زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در سه ماه گذشته ٢٢٥٨ فرد ملکى در کشور کشته و زخمى شده است

در سه ماه گذشته ٢٢٥٨ فرد ملکى در کشور کشته و زخمى شده است

author avatar
12 Apr 2018 - 16:54
در سه ماه گذشته ٢٢٥٨ فرد ملکى در کشور کشته و زخمى شده است
author avatar
12 Apr 2018 - 16:54

کابل (پژواک، ٢٣ حمل ٩٧) : تازه ترین ارقام سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸ نشان دهنده افزایش بی پیشینه تلفات غیرنظامیان در افغانستان می باشد .

هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با توجه به شمار کُشته ها و زخمی شدگان غیر نظامی در منازعات مسلحانه در ربع اول سال ۲۰۱۸ که در بالاترین سطح مشابه سال ۲۰۱۷ باقی مانده است، درخواستش از گروهای درگیر در منازعات مسلحانه را برای افزایش تلاش ها جهت محافظت از غیرنظامیان مجدداً اظهار می دارد.

در يک خبرنامه که امروز طرف يوناما به آژانس خبرى پژواک مواصلت ورزيده، آمده است، از اول جنوری تا ۳۱ مارچ ۲۰۱۸ یوناما تلفاتِ ۲،۲۵۸ غیر نظامی (۷۶۳ کشته و ۱،۴۹۵ زخمی) را ثبت نموده است که نشان دهنده سطح مشابه آسیبی می باشد که غیرنظامیان در سه ماه اول سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ متحمل شده اند. جزئیات این یافته ها در گزارش ربع اول سال ۲۰۱۸ یوناما درمورد تلفات غیرنظامیان در افغانستان، آمده است.

انگرید هیدن معاون نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان در اين گفته است: "تمام طرف های درگیر در منازعات مسلحانه در افغانستان باید تمام توان خود را برای محافظت از غیرنظامیان در برابر آسیب ها، به کار گیرند." وی افزود: "افراد ملکی در افغانستان همچنان از گیرماندن در منازعات مسلحانه رنج می برند در صورتی که این موضوعات قابل جلوگیری هستند، این مسئله اکنون باید متوقف شود."

در خبرنامه يوناما آمده است، گزارش ربع وار در مورد تلفات غیرنظامیان از اثر حملات انتحاری با مواد انفجاری از قبل تعبیه شده و حملات پیچیده به عنوان عامل اصلی تلفات غیر نظامیان یاد می کند، روند جدیدی که در سال ۲۰۱۸ مشاهده شده است. این ماموریت دریافته است که درگیری های زمینی دومین عامل تلفات افراد ملکی و به تعقیب آن کشتار عمدی و هدفمند، مواد انفجاری باقی مانده از جنگ و حملات هوایی عامل بیشترین تلفات افراد ملکی بوده است.

منبع گفته است، بر علاوه این گزارش با ابراز نگرانی دریافته است که شمار تلفات غیرنظامیان مربوط به عناصر مخالف دولت افزایش یافته است. بر اساس معلومات گزارش طی سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ عناصر مخالف دولت سبب تلفات ۱۵۰۰ فرد ملکی ( ۵۱۱ کشته و ۹۸۹ زخمی) گردیده اند که در مقایسه به مدت مشابه در سال گذشته ۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

يوناما ميگويد، به ادامه روند سال ۲۰۱۷ تلفات غیر نظامیانِ که توسط نیروهای طرفدار حکومت در ربع اول سال ۲۰۱۸ صورت گرفته به ۱۳ درصد یعنی ۴۰۷ غیرنظامی (۱۷۶ کشته و ۲۳۱ زخمی) کاهش یافته است. این ماموریت یافته است که نیروهای طرفدار حکومت عامل ۱۸ درصد تلفات غیرنظامیان (۱۱ درصد توسط نیروهای امنیتی ملی افغان، دو درصد توسط نیروهای نظامی بین المللی، چهار درصد توسط نیروهای نا مشخص طرفدار حکومت و یک درصد توسط گروهای مسلح طرفدار حکومت) در سه ماه اول سال ۲۰۱۸ بوده اند.

منبع افزوده، در جریان سه ماه اول سال ۲۰۱۸ ماموریت یوناما تلفات ۱۴۲ غیرنظامی (۶۷ کشته و ۷۵ زخمی) از اثر حملات هوایی، که مشابه به ارقام سه ماه اول سال ۲۰۱۷ می باشد را به ثبت رسانده است. از مجموع تلفات غیرنظامیان از اثر حملات هوایی، ۳۵ درصد به نیروهای نظامی بین المللی، ۳۵ درصد به نیروهای هوایی افغان و باقی مانده به نیروهای نا مشخص طرفدار حکومت نسبت داده شده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر