زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ماه  گذشته در افغانستان بيشتر از ١٨٠٠ تن کشته و زخمى شده است

ماه گذشته در افغانستان بيشتر از ١٨٠٠ تن کشته و زخمى شده است

author avatar
3 Apr 2018 - 20:57
ماه  گذشته در افغانستان بيشتر از ١٨٠٠ تن کشته و زخمى شده است
author avatar
3 Apr 2018 - 20:57

کابل (پژواک، ١٤حمل ٩٧): در افغانستان در ماه گذشته میلادی(مارچ)،  در ١٧١ حمله اضافه تر از ١٨٠٠ تن کشته و مجروح شده اند، اين رقم نشان مى دهد که ميزان تلفات و جراحات نسبت به ماه فبرورى، ٢٩ درصد افزایش یافته است.

بر مبنای گزارش هاى منتشره پژواک که بر بنیاد اظهارات منابع مختلف تهيه شده اند، نشان مى دهد که ماه گذشته میلادی، در ٣١ ولايت از مجموع ۳۴ ولایت کشور، ١٧١ حمله صورت گرفته است که منتج به کشته شدن ١٠١٨ تن و جراحت ٧٩٢ تن ديگر شده است.

ارقام بدست آمده نشان مى دهد که در این ماه، از هر ۱۸ تن، حدود ٩ تن در درگيرى هاى مستقيم، سه تن در حمله های هوايى و انتحارى، دو تن در قتل هاى هدفمند و يک تن بر اثر انفجار کشته و یا زخمى شده است.

در ماه مارچ، بيشتر از نصف تما حمله ها در ننگرهار، هلمند، فارياب، غزنى، جوزجان و کابل و متباقى در ٢٥ ولايت ديگر صورت گرفته است، اما پژواک ماه گذشته از ولايات باميان، نورستان، پنجشير گزارش  حمله را ثبت نکرده است.

گزارش پژواک حاکى است که در ماه فبروری، از مجموع ١٥٣ حمله، بيشتر آن در ولايت هاى فارياب، هلمند، ارزگان، فراه، کندهار، ننگرهار، غزنى، تخار، لوگر و خوست صورت گرفته است.

جنرال زلمى وردک تحليلگر مسائل نظامى مى گويد که حمله ها درکابل آن جهت افزايش يافته است که پايتخت کشور است و مخالفين مسلح نهايت تلاش خود را می کنند تا در اين شهر حمله کنند و توجه جهانيان را به خود معطوف سازند.

وی، درکنار فعالیت طالبان، فعاليت گروه داعش در ولايت هاى ننگرهار، فارياب و جوزجان، و مرز مشترک ولایات ننگرهار، کندهار و هلمند با پاکستان، سهولت دراکمال مخالفين مسلح از اين مسیر، افزايش در کشت و قاچاق مواد مخدر در هلمند و ننگرهار را از عوامل عمده ناامنى ها و جنگ ها مى پندارد.

به گفته وردک، اين يک حقيقت است که براى مخالفين مسلح افغانستان، پاکستان يک پناه گاه امن است و اين کشور مشکلات متعددى را براى افغانستان ايجاد کرده است.

آمار کشته و زخمی

گزارش ها حاکى اند که  در ماه گذشته میلادی در ١٧١ حمله، ١٠١٨ تن کشته و ٧٩٢ تن ديگر زخمى شده اند.

در زمره کشته شدگان و مجروحين، مخالفين مسلح، نيروهاى دولتى و غیرنظامیان شامل هستند  اما پژواک از اين جهت ارقام خاص را تهیه نکرده است که منابع مختلف ارقام متفاوت را ارائه کرده اند و تفکيک آنها ممکن نيست.

به طور اوسط، در ولايت هاى زابل، لغمان، کنر، کندز، نيمروز، بدخشان ، هرات ، بغلان، خوست و تخار شمار تلفات و جراحات ٣٣ تن اما در پکتيا، لوگر، سرپل، ميدان وردک، کاپيسا، بادغيس، غور، بلخ، دايکندى، پروان و سمنگان هشت تن مى باشد.

در ماه گذشته میلادی هيچ روزې نبوده است که درآن حمله صورت نگرفته باشد و به مردم تلفات و جراحات وارد نشده باشد اما مرگبارترين حمله در اين ماه در منطقۀ کارته سخى شهر کابل در روز نخست سال نو خورشيدى صورت گرفت.

درحمله انتحارى بر مراسم سال جديد که مسؤليت آن را گروه داعش بدوش گرفت ، ٣٢ تن که اکثريت آنان غیر نظامی بودند کشته شدند و ٦٥ تن ديگر مجروح شدند.

همچنان،  در تاریخ ١٢ ماه گذشته، بيشترين رقم (١٨٢)  تن کشته و زخمى ثبت شده است و  به تاريخ ٢٠ همين ماه کمترين تلفات و جراحات (٦) تن می شود، درج شده است. اين تلفات و جراحات در ولايت مختلف کشور در ١٢حمله جداگانه رخ داده است.

ولایات

به اساس گزارش پژواک، در ماه فبروری، حدود ١٤٠٠ تن کشته و زخمى شده بودند و بيشتر تلفات و جراحات  به ترتيب در ارزگان، کندهار، هلمند، فارياب، فراه، ننگرهار، غزنى، تخار، جوزجان و لغمان ثبت شده است.

جنرال زلمى وردک مى گويد که ميزان تلفات و جراحات گاهى در يک منطقه و گاهى درمنطقه ديگر نظر به تکتيک جنگ تغيير می کند.

به گفته وی، تلفات در درگيرى هاى جبهه يى و حملات زمانى بلند مى رود که درمناطق با جمعیت زیاد صورت مى گيرد.

پژواک تلاش کرد تا در این مورد با دفتر مطبوعاتى وزارت دفاع ملى گفتگو کند اما موفق نشد.

از حدود ١٧سال گذشته تااکنون، دولت افغانستان و نيروهاى خارجى مستقر در کشور با طالبان و دیگر مخالفين مسلح درگير جنگ بوده اند.

رقم دقيق تلفات و جراحات قبل از سال ٢٠١٧(سال گذشته میلادی) معلوم نيست، اما در سال هاى گذشته با گرم شدن هوا ميزان تلفات و جراحات با افزایش همراه بوده است.

گزارش های ماهانه پژواک نشان مى دهد که سال گذشته به تناسب خزان و تابستان در بهار و تابستان جنگ شدت گرفته است که ميزان تلفات و جراحات آن نيز بيشتر مى باشد.

ارقام تلفات و جراحات نشان مى دهد که تا اکنون سال ۲۰۱۸( سال جاری میلادی) نسبت به سال قبل خونين تر است و مانند گذشته تلفات و جراحات رو به  افزايش بوده است. سال گذشته ٢٥ هزار تن کشته و زخمى شده بودند.

جنگ نکنيد!

روح الامين، باشندۀ قلعۀ اندر مربوط مرکز ولايت ميدان وردک مى گويد که اين صداى جنگ زدگان و بسيارى از افغان ها است که از سال ها بلند بوده است اما کسی به آن گوش نداده است.

وی می گوید :((هر سال هزاران افغان در پى درگيرى ها زندگى شان را  از دست مى دهند، طالبان نيز افغان هستند، نيروهاى دولتى نيز افغان هستند. در دو طرف درگيرى ما مى ميريم، خارجى ها در پايگاه هاى خود حضور دارند و تماشاگر تلفات و جراحات ما می باشند و ما از دولت و طالبان مى خواهیم تا صلح کنند و جلوى قتل افغان ها را بگيرند.))

غلام سخى باشندۀ دشت برچى مربوط ناحيه ۱۳ شهرکابل که خواهر زاده اش را در حمله روز نخست سال خورشيدى جاری از دست داده است گفت که  از طرف هاى ديگر مى خواهد که جنگ را متوقف سازند تا دیگر خانواده ها همانند شان به گلیم غم ننشینند.

وی می گوید که خواهرزاده اش که در حمله مذکور کشته شد، محصل بود و خانواده اش انتظار داشت تا او فارغ شود و به خانواده و کشور خود مصدر خدمت شود اما این جوان به آرزویش نرسید.

Visits: 0

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر