زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ازبکستان قیمت برق صادراتی به افغانستان را کاهش داد

ازبکستان قیمت برق صادراتی به افغانستان را کاهش داد

author avatar
9 Apr 2018 - 16:04
ازبکستان قیمت برق صادراتی به افغانستان را کاهش داد
author avatar
9 Apr 2018 - 16:04

کابل (پژواک،۲۰حمل۹۷): نماینده ویژۀ ازبکستان در امور افغانستان، در سفر به کابل گفته است که این کشور، قیمت برق صادراتی به افغانستان را کاهش داده است.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، در خبرنامه یی که به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، گفته است که عصمت‌الله ایرگاشیف، این موضوع را شام روز گذشته در دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهور در ارگ بیان کرده است.

نماینده ویژه ازبکستان در امور افغانستان خاطر نشان کرده است که این کشور، قیمت هر کیلووات برق صادراتی به افغانستان را از ۵,۸ سنت(هشت و نیم سنت) به ۵ سنت(حدود سه و نیم افغانی) کاهش یافته است و این طرح، از ماه جولای سال جاری میلادی(۱۰ سرطان ۱۳۹۷) اجرا می شود.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افزوده است که قرار است خط انتقال ۱۰۰۰مگاوات برق از منطقه سرخان ازبکستان نیز به بغلان تمدید شود و با عملی شدن آن در یک سال آینده،  و مشکل کمبود برق کابل و شمار زیادی از ولایات کشور برطرف خواهد شد.

در ادامه خبرنامه آمده است که در ماه های اخیر، هفت ولایت کشور از برق مستفید شده و در این راستا در ولایت بادغیس، قیمت هر کیلو وات برق از ۳۵ افغانی به شش افغانی و در ولایت غزنی نیز تا ۷۵,۶ افغانی کاهش یافته است.

همچنان گفته شده است که به زودی خط انتقال ۷۰ مگاوات برق به جلال‌آباد نیز وصل خواهد شد و افزون براین، مشکل برق ولایات شمالی نیز به شکل نسبی رفع شده است و مراحل تدارکاتی تمدید برق به مناطق مرکزی نیز در حال تکمیل شدن است.

وحید الله توحیدی سخنگوی شرکت برشنا به پژواک گفت که این شرکت، روز گذشته با نماینده حکومت ازبکستان در زمینه کاهش قیمت برق وارداتی از این کشور، قرارداد امضاء کرده است.

به گفته وی اکنون ۳۰۰ مگاوات برق از ازبکستان به افغانستان وارد می شود و شرکت برشنا مصمم است که به دلیل کاهش قیمت برق، میزان برق وارداتی را افزایش دهد.

 در حال حاضر، هر کیلووات برق به تناسب میزان مصرف مشترکین، در مناطق رهایشی(تا ۲۰۰ کیلووات، ۵/۲ افغانی، از ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات، ۷۵/۳ افغانی و از ۴۰۰ تا ۷۰۰ کیلووات به ۵ افغانی) و هر کیلووات برق تجارتی( ۵/۱۲ افغانی) عرضه می شود.

بر پایه معلومات شرکت برشنا، هم اکنون حدود ۱۲۵۰ مگاوات برق در کشور مصرف می شود که ۸۰ درصد وارداتی(از کشورهای تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران) و ۲۰ درصد آن در داخل تولید می شود.

گفته می شود که میزان نیاز داخلی به برق، به بیش از هفت هزار مگاوات می رسد و حکومت مصمم است با احداث بندهای تازه و همچنان افزایش واردات، به این مسئله رسیدگی کند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر