زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“حدود ۶۰ درصد مردم افغانستان به خدمات صحی دسترسی دارند”

“حدود ۶۰ درصد مردم افغانستان به خدمات صحی دسترسی دارند”

author avatar
7 Apr 2018 - 15:56
“حدود ۶۰ درصد مردم افغانستان به خدمات صحی دسترسی دارند”
author avatar
7 Apr 2018 - 15:56

کابل(پژواک، ۱۸حمل ۹۷): وزیر صحت عامه می گوید که حدود ۶۰ درصد مردم افغانستان به خدمات صحی دسترسی دارند؛ اما وزارت صحت عامه مصمم است که در سال جاری، با ایجاد ده ها مرکزصحی تازه، سطح دسترسی را به ۹۰ درصد برساند.

داکتر فیروزالدین فیروز، امروز در نشستی در کابل که بخاطر گرامیداشت روز جهانی صحت برگزار شده بود، در مورد وضعیت خدمات صحی در کشور و برنامه های وزارت صحت عامه صحبت کرد.

وی با ابراز خرسندی از آنچه بهبود ارایه خدمات صحی در افغانستان خواند، گفت: "بخش صحت با وجود کمبود منابع مالی، پیشرفت های قابل ملاحظه یی در راستای بهبود عرضۀ خدمات صحی داشته است که از آن جمله میزان مرگ و میر مادران از ۱۶۰۰ تن در هر ۱۰۰هزار تولد زنده در سال ۲۰۰۲ میلادی( ۱۳۸۱ شمسی) به ۳۹۶ تن در هر ۱۰۰هزار تولد زنده در سال ۲۰۱۵ ( ۱۳۹۴ شمسی) کاهش یافته است."

وزیر افزود: "همچنان بین سالهای یاد شده، مرگ و میر اطفال زیر سن پنج سال از ۲۵۷ به ۵۵ تن در هر یک هزار تولد زنده نیز کاهش یافته است."

به گفته داکتر فیروز، درحال حاضر حدود ۶۰ درصد مردم افغانستان به خدمات صحی دسترسی دارند؛ اما وزارت صحت عامه در نظر دارد با ایجاد ۲۶۰ مرکز صحی تازه تا پایان سال جاری میلادی(۲۰۱۸)، سطح دسترسی به خدمات صحی را به ۹۰ درصد برساند.

وی افزود که چند روز قبل، قرارداد این تعداد مرکز صحی در کابل امضاء شد و قرار است به کمک مالی بانک جهانی ساخته شود.

وزیر صحت عامه، با انتقاد از اختصاص منابع محدود مالی برای ارایه خدمات صحی در کشور گفت: "در حال حاضر پنج دالر برای هر نفر در سال، بخاطر ارایه خدمات صحی تخصیص داده می شود؛ درحالیکه در فقیرترین کشورها مثلا در افریقا ۲۰ دالر برای یک نفر اختصاص می یابد."

نا امنی و بی ثباتی، از دیگر مشکلاتی است که به گفته وزیر صحت عامه، در راستای توسعه خدمات صحی و ارایه آن در افغانستان وجود دارد.

این مقام حکومتی گفت درحالیکه این مقدار پول برای رسیدگی به امراض ساری پرداخت می شود، برای امراض غیر ساری از جمله فشار خون، سرطان، امراض قلبی و شکر، هیچ پولی اختصاص داده نشده است و هم اکنون ۳۰ درصد مرگ و میر در کشور ناشی از این نوع بیماری هاست.

داکتر مجیب الرحمان څمکنی، رئیس امور صحی ولسی جرگه که در این نشست شرکت کرده بود، گفت با وصف بهبود خدمات صحی در کشور، کیفیت این خدمات همچنان پائین است.

وی افزود: "دراینجا تمام مسئولین داخلی و خارجی وظیفه دارند تا به این مشکل پایان دهند؛ درست است که در افغانستان مراکز صحی زیاد ایجاد شده؛ اما مردم باید به خدمات صحی با کیفیت دسترسی داشته باشند."

داکتر ریک پیپرکورن نماینده سازمان صحی در افغانستان گفت که در چند سال اخیر، پیشرفت های زیادی در بخش صحت افغانستان صورت گرفته است که این سازمان، در آن نقش بارز داشته است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر