زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کمپاین مبارزه با ملخ های زراعتی در سمنگان آغاز گرديد

کمپاین مبارزه با ملخ های زراعتی در سمنگان آغاز گرديد

author avatar
9 Apr 2018 - 13:08
کمپاین مبارزه با ملخ های زراعتی در سمنگان آغاز گرديد
author avatar
9 Apr 2018 - 13:08

ایبک (پژواک، ٢٠ حمل۹٧): کمپاین مبارزه با ملخ های زراعتی، به هدف سمپاشى و از بين بردن حشرۀ مضره از موازى ١٠ هزار هکتار زمين، در سمنگان آغاز شد.

گلاب الدین غیاثی مدیرحفاظت نباتات ریاست زراعت و مالداری ولایت سمنگان، به آژانس خبری پژواک گفت که این کمپاین مجادلوى از سوی وزارت زارعت، در تمامى مناطق این ولایت که با هجوم ملخ ها مواجه است، انجام می شود.

او گفت که مسوولین ادارۀ زراعت سمنگان، در سال روان تدابیر خاصى را به منظور از بین بردن این حشره اتخاذ نموده و قراراست در این کمپاین، موازی ١٠ هزار هکتار زمین که درسال گذشته ازطریق ملخ ها تخم گذاری شده بود، با سم مخصوص ضد ملخ، سمپاشی شود.

غیاثی افزود که در این کمپاین، پنج هزار لیتر ادویه مخصوص تدارک دیده شده که ٢٠٠٠ ليتر ازسوى وزارت زراعت به اين ولايت ارسال شده و ٣٠٠٠ ليتر ديگرهم ارسال مى شود و قرار است از سوی سه گروپ ده نفرى که در هرگروپ يک کارمند فنى، سى پايه ماشين دواپاشى و سه عراده وسايط توظيف اند، عملى گردد.

این مسوول اداره زراعت گفت به اساس راپور هايی که آنان جمع آوری کرده اند، درمحلات تایخونک، رباتک، منقوطن و اوچ قدوق ایبک مرکز ولایت، دشت خیرآباد، تنگی اجریم، دشت لرزه غان، لیلی سای، اوملی، و گاو دره ولسوالی حضرت سلطان و در بعض محلات ولسوالی خرم سارباغ و دره صوف پائین عملى مى گردد.

بر پایه معلومات وی، از یک هفته پیش با گرم شدن هوا، ملخ ها نمایان شده و به همین دلیل برنامه مبارزه با این آفت زراعتی، روی دست گرفته شده است.

این مسوول اداره زراعت، از کمبود گروپ های مجادلوی نسبت به سال گذشته که به نصف تقلیل یافته اظهار نگرانی نموده گفت به دلیل خشکسالی، چراگاه ها در سمنگان خالی از پوشش گردیده و به همین دلیل، در سال روان این حشره بیشتر به کشت زارها هجوم خواهند برد.

به گفته مدیر حفاظت نباتات ولایت سمنگان، در صورتی که مبارزه با ملخ های زارعتی عملی نشود، این حشره به صورت دسته جمعی به کشتزارها حمله کرده و در مدت کم، محصولات زراعتی را از بین می برد.

ازسويی هم دهقانان و مالداران از شروع کمپاین مجادله علیه ملخ ها درآن ولايت اظهارخوشى کرده،

میگویند در صورتى که مجادله جدی نشود، تمامی زراعت آنان ازبین خواهد رفت. 

 

شاه محمد ٥٣ ساله باشنده قريۀعبالشکور منطقه شیرکیار شهرایبک مرکز ولایت به پژواک گفت که ۱۰ روز می شود، ملخ ها نمایان شده اند و اکنون از علفچرها تغذیه می کنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر