زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«اگر پاکستان از مشکل تراشى دست برندارد، تجارت با آن کشور را متوقف مى سازيم»

«اگر پاکستان از مشکل تراشى دست برندارد، تجارت با آن کشور را متوقف مى سازيم»

author avatar
16 Apr 2018 - 16:01
«اگر پاکستان از مشکل تراشى دست برندارد، تجارت با آن کشور را متوقف مى سازيم»
author avatar
16 Apr 2018 - 16:01

کابل(پژواک،٢٧ حمل ٩٧): اتاق تجارت و صنايع افغانستان مى گويد که پاکستان به بهانۀ مطالبه تصديقنامۀ صحى ميوه و سبزيجات صادارتى افغانستان به آن کشور، مانع صادرات افغانستان مى شود و در صورت ادامۀ اين معضل، بايد افغانستان اقدام بالمثل کند.

 اين اتاق هشدار مى دهد که اگر مشکل تصديقنامۀ صحى ميوه و سبزيجات صادراتى افغانستان به پاکستان تا ختم ماه ثور حل نگردد، تجار و دهاقين افغان با مشکل بزرگ مواجه خواهند شد.

خانجان الکوزى معاون اول اتاق تجارت و صنايع افغانستان، امروز در يک نشست خبرى مشترک با شمارى از تجار در کابل گفت که از حدود پنج ماه به اين طرف، پاکستان برخى شرايط را بر محصولات زراعتى افغانستان که به آن کشور صادر مى شود وضع نموده است.

موصوف افزود که از پنج ماه به اين طرف، بدون سرتيفيکيت (تصديقنامه) معتبر صحى که در آن بايد نوعيت خاک زمين زراعتى و موارد مهم ديگر توضيح مى شود، اجازۀ ورود به ميوه و سبزيجات افغانستان به پاکستان داده نمى شود.  

وى از اين تصميم پاکستان اظهار نگرانى کرد و افزود: «وزارت زراعت و مالدارى افغانستان، توانايى ندارد که اين چنين سرتيفيکيت با معيار هاى بسيار بلند را تهيه و به صادر کننده­هاى ميوه و ترکارى بدهد.»

موصوف خاطر نشان کرد که اگر پاکستان از اين تصميم خود صرف نظر نکند، تا ختم ماه ثور با رسيدن ميوه و ترکارى کشور، تجار و دهاقين افغان با مشکلات جدى مواجه خواهند شد.

 او گفت: «پاکستان کوشش مى کند که تحت عناوين مختلف، مانع صادرات محصولات افغانى شود و به اين ترتيب، ضربه سنگين به اقتصاد و مردم کشور ما وارد کند.»

وى افزود که افغانستان در سال ١٣٩٦ به مقدار ١،٢ ميليون تُن، صادرات محصولات زراعتى داشته که بيش از ٨٠٠ هزار تُن آن، به پاکستان صادر مى شود.

به گفته او در حال حاضر، نزديک به ٣٠٠٠ تُن پنبه افغانستان به دليل نداشتن تصديقنامه، در سرحد پاکستان در تورخم، از سوى حکومت پاکستان متوقف مى باشد.

الکوزى پاکستان را بزرگترين شريک تجارتى افغانستان خواند و افزود: «اگر حکومت افغانستان اين مشکل را با حکومت پاکستان حل نکند، ما به اين باور هستيم که تجار و باغدار ما با مشکل کلان مواجه مى شوند و ضرر مى کنند.»

وى گفت اين تصميم از سوى حکومت پاکستان درحالى اتخاذ گرديده که اجناس پاکستان، با login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر