زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

فرهاد پژواک: تمامى اثرهاى “عبدالرحمن پژواک” چاپ مى شود

فرهاد پژواک: تمامى اثرهاى “عبدالرحمن پژواک” چاپ مى شود

author avatar
11 Apr 2018 - 16:29
فرهاد پژواک: تمامى اثرهاى “عبدالرحمن پژواک” چاپ مى شود
author avatar
11 Apr 2018 - 16:29

کابل(پژواک،٢٢حمل ٩٧): رئيس بنياد پژواک، از خلای بزرگ فرهنگی در کشور ابراز نگرانى کرده، دولت را به عدم توجه خاص به مسايل فرهنگ متهم کرد و گفت که مصمم است تا تمامى آثار عبدالرحمن پژواک را چاپ نمايد.

کتاب "افسانه‌ های مردم"، روز گذشته در کابل با حضور رئِيس اجرايی حکومت افغانستان و شماری از فرهنگيان کشور در تالار راديوتلويزيون ملی، رونمايی شد.

فرهاد پژواک رئيس بنياد پژواک، نواسه و شاگرد عبدالرحمن پژواک، امروز در مصاحبه اختصاصى با خبرنگار آژانس خبرى پژواک گفت: "در کتاب "افسانه های مردم"  داستانهايی زياد و خوبی است که تنها داستان "وظيفه" آن صد فيصد واقعيت است که متعلق به زمان احمد شاه بابا می باشد؛ اما متباقی داستان ها بيشتر تخيلی است که ريشه در فرهنگ و ارزش های حياتی مردم افغانستان دارد." 

به گفته وی پژواک، کتاب "افسانه های مردم" در ١٢٦صفحه از طرف بنياد پژواک به همکاری موسسه انکشافی سنايی، بنياد مسعود کروخيل و دفتر ارتباط به چاپ رسيده است.

عبدالرحمن پژواک، زاده سال ١٢٩٨ هجرى شمسی ولسوالی سرخرود ننگرهار، از چهره های مشهور ادبی، فرهنگی و سیاسی کشور است. وی در ۱۸ جوزای سال ۱۳۷۴ هجری خورشدی به عمر ۷۶ سالگی در شهر پشاور درگذشت و پس از انتقال به افغانستان، در  قريه باغبانی ولسوالی سرخرود به خاک سپرده شد.

رئيس بنياد پژواک، در ادامه افزود که بنياد پژواک، شش سال قبل از امروز تاسيس و در بخش فرهنگی فعاليت دارد؛ اين بنياد يک بنياد ملی و مستقل می باشد که چندين برنامه فرهنگى را داير کرده و تعدادی از آثار استاد عبدالرحمن پژواک را به چاپ رسانده است.

نواسه عبدالرحمن پژواک گفت که تا اکنون چندين  اثر از استاد عبدالرحمن پژواک را چاپ کرده و چندين اثر ديگر را نيز عنقريب چاپ خواهد کرد؛ که در اين جمع ديوان شعری استاد پژواک نيز شامل می باشد.

وی همچنان خاطر نشان کرد که به عنوان نواسه و شاگرد عبدالرحمن پژواک، وظيفه دارد تا تمام آثار استاد پژواک را جمع آوری کرده و چاپ کند؛ تا خدمتی به جامعۀ افغانی باشد.

 فرهاد پژواک در پاسخ به اين پرسش که چرا استاد پژواک در زمان حيات خود آثار خود را جمع آوری نکرده است؟ گفت: "پدر بزرگم انسان متقی بود که تواضع بسيار خاصی داشت و علاقه خاص به جمع آوری آثار خود نمی گرفت؛ از اينرو همواره دوستان و فاميلش آثار او را جمع آوری می کرد."

موصوف همچنان افزود که هنوز حدود ٦٠% از آثار استادعبدالرحمن پژواک به چاپ نرسيده است که شامل گفته ها، پندار، اشعار و انديشۀ او  می باشد.

به گفته فرهاد پژواک، پروين پژواک نوۀ ديگر استاد پژواک، راه او را ادامه داده است و نويسنده می باشد که اشعار و داستان هايش، از ارزش خاصی در ميان جوانان برخوردار است.

امافرهاد پژواک، در اين مصاحبه در مورد اوضاع فرهنگى کشور با ابراز نگرانى گفت: "خلای بزرگ فرهنگی در کشور وجود دارد و فرهنگ، آنقدر صدمه ديده است که ارزش های آن روز به روز نابود می شود و سياست جای همه بخش ها را گرفته می رود و از طرفی دولت هم، توجه خاصی برای فرهنگ ندارد."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر