابل) اصلا هیچ کارمند زن وجود ندارد و لازم است که حکومت افغانستان، تسهیلات لازم را برای حضور زنان در رسانه ها به ویژه در این پنج ولایت فراهم سازد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، به قضایای خشونت اشاره کرد و گفت که درسال ۱۳۹۶، ۱۶۶قضیه خشونت که شامل ۱۹کشته، ۴۱مورد جراحت،  ۱۶مورد بازداشت، ۲۳مورد لت و کوب و ۶۷مورد تهدید و اهانت خبرنگاران و کارمندان رسانه یی در کشور از سوی مؤسسه نی به ثبت رسیده است، نشان دهندۀ افزایش قابل توجه این قضایا نسبت به سال ۱۳۹۵ می باشد.

رئیس مؤسسه نی در ادامه گفت که بر پایۀ یافته های این نهاد، نفوذ حکومت بر رسانه های افغانستان افزایش یافته است.

عبدالمجیب خلوتگر  درادامه افزود: "یکی از شیوه های نفوذ حکومت بر خبرنگاران، استخدام آنها است و حکومت توانسته است ۵۰ خبرنگار منتقد و برجسته (۴۱ تن را در نهادهای غیر نظامی و ۹ تن دیگر را در بخش های نظامی) استخدام کند."

به گفته وی، ۲۱ تن از این خبرنگاران، در هرات و ۱۹ تن در کابل و متباقی در قندهار و بلخ، از کار در رسانه ها صرفنظر کرده و در نهادهای حکومتی استخدام شده اند.

اما شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری، در واکنش به گزارش تازۀ نی در مورد استخدام خبرنگاران از سوی حکومت گفته است که این نهاد، بدون سند گزارش می دهد.

وی در صفحه فیسبوک خود نوشته است: "دفتر نی، قبلا ادعاها و اتهاماتی را به دفتر سخنگوی رياست جمهوری نسبت داده بود؛ اما تاحال كدام سندی را ارايه نكرده است و امروز نيز در يك اعلاميه[در این زمینه] اظهار نگرانی كرده است."

مرتضوی افزوده است: "همكاران دفتر نی، اميدوارم قانون را به دقت مطالعه كرده باشند كه شهروندان كشور، در انتخاب شغل آزاد بوده و نياز به اجازه دفتر نی ندارند."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر