زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خانم هاى زراعت پيشۀ سرپل در تلاش گسترش مزرعه هاى شان مى باشند

خانم هاى زراعت پيشۀ سرپل در تلاش گسترش مزرعه هاى شان مى باشند

author avatar
16 Apr 2018 - 10:28
خانم هاى زراعت پيشۀ سرپل در تلاش گسترش مزرعه هاى شان مى باشند
author avatar
16 Apr 2018 - 10:28

سرپل (پژواک، ٢٧ حمل ٩٧): يک هزار و پنجصد خانم در ولايت سرپل با کمک بخش زراعت، به کشت سبزيجات رو آورده و آنان را به گسترش کشت سبزيجات واداشته اند؛ زيرا اين اقدام بر بهتر شدن اقتصاد خانواده هاى آنها اثر خوب داشته است.

نوریه خانم ٣٤ ساله باشنده نوآباد مرکز ولايت سرپل، يکى از اين خانم ها است.

او به آژانس خبرى پژواک گفت که برنامه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت (NHLP) حدود چهار ماه پيش، براى او يک سبزخانه به مساحت ٢٥٠ متر مربع ساخته است.

نوريه افزود که کارکنان زن اين برنامه، چگونگى کشت انواع سبزيجات و تربيه آن را نيز به شمارى از خانم هاى ديگر ياد داده اند.

او از اينکه کشت سبزيجات را ياد گرفته و از اين مدرک عايد نيز دارد، خرسند است که در اين باغچه گشنيز، تراتيزک، مولى سرخک و پالک کشته کرده بود.

وى افزود که در زمستان، حاصلات اين سبزخانه برعلاوۀ اينکه نيازمندى خانوادۀ هفت نفرۀ آنها را رفع مى کرد و به گونۀ رايگان به همسايه هاى خود نيز سبزيجات مى داد، مقدارى از حاصلات سبزخانه را فروخته و از اين مدرک، بيش از شش هزار افغانى عايد داشته است.

نوريه که مادر پنج کودک است، گفت: «خوب است، زنده گى ما مى گذرد، حالى مى توانم شوهرم را در خرچ خانه کمک کنم و سبزيجات براى اعضاى خانوادۀ ما هم يک تغذيه خوب است.»

به گفته او پلان دارد که اين کار خود را وسعت دهد و زمين ديگرى که دارد از آن نيز در کشت سبزيجات استفاده کند.

نسرين ٢٠ ساله باشندۀ قريه باغ کوچه مرکز سرپل نيز گفت که برنامه ملی باغداری و مالداری، براى او به مساحت ٢٥٠ متر مربع سبزخانه ساخته و طريقه استفاده از آن را نيز براى او آموزش داده است.

وى که بزرگترين دختر خانواده شش نفره اش مى باشد، گفت که پدرش رانندگى مى کند و به مشکل مصارف فاميل را پوره مى کند.

نسرين که از صنف ١٢ فارغ شده است، به پژواک گفت که نسبت مشکلات اقتصادى و فاميلى، به تحصيل ادامه داده نتوانست و هميشه در فکر اين بود که چگونه پدرش را در رفع نيازهاى خانواده کمک کند.

او گفت: «همين موسسه زياد براى ما کمک کرد، بسيار يک سبزخانه خوب براى ما ساخت و برايم ياد داد که چگونه کشت کنم، چگونه از آن مواظبت کنم و چگونه ترکارى را بسته بندى کنم، حالى مه دهقان شده ام.»

نسرين افزود هر چند که اين سبزخانه خورد است؛ اما در همين زمستانى که گذشت در آن بادنجان رومى، مرچ، پالک، گشنيز، گندنه و نعنا کشت کرده بود و از اين مدرک، برعلاوۀ استفاده از سبزيجات در خانواده، حدود ده هزار افغانى نيز به دست آورده است.

به گفته او چون طريقه کشت سبزيجات را ياد گرفته، مى تواند که اين کار خود را گسترش دهد و در زمين هاى ديگرى که دارند نيز سبزيجات کشت کند و عايد بيشتر داشته باشد.

هر دو منبع يادشده، از رياست زراعت تقاضا دارند که آنان را در بخش تخم هاى اصلاح شده و گسترش کشت سبزيجات کمک کند.

نسیمه آرزو ريیس امور زنان سرپل گفت: «برنامۀ ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت با هماهنگی ریاست ما، برای خانم های بی بضاعت به خصوص خانم های بیوه، باغ های کوچک خانگی را ایجاد نموده، یک برنامۀ موفق است و خانم ها را توانمند ساخته تا از طریق کشت و زراعت شان، امرار معیشت نمایند.»

به اساس معلومات او از طريق برنامه يادشده براى ١٥٠٠ زن در مرکز و برخى ولسوالى هاى اين ولايت باغچه های کوچک ایجاد شده و هر نوع ترکاری مطابق به فصل سال، در آن کشت مى شود.

او افزود که خانم ها حاصلات آن را به بازار عرضه مى کنند و از این طریق، فاميل هاى شان را کمک مالى مى کنند.

او اين اقدام را مهم خوانده گفت: «اگر خانم ها استقلالیت مالی داشته باشند، می توانند مانعى در برابر خشونت عیله زنان شوند.»

درهمین حال، فرزانه یوسفی مسئول باغچه های کوچک پروژه ملی باغداری و مالداری در سرپل، به پژواک گفت که با بهتر شدن وضعیتی امنیتی، اين پروسه به تمام ولسوالى ها و مناطق دوردست گسترش داده مى شود.

مسوولین پروژۀ ملی باغداری و مالداری می گویند که برعلاوۀ باغ هاى کوچک براى زنان، چهار هزار باغ ده نوع ميوه را نيز در اين ولايت ايجاد کرده اند.

يک سروى بنياد آسيا تحت نام «افغانستان در ٢٠١٧» نشان می دهد که حدود ٢٥ درصد زنان در سرپل، به درآمد خانوار کمک مى کنند.

Views: 7

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر